گیاه آلو وِرا (جوان کننده ،ضد التهاب)

نام گياه: آلو وِرا

بخش‌هاي مورد استفاده: ماده ژلاتيني موجود در ساقه

 کلمه آلو (صبر) از کلمه عربي هاله (Alloeh)، به معني درخشان و تلخ، گرفته شده است که جزء ويژگي‌هاي ژل صبر است. در ادبيات مصر، چين، يونان و هند باستان و همچنين مسيحيت از آن به عنوان گياه شفابخش ياد شده است. در افسانه‌ها آمده است اسکندر (Alexander) بزرگ به خاطر علاقه زيادي که به گياه صبر داشت بر جزيره سوکوترا (Socotra)  پيروز شد.

در اين منطقه و در قرن چهارم قبل از ميلاد گياه صبر کشت مي‌شد. تصور بر اين است که يکي از اسرار زيبايي سلئوپاتراس (Cleopatras) استفاده از  گياه  آلو ورا  بوده است. شکارچيان آفريقا بعضي اوقات شيره صبر را به بدنشان مي‌مالند تا ميزان تعرق آن‌ها کاهش يافته و بدنشان بو ندهد. پرورش گياه صبر در منزل ساده است.  گياه  آلو ورا   آن قدر اهميت دارد که مي‌گويند اگر نمي‌توانيد آن را در خانه پرورش دهيد، حداقل مدل پلاستيکي آن را تهيه کنيد!

نام رايج آلو ورا شامل گونه‌هاي آلو فرکس و آلو فروکس است. اين گونه‌ها بعضي اوقات به جاي گونه آلو ورا به کار مي‌روند. گونه آلو باربادنسيس نيز همان گونه آلو ورا است.

ويژگي‌های آلو ورا  : ضد باکتري، ضد التهاب، ضد قارچ، شبيه ساز زنده زايي، مسهل صفرا، مسکن، محرك قاعدگي، نرم کننده، سودمند براي کبد، ضد يبوست، مسهل، جوان کننده، تقويت ‌كننده معده، ضد کرم، شفا دهنده زخم

كاربرد داخلي آلو ورا  : آرتروز، يبوست، سل، زخم معده

نحوه کاربرد آلو ورا  : کپسول، شيره

كاربرد موضعي آلو ورا  : جوش صورت و پوست، فقدان قاعدگي، جوش، سوختگي، شوره سر، تب‌خال، گزيدگي حشرات، پيچک سمي، بلوط سمي، پسوريازيس، کرم گرد، اثر زخم، آفتاب سوختگي، جراحت

نحوه کاربرد موضعي آلو ورا  : از آن مي‌توان به عنوان ماده شوينده و ضدعفوني کننده، مرهم، مرهم مسکن، شامپو و اسپري استفاده کرد.

کودکان معمولاً ناخن‌هاي خود را مي‌جوند و به همين خاطر والدينشان ژل گياه صبر (آلو ورا) را به نوک انگشتان آن‌ها مي‌مالند تا اين عادت را ترک کنند.

طبع آلو ورا  :  سرد، تلخ، مرطوب

ترکيبات شيميايي آلو ورا  : آلئون‌ها، آنترا کينون‌ها، باربالوئين، پلي‌ساکاريدها، اسيدهاي ساليسيليک.

نکات لازم هنگام مصرف آلو ورا  : در طول حاملگي از آن به صورت داخلي استفاده نکنيد. استفاده از صبر در زمان شيردهي تا حدود زيادي جلوي يبوست نوزاد را مي‌گيرد. استفاده بي‌رويه از  گياه  آلو ورا   ممكن است باعث تشديد بواسير شود. مصرف زياد آن ممکن است باعث استفراغ گردد. اگر از آن به عنوان داروي ضد يبوست استفاده مي‌کنيد، همراه ساير گياهان ضد نفخ استفاده کنيد تا از قولنج کردن شکم جلوگيري شود. وقتي آلو ورا را به بدنتان مي‌ماليد، بهتر است آن را با ساير عناصر مرطوب کننده ترکيب کنيد تا از خشک شدن پوست جلوگيري شود.


توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *