یوگا، راهی برای رهایی از همه استرس ها

یوگا، راهی برای رهایی از همه استرس ها
تلفن اتاقتان در حال زنگ خوردن است، رئيستان هم پيغام داده که مي‌خواهد همين حالا شما را ببيند و اين يعني قرار است بابت آماده نبودن کار‌هاي آخر ماه مؤاخذه‌تان کند. از آن طرف نامزدتان هم پشت‌سر هم پيامک مي‌فرستد و از اينکه اصلا به او توجهي نداريد، گله مي‌کند… مي‌بينيد؟ استرس و اضطراب که روان را به هم مي‌ريزد و آرامش را به خطر مي‌اندازد، همه جا هست و احتمالا شما آنقدر به ستوه آمده‌‌ايد که دلتان بخواهد براي خلاصي از شرش صد و يک راه نرفته را امتحان کنيد. در اين صورت تا به حال به يوگا فکر کرده‌ايد؟ يوگا نوعي ورزش بدني – ذهني و دربرگيرنده ترکيبي از تمرين‌هاي کششي، تنفسي و تن‌آرامي است که نه فقط در حفظ سلامت سيستم قلب و عروق، کاهش وزن و تناسب اندام و… دخالت دارد، بلکه به آرامش ذهني، از بين رفتن استرس و کنترل خشم نيز کمک مي‌کند اما آيا همه انواع حرکت‌هاي يوگا مي‌‌توانند اين تاثير را داشته باشند و شما را به آرامش خيال برسانند؟

یوگا ، ورزشي براي آرامش تن و روان

انواع يوگا و تاثيرات آن بر وضعيت سلامت

يوگا يک نوع ورزش يا بهتر است بگوييم شيوه هندي است که بيش از 5 هزار سال قدمت دارد و به شيوه‌هاي مختلف انجام مي‌شود از‌ هاتا يوگا يا يوگاي حرکتي بگيريد تا يوگاي ذهن، يوگاي خودداري، يوگاي تشريفاتي و… که هر کدامشان راه و رسم متفاوت و تاثيرات متنوعي بر سلامت جسم و روان مي‌گذارند. مثلا يوگا مي‌تواند فشارخون را کاهش دهد، انعطاف‌پذيري بدني‌تان را بالا ببرد، از شما يک آدم خوش‌اندام بدون اضافه وزن و چربي‌هاي اضافه بسازد، شما را در مقابل بيماري‌هاي مزمني مانند بيماري‌هاي قلبي و عروقي واکسينه کند و ده‌ها خاصيت ديگر. به انگيزه بيشتري نياز داريد و هنوز قانع نشده‌ايد؟ پس شايد بد نباشد بدانيد که بر اساس مطالعات صورت گرفته در انجمن پزشکي ورزش آمريکا، انجام حرکت‌هاي ‌هاتا يوگا طي 8 هفته مي‌تواند انعطاف‌پذيري، قدرت عضلاني و تعادل بدني را حدود 2-3 برابر افزايش دهد.

ماهي را هر وقت از آب بگيريد تازه است!

شايد با خودتان فکر مي‌کنيد در سن و سالي که هستيد، ديگر بعيد است بتوانيد جوري خم شويد که نوک انگشت دستتان، شست پاي چپتان را لمس کند؟ تصور مي‌کنيد که يوگا يعني روي سر ايستادن که از عهده شما خارج است؟ شايد هم آخرين باري که دراز کشيديد و خواستيد تمرين‌هاي ريلکسيشن يا تن‌آرامي را انجام دهيد، فقط 3 دقيقه دوام آورديد و بعد ذهنتان متوجه آشغال‌هاي ريزي شد که روي فرش ريخته بود! شايد هم به خودتان مي‌گوييد که يوگا فقط به درد آدم‌هايي مي‌خورد که بدنشان مثل فنر باشد، خب، پس لابد خوشحال مي‌شويد اگر بدانيد که براي شروع يوگا به هيچ کدام از اين افکار نيازي نداريد و در هر سن و سال و وضعيت بدني که باشيد، مي‌توانيد اين نوع ورزش جسمي – رواني را آغاز کنيد. در واقع يوگا به شما کمک مي‌کند تا ارتباط ذهن و جسم خود را پيدا كنيد و به وضعيت احتمالا به هم ريخته‌اش سر و سامان دهيد و اين کار در هر سن و سالي هم ممکن است.

هاتا يوگا؛ آبي بر آتش استرس و اضطراب

هاتا يا يوگاي حرکتي از متداول‌ترين شيوه‌هاي يوگا در آمريکا و اروپاست که روز به روز هم محبوب‌تر مي‌شود. اين شيوه بر دو اصل کلي حالات بدني و انواع تنفس استوار است. حرکت‌ها و حالات بدني از وضعيت‌هاي ساده‌اي مثل دراز کشيدن روي زمين و ريلکسيشن شروع مي‌شود و کم کم به وضعيت‌هاي دشوارتر مي‌رسد تا بتوانيد سدهاي جسمي‌تان را بشکنيد. از طرف ديگر، تنفس در يوگا يک انرژي حياتي است و شيوه‌هاي تنفسي متنوعي وجود دارد که به شما کمک مي‌کند تا جسم و ذهنتان را آرام کنيد.

آرامش در 3 حرکت

باردار نيستيد؟ تيروئيدتان پرکار نيست؟ ديسک بين مهره‌هايتان دچار فتق نشده يا پوکي استخوان شديد و پرفشاري خون کنترل‌نشده نداريد؟ در اين صورت مي‌توانيد سه حرکت زير را براي رسيدن به آرامش ذهني بيشتر، کاهش استرس روزانه و خواب راحت‌تر انجام دهيد.

1. وضعيت کودک: وضعيت کودک يک حالت بدني بسيار ساده براي زمان‌هايي است که مي‌خواهيد استراحت کنيد. کشش پشت در اين حرکت، ذهن را آرام مي‌کند و براي سيستم لنفاوي و عصبي نيز مفيد است. براي قرار گرفتن در اين وضعيت زانو بزنيد جوري که انگشتان شست پا کنار هم باشند. حالا کمرتان را به سمت جلو خم کنيد و دست‌هايتان را به سمت جلو بکشيد. به طوري كه کف دستتان کاملا با زمين مماس شود.

2. وضعيت جسد: اين وضعيت شايد از ساده‌ترين و لذت‌بخش‌ترين حرکت‌هاي يوگا باشد که اجراي آن معمولا در پايان حرکت‌هاي توصيه مي‌شود چون بدن را در يک حالت آرامش کلي قرار مي‌دهد و شما را کاملا آرام مي‌کند. براي قرار گرفتن در اين وضعيت بايد کاملا آرام روي زمين دراز بکشيد و تکان نخوريد (کاري که براي خيلي‌ها بسيار سخت است). دست‌هايتان را کنار بدنتان و در وضعيت کشيده قرار دهيد و آرام و منظم نفس بکشيد.

3. وضعيت پل: شايد کمي سخت به نظر برسد؛ اما وضعيت پل به شما کمک مي‌کند تا از بي‌خوابي، سردرد، کمردرد، خستگي و فشار عصبي خلاص شويد و به آرامش برسيد. براي انجام اين حرکت به پشت دراز بکشيد و زانوهايتان را خم کنيد. يادتان باشد که کف پاها بايد کنار هم قرار بگيرند. حالا دست‌هايتان را به پشت بگيريد و به کمک آنها لگن را تا حد امکان بالا بياوريد.
منبع :آکاایران

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *