گیاه توت فرنگی(جرم دندان،گلودرد،آفتاب سوختگی)

نام گياه: توت‌فرنگي

نام‌هاي ديگر: توت‌فرنگي چوبي

خانواده: گل سرخ

 نام كهن و لاتين توت‌فرنگي، فراگا (Fraga) است که به رايحه خوش و مسحور کننده اين گياه اشاره دارد. در مورد منشاء نام توت‌فرنگي (Strawberry) نظريه‌هاي مختلفي مطرح شده‌ است. برخي گفته‌اند پوشال‌هاي (Straw) اين گياه قبلاً به شكل کود بين گياهان ريخته مي‌شد.

 

برخي ديگر گفته‌اند به نظر مي‌رسد دانه‌هاي (Berry) توت‌فرنگي را بين برگ‌هاي روي زمين مي‌ريختند (معادل فعل Strew به معني ريختن) يا شايد دانه‌هاي (Berry) رسيده توت‌فرنگي را داخل نخ تهيه شده از پوشال (Straw) مي‌کردند و به بازار مي‌بردند.

نام رايج توت‌فرنگي شامل بسياري از گونه‌هاي فراگاريا است.

 

بخش‌هاي مورد استفاده توت فرنگی: برگ، دانه، ريشه

ويژگي‌های توت فرنگی: دگرگون‌ساز، منقبض كننده، ادرارآور، تقويت ‌كننده کبد، تقويت ‌كننده حاملگي، شفا دهنده زخم

كاربرد داخلي توت فرنگی: کم خوني، آرتروز، اسهال، اسهال خوني، اگزما، تب، نقرس، يرقان، روماتيسم، سل

نحوه کاربرد داخلي توت فرنگی : چاي، تنتور، کپسول، شربت

اين ميوه ضد يبوست است. بخش‌هاي مختلف گياه توت‌فرنگي  کاربردهاي متفاوتي دارند. برگ و ريشه آن براي درمان کم خوني، اسهال، اسهال خوني، اگزما و يرقان به کار مي‌رود. ميوه آن نيز براي درمان کم خوني، آرتروز، تب، نقرس، يرقان، روماتيسم و سل به کار مي‌رود.

برگ‌هاي توت‌فرنگي را مي‌توان براي تقويت دستگاه تناسلي زنان به کار برد و از اين لحاظ بسيار شبيه برگ تمشک است. مزه چاي برگ توت‌فرنگي مانند مزه چاي سياه است و مي‌توان از آن به عنوان جايگزين بدون کافئين چاي سياه استفاده کرد.

 

كاربرد موضعي توت فرنگی : سوختگي، لکه، شل بودن دندان‌ها، چربي پوست، جرم دندان، گلودرد، آفتاب‌سوختگي، ورم مهبل، جراحت

 

نحوه کاربرد موضعي توت فرنگی :  دانه‌هاي بريده شده گياه توت‌فرنگي را مي‌توان قبل از مسواک زدن روي دندان‌ها مالش داد و چند دقيقه آن‌ها را در همان وضعيت نگه داشت تا باعث سفيد شدن و از بين رفتن جرم دندان‌ها شود. دانه‌هاي توت‌فرنگي را مي‌توان له کرد و روي پوست گذاشت تا باعث بهبود آفتاب‌سوختگي و کم‌رنگ شدن لکه‌هاي پوست شوند. برگ گياه توت‌فرنگي  دارويي تقويت ‌كننده است و براي درمان چربي پوست به کار مي‌رود.

همچنين براي رفع گلودرد مي‌توان آن‌ را غرغره کرد. اين برگ‌ها را مي‌توان به صورت مرهم روي جراحت و سوختگي قرار داد. براي درمان ورم مهبل با آن دوش بگيريد. در صورت شل بودن دندان‌ها، دهانتان را با آن بشوييد. برگ توت‌فرنگي در ساخت جعبه عطر نيز به کار مي‌رود.

كاربرد توت فرنگی در آشپزي: بسياري از افراد از خوردن دانه‌هاي رسيده توت‌فرنگي به صورت خام خام، مربا، کيک و شيريني مربايي، کلوچه، ماست يا ماست با خامه لذت مي‌برند که البته موارد ديگر را نيز مي‌توان ذکر کرد. دانه‌ توت‌فرنگي براي تهيه شراب استفاده مي‌شود. از برگ‌هاي آن نيز براي طعم دادن به سوپ استفاده مي‌كنند.

طبع توت فرنگی : شيرين، ترش، خنک، مرطوب

ترکيبات شيميايي توت فرنگی : تانين‌ها، فلاونوئيدها، گليکوزيدها (کامفرول، کورسيتين)، لعاب، ساليسيلات‌ها، بتا کاروتين، ويتامين ب، ث و اي، قند

نکات لازم هنگام مصرف توت فرنگی : ابتدا حتماً برگ‌هاي گياه توت‌فرنگي را خشک كرده و بعد استفاده کنيد. ممکن است برخي به ميوه توت‌فرنگي حساسيت داشته باشند. همچنين ممكن است پس از خورن ميوه توت‌فرنگي، ادرار موقتاً صورتي رنگ شود.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *