گونه ای قهوه ای رنگ از کانی کوارتز

گونه ای قهوه ای رنگ از کانی کوارتز

کوارتز دودی چیست؟

کوارتز دودی گونه ای از کوارتز بلورین می باشد. این کانی در گستره ای از رنگ ها از قهوه ای مایل به زرد روشن تا قهوه ای بوجود می آید. رنگ رنگ قهوه ای در آن به حدی تیره است که کوارتز به نظر سیاه رنگ می آید. کم ترین تقاضا مربوط به رنگ قهوه ای مایل به زرد می باشد. اغلب افراد هنگامیکه کوارتز به عنوان گوهر برش می خورد، سنگ هایی به رنگ قهوه ای مایل به نارنجی تا قهوه ای مایل به قرمز را ترجیح می دهند. گروهی از بلورهای کوارتز دودی روی بستری از فلدسپار که ریزبلورهای نارنجی رنگ گارنت اسپسارتین روی آن پاشیده شده اند.

این نمونه از معدن اسپسارتین ووشان (Wushan) در استان فوجیان چین بدست آمده است. اندازه این گروه بلورین حدوداً 18 در 13.5 در 8 سانتی متر می باشد. (تصویر از Arkenstone)

کوارتز دودی یک ماده گوهرین کم قیمت است زیرا فراوان بوده و در بسیاری از مناطق یافت می گردد و رنگ قهوه ای آن نیز در حال حاضر آنچنان پرطرفدار نمی باشد. این ماده اغلب به شکل بلورهایی با شفافیت عالی و درونگیرهایی اندک یافت می گردد.

رنگ کوارتز دودی هنگامی ایجاد می گردد که تشعشعاتی طبیعی که ازسنگ های پیرامون گسیل می شوند مراکز رنگ پیرامون ناخالصی های آلومینیم درون کوارتز بلورین را فعال سازند. آمیتیست نیز به گونه ای مشابه از فعال سازی مراکز رنگ پیرامون ناخالصی های آهن شکل می گیرد.
منبع :weblog24

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *