یا شما خوشبین هستید ؟

یا شما خوشبین هستید ؟

آیا شما خوشبین هستید ؟مثبت اندیشی چیزی فراتر از اعتقاد کورکورانه است و قدرت آن بر زندگی انسانها بسیار زیاد و شگفت انگیز است .
خوشبین ها تقریباً درهمه ی جنبه های زندگی بهتر از بدبین ها عمل می کنند ومعمولا به موفقیتهای بیشتری نائل شده و از موفقیتهای اجتماعی لذت بیشتری می برند . انسانهای خوشبین همچنین کمتر مستعد پذیرش افسردگی و بیماریهای جسمی هستند . ” مارتین ای . پی . سلیگمن ” پروفسور روانشناسی دانشگاه پنسیلوانیا می گوید : ” شواهدی وجود دارد که خوشبینی ، سیستم دفاعی وحفاظتی بدن را تقویت می کند .”

روانشناسان معتقدند خوشبینی وبدبینی ، عاداتی هستند که ما از زمان کودکی می آموزیم و والدین ما الگو و سرمشق ها ی ما هستند . به یاد بیاورید هنگامی که در اثر ترکیدن لوله آب ، خانه جدید شما غرق آب شد، پدر شما آه و ناله کرد که ” چرا من چنین خانه بدی را انتخاب کردم ؟ ” یا گفت : ” در قرار داد ما تضمین شده که همه چیز بی عیب و نقص باشد، بنابراین من از معمار ساختمان می خواهم لوله کشی ساختمان را تعمیر کرده و خسارت به وجود آمده را جبران کند”؟ سلیگمن می گوید : ” خوشبینی ، یک روش عادی برای توضیح شکستها به خودتان است “.
انسان بدبین معتقد است اتفاقات بد ، از شرایطی دائمی و ثابت نشأت می گیرد: ” من در امتحان ریاضی مردود شدم ، چون استعداد یادگیری اعداد و ارقام را ندارم ” و اتفاقات خوب ، از شرایطی موقتی ناشی می شود: ” همسرم امروز به من یک شاخه گل هدیه کرد ، چون روز کاری خوبی داشته “. اما انسان خوشبین ، شکست را به عوامل موقتی نسبت می دهد ” من در امتحان رد شدم چون دقت نکردم ” و موقعیت های مطلوب را به عوامل پایدار: ” او برای من گل هدیه آورد، چون مرا دوست دارد “.
بدبین اجازه می دهد ناامیدی در بخشی از زندگی اش وارد شود و به سایر بخشها نفوذ و سرایت کند . به عنوان مثال وقتی به شخصی گفته می شود به طور موقتی از کار بر کنار شده است ، انسان بدبین نه تنها به خاطر از دست دادن شغل خود احساس بدی دارد بلکه نگرانی اش را به سایر ابعاد زندگی خود منتقل کرده ، ابراز می کند که زندگی زناشویی اش در معرض خطر است و فرزندانش غیر قابل کنترل هستند، اما انسان خوشبین اجازه نمی دهد یک شکست ، تما م زندگی او را محدود کند ، او با خود فکر می کند ” پس من در این شرایط، شغلی ندارم ، ولی من وهمسرم هنوز رابطه خیلی خوب و نزدیکی با هم داریم و فرزندانمان مایه افتخار ما هستند “.
وقتی مشکلی پیش می آید و کارها خراب می شود، بدبین ها خود را سرزنش می کنند : برای مثال اگر راننده دیگری به ماشین پارک شده آنها خسارت وارد کند ، آنها خود را سرزنش می کنند که چرا ماشین را در جای نامناسبی پارک کرده اند . اما انسان خوشبین چنین مشکلی را به اتفاق نسبت می دهد یا سعی می کند راه جدیدی پیدا کند : ” دفعه بعد ماشین را در جایی که ماشین های کمتری وجود دارد ، پارک می کنم .”
● آیا شما هم می خواهید یک انسان خوشبین باشید ؟
خوشبختانه عادتهای فرا گرفته شده می توانند به فراموشی سپرده شوند. تازه ترین تحقیقات نشان می دهد که خوشبینی ، مهارتی است که هر انسانی می تواند به خوبی آن را فراگیرد . در اینجا یک برنامه چهار مرحله ای توصیه می کنیم که به شما کمک می کند تا مثبت بیندیشید:
۱) با افکار منفی مبارزه کنید
فرض کنید با تأخیر به محل کار خود رسیده اید ، پیش از آنکه خود را سرزنش کنید و بگویید : ” من همیشه دیر می رسم ” از خود ارزیابی دقیق و درستی داشته باشید. سعی کنید به خاطر بیاورید آخرین باری که با تأخیر به محل کارخود رسیدید ، چه زمانی بود، دیروز ؟ نه ، هشت هفته پیش . آیا تأخیر شما به این دلیل بود که برای جدا شدن از رختخواب تنبلی کردید؟ نه ، پسر نوجوان شما دیشب باک ماشین را خالی کرده بود و شما مجبور شدید برا ی پر کردن باک ماشین به پمپ بنزین بروید .
بدترین فیلمنامه را تصور کنید که بر خلاف انتظار، بهترین فیلم را در پی داشته باشد ؛ شما آه و ناله می کنید که ” من حتما اخراج خواهم شد “، اما ، شاید رئیس شما در ترافیک گیر افتاده باشد و حتی دیرتر از شما به محل کار برسد . در مرحله بعد ، سناریویی را که احتمال وقوعش بیشتر است ، مجسم کنید : همچنان که شما با دستپاچگی و به سرعت به سمت میز کار خود می روید ، رئیس با اخم وعصبانیت به شما نگاه می کند . دستپاچه کننده و باعث شرمندگی است ، ولی کشنده که نیست .
در نتیجه به فکر یافتن یک راه حل باشید . یا در وقت صرف نهارهم کار کنید یا چند دقیقه زودتر خانه را ترک کنید تا در صورت بروز تأخیرهای پیش بینی نشده ، فرصت کافی در اختیار داشته باشید.
۲) برنده بودن را تمرین کنید
” در امتحانات ، افرادی که تصور می کنند نتیجه خوبی خواهند گرفت و موفق خواهند بود، بسیار بهتر از آنانی که از خود انتظار مردود شدن دارند، عمل می کنند ، اگر برای امتحانی که در پیش دارید ، احساس نگرانی می کنید ، پیش از روز امتحان ، خود را مجسم کنید در حالی که سرجلسه امتحان نشسته اید و برگه امتحان در مقابلتان قرار دارد و شما با یاد خداوند و کمک خواستن از او شروع به خواندن سؤالات کرده و به خوبی به آنها پاسخ می دهید . درهنگام مواجهه با صحنه واقعی ، این تمرین فکری به شما اطمینان و نیروی اراده خواهد داد.
۳) به خودتان اعتبار و ارزش بدهید
به موفقیت های خود در گذشته اعتراف کنید . اتفاقات خوبی را که برای شما به وجود آمده ، به عنوان نتیجه تلاش های خودتان تجزیه و تحلیل کنید . ” عکس هایی که در تعطیلات گرفتید ، عالی بودند نه به این خاطر که دوربین به خوبی ساخته و طراحی شده بود ، بلکه به خاطر مهارت شما در زمینه نور و ترکیب اجزای صحنه .” ” مهمانی شما در فضای باز موفقیت آمیز بود، نه به این دلیل که هوا خوب و مساعد بود ، بلکه این موفقیت به خاطر تدارک خوب و مهارت های اجتماعی شما بوده است .” از موفقیت ها ی خود تجلیل کنید ( موفقیت های خود را جشن بگیرید ) : ” من قفل در را تعمیر کردم بدون این که مجبور باشم از نجار کمک بخواهم ، حالا من به شیوه جدیدی با خود رفتار خواهم کرد .” احساس افتخار و مباهات ، نسبت به کمالات و فضایل خود ، برای شما یک احساس خود ارزشی می سازد.
۴) برا ی خود ، هدف تعیین کنید
دقیقاً تعیین کنید که قصد دارید چه کاری انجام دهید . مثلا ً متعهد شوید که هفته ای یک بار به صورت داوطلبانه در مؤسسات خیریه فعالیت کنید . هدفهای بزرگ را به هدفهای کوچکتر تقسیم کنید ، تا زیر بار سنگین وظایفتان فلج نشوید. با دستیابی به هر هدف اولیه ، شاهد یک پیشرفت خواهید بود. شما در مورد آنچه در آینده اتفاق می افتد ، احساس انرژی و هیجان خواهید داشت و این ، نشانه و قدرت یک انسان خوشبین است .
منبع : تبیان

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *