“کودک” درون “کودک” (ک_1)

“کودک” درون “کودک” (ک_1)
جین دختر شش ساله ای است که روی زمین دراز کشیده و در حال خواندن کتاب مدرسه اش است. در این موقع گربه ای وارد اتاق می شود. جین از بالای کتاب به او نگاه می کند ودستش را دراز می کند تا نوازشش کند. لیکن گربه که روز بدی را پشت سرگذاشته است ،بازوی جین را چنگ می زند و خون در اثر خراش بیرون می زند.

در لحظۀ بعد ، جین شش ساله تفکر را از یاد می برد. او به خود می پیچد و صدای فریاد او مادرش را به اتاق می کشاند. پس از اینکه زخم ،پانسمان می شود وبچه در آغوش مادر آرام می گیرد،جین تبدیل به نوزاد کوچکی می شود. به عنوان یک کودک شش ساله ،او به حالت نفسانی “کود ک” خود در وضعیت یکسالگی بر میگردد.

به عنوان یک بزرگسال،جین خاطراتی را از این صحنه جمع کرده است. اگر او این صحنه را به خاطر آورد،در ابتدا با “بالغ” درون حالت نفسانی”کودک” خود در وضعیت شش سالگی در تماس قرار می گیرد(خواندن کتاب)سپس او به ک_1 تغییر وضعیت می دهد،یعنی “کودک” درون “کودک” در حالیکه درد و ترس و وحشت از چنگ گربه ،برایش زنده می شود.

کودکان خیلی کوچک جهان رابه صورت حشهای بدنی و لمسهای بدنی تجربه می کنند. این باعث خواهد شد کهخ انبوهی از خاطرات در “کودک” درون “کودک” شکل یافته و ذخیره گردد. به این دلیل است که ک_1 گاهی اوقات “کودک فیزیولوژیک ” نامیده می شود.

آیا هرگز یک سری از عروسکهای روسی را دیده اید ؟شما قسمت بالای خارجی و سپس قسمت بالای خارجی این عروسک کوچکتری داخل آن می بینید و سپس قسمت بالای خارجی این عروسک دوم را هم باز می کنید وعروسک باز هم کوچکتری داخل این عروسک پیدا می کنید. این یکی را هم باز می کنید و…

نوع دوم الگوی ساختاری “کودک” شبیه همین عروسکهاست. در ساختار “کودک” شش سالۀدرون من ، یک “کودک” کوچکتر مثلا سه ساله ای وجود دارد،که در درون آن هم “کودک” آن هم “کودک ” کوچکتری وجود دارد و این وضعیت بهمین ترتیب ادامه دارد.وقتی که برای الگوی ساختاری نمودار رسم می کنیم. معمولا تمام جزییات را رسم نمی کنیم. لیکن مخصوصا اگر شما درمانگر هستید این نمونه یکه درون دیگری را در نظر بگیرید، زیرا اغلب اوقات حائز اهمیت است که به ردیابی سنین مختلف “کودک” درون ” که مراجع ممکن است این مسیر را در طول درمان طی کند،بپردازیم. بااضافه کردن ک_2 به تصاویری که از “بالغ” و “والد”ترسیم نموده ایم ،نوع دوم الگوی ساختاری کامل را، به دست می آوریم.
منبع :abli2.persianblog

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *