کودک درون چیست…!؟

کودک درون چیست…!؟

به واکنش درونی ، پنهانی و هیجانی درون انسان که همراه با شادی و نشاط است کودک درون می گویند ، کودک درون بخشی از وجود ماست که گاهی ناسازگار است و گاهی دوست دارد بچگی کند و مانند یک بچه پُر نشاط و سر زنده دست به هیجاناتی بزند که ظاهراً با منطق و استدلال سازگاری ندارد ، کودک درون تا زمانی که خود را مطیع و منطبق و سازگار با محیط خود نسازد فعال ، خلاق و مبتکر است .
کودک درون عاشق بازی ، شادی ، شوخی و سبکسری است ولی بیشتر اوقات والد آگاه ، جدی و دارای رفتار تکلیف گرا بر او مسلط می شود و اجازه نمی دهد خود را نمایان سازد که در این صورت بلوغ عاطفی شخص رشد نمی کند و در نتیجه خلاقیتی هم در پی نخواهد داشت .

2- چگونه کودک درون را کشف کنیم ؟

با سکوتهای طولانی و یادآوری خاطرات کودکی و لحظاتی که شاد بوده ایم می توانیم دوباره او را زنده کنیم .
وقتی عاشق می شوید ، شیدایی پیشه می کنید باید بدانید که کودک درون شما فعال شده و از زیر یوغ والد آگاه شما بیرون آمده است .
وقتی به مهر و محبت احتیاج دارید ، وقتی افسرده می شوید ، وقتی به امنیت و پشتیبانی و احترام نیاز دارید یعنی کودک درون شما زنده شده است و با زبان بی زبانی نیازهای خود را مطرح کرده است .
زمانی که سرگرم بازی می شوید زمانی است که کودک درون شما به حرکت درآمده است و بالاخره وقتی با بچه ها به بازی می پردازید و یا به تماشای کارتون می نشینید بدانید که به کودکی خود برگشته اید و کودک درون شما فعال شده است .
3- با چه کارهایی کودک درون خود را نمایان کنیم ؟
پاسخ این سوال هم تقریباً مثل سوال قبلی است ولی برای اینکه موضوع روشن تر شود به ذکر مثال هایی در این مورد می پردازم .
کودک درون در هر شخصی وجود دارد و جایگاهش در ضمیر باطن می باشد و چون بیشتر متعلق به دوران کودکی ماست بعدها توسط بایدها و نبایدها که دستورات جدی ضمیر آگاه ماست پوشیده شده است ، پس لایه های زیر ذهن ما جایگاه اوست و اگر می خواهید فعال شود باید برایش اقداماتی بکنید مثلاً گاهی بخود اجازه بدهید که مثل بچه ها رفتار کنید ، مثلاً زود قهر کنید و زود هم آشتی کنید ، دست به هیجاناتی که برای شما شادی می آورد بزنید و سایر اقداماتی که اشخاص بالغ ، کمال طلب و جدی به آن دست نمی زنند .
سعی کنید آخرین خاطرات شادی افزای خود را به یاد بیاورید و او را به صحنه ضمیر آگاه بکشانید و از آن لذت ببرید .
سختگیری نکنید ، خود را رها سازید ، روی اشتباهات خود تعمق نکنید و سعی کنید از کوچکترین وقایع اطراف خود لذت ببرید .
وقتی احساس غم ، شادی ، ترس ، لذت می کنید یعنی کودک درون شما دست استمداد به طرف شما دراز کرده است ، دست او را بگیرید و برای او کاری بکنید تا احساس خوبی در شما پدیدار گردد .
4- از کجا می فهمیم که کودک درون ما خواب است ؟
بازی نمی کند و از بازی کردن لذت نمی برد .
بچه بازی نمی کند ، خودش را لوس نمی کند .
با زبان بچگانه حرف نمی زند .
از نزدیک شدن به دیگران برای آشنایی می ترسد .
قادر نیست استرس و خشم خود را کنترل کند .
وقتی به پارک می رود فقط قدم می زند و مثل آدمهای خیلی جدی به اطرافش نگاه می کند و به بازی های بچه ها چندان توجهی ندارد .
از احساسات طبیعی خود مثل گریه کردن ، خوشحالی همراه با قیل و قال خودداری کرده و هیجانات خود را کنترل می کند .
دست به ابتکارات ، خلاقیت و خلاصه هر کاری که ریسک پذیر است نمی زند و سعی می کند به کارهای تکراری که هیجان آفرینی ندارد ، بپردازد .
5- برای اینکه کودک درون شما فعال تر شود چه باید کرد ؟
1- سعی کنید از چیزهای کوچک ، پیش پا افتاده و حتی بی ارزش به هیجان بیایید و لذت ببرید .
2- به آسمان نگاه کنید . به لکه های سفید ابر در آسمان آبی نگاهی بیاندازید . از قهقهه کودکان به نشاط بیایید و از صدای پرندگان لذت ببرید تا کودک درون شما فعال تر شود.
3- از پائیز ، بهار ، گلهای بهاری ، چشمه سارها و دشتها و کوهها لذت ببرید تا حس بهتری پیدا کنید یعنی آشتی با طبیعت سرلوحه برنامه های شما باشد .
4- کودکانه به جست و خیز بپردازید . دست از رسمی بودن ، کمال گرائی و دُگم بودن بردارید و خود را رها سازید ، نترسید که شما را احمق بپندارند .
5- نگرانی از آینده و رنجش از دیگران را به فراموشی بسپارید و خود و دیگران را ببخشید تا آزاده ، رها و سرزنده باقی بمانید .
6- در بعضی از مواقع و در بعضی از لحظات سعی کنید دست از جدی بودن بردارید ، دنبال ارزش های کاذب ، بودن ها و داشتن ها نباشید . در این صورت است که کودک درون رها می شود و شما قادرید دست به ابتکار و خلاقیت بزنید .
برای شفای کودک درون خود باید باورهای کهنه ، آداب و سنن دست و پا گیر ، ارزش های عصبی و بایدها و نبایدهای عصبی را به کناری گذاشته ، صبر ، شکیبایی ، عشق و محبت را جایگزین آن بنمائید ، در این صورت است که این کودک هوشمند و شفا یافته زنده شده و بر خیلی از مشکلات روز شما غلبه خواهد کرد .
منبع :2012sport

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *