گیاه ماميران(دفع عفونت کيسه صفرا)

نام گياه: ماميران

مکاتب قومي اعتقاد دارند ماليدن شيره ماميران به چشم باعث بهبود بينايي و آب‌مرواريد مي‌گردد. البته اين روش ديگر به کار نمي‌رود. در قرون وسطي از آن براي درمانم طاعون خيارکي استفاده مي‌شد. نام ماميران از کلمه يوناني چليدون (Chelidon) به معني "پرستو" گرفته شده است.

 

ماميران در فصل بهار، زماني که پرستوها در آسمان ظاهر مي‌شوند، گل مي‌دهد و وقتي پرستوها در فصل زمستان به جنوب سفر مي‌کنند، پژمرده مي‌شود.

 

بخش‌هاي مورد استفاده ی مامیران : ريشه، برگ، شيره

ويژگي‌های مامیران : دگرگون‌ساز، آرام کننده، ضد التهاب، ضد تشنج، مسهل صفرا، عرق‌آور، ادرارآور، پيشاب آور، مخدر، آرام‌بخش، مسهل، مسکن.

كاربرد داخلي مامیران : آسم، برونشيت، سنگ کيسه صفرا، يرقان، ملانوما، تورم روماتيسمي، سرطان معده، سياه‌سرفه

نحوه کاربرد داخلي مامیران : چاي، تنتور، کپسول

اين گياه باعث کاهش فعاليت دستگاه عصبي و مسکني ملايم است. شيره تازه گياه  مامیران هنگام زگيل، طاسي، اگزما و ميخچه کاربرد دارد. ماميران براي دفع عفونت کيسه صفرا استفاده مي‌شود.

كاربرد موضعي مامیران : ميخچه، اگزما، چشم درد، تب‌خال، کرم گرد، زگيل

نحوه کاربرد موضعي مامیران : اين گياه در آب گرم خيسانده شده و براي شستشوي چشم‌ها استفاده مي‌شود. همچنين براي تب‌خال مرهم خوبي است.

طبع مامیران : تلخ و خنک

ترکيبات شيميايي مامیران : ايزوکينولين، بربرين، چليدونين، چرلريترين

نکات لازم هنگام مصرف مامیران : تنها در صورتي از آن استفاده کنيد که گياه‌شناس يا متخصصي ماهر آن را تجويز کرده باشد. مصرف زياد آن ممکن است باعث ايجاد حالت خواب‌آلودگي، سرفه و ايجاد زخم معده گردد. ميزان مصرف  گياه مامیران بايد كم باشد. فقط ريشه خشک شده  گياه مامیران  را بايد به صورت داخلي مصرف نمود. استفاده از آن ممکن است باعث شود ادرار به رنگ زرد روشن در بيايد. در طول حاملگي از آن پرهيز کنيد.

 

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

یک دیدگاه

  1. با سلام خدمت دکتر آرام این گیاهی که به اسم گیا مامیران در سال 91 در موردش تحقیق کردیدین در استان گلستان خصوصا در دره های شهر علی آباد و آن مناطق   به اسم تسکل معروف است و به فور یافت میشود در زمانی که ما بچه بودیم از این گیاه برای درمان زخمها بخصوص اگزما و زگیل استفاده میشد و واقعا به خو.بی هم درمان میکرد.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *