یوگا به بهبود شغلتان کمک میکند

یوگا به بهبود شغلتان کمک میکند
همگی بارها از فوائد یوگا بر کاهش میزان استرس شنیده ایم اما آیا این ورزش می تواند به طور مستقیم بر شغل فرد هم تاثیر مثبت بگذارد؟ یوگا چگونه می تواند به بهبود وضعیت شغلی ما کمک کند ؟
نیکولا الیس، موسس و معلم Adore Yoga، معتقد است ورزش یوگا می تواند میزان اعتماد به نفس و عملکرد فرد را در محیط کاری بالا ببرد و این امر تنها به دلیل کاهش میزان استرس ناشی از این ورزش نیست بلکه دلایل دیگری را نیز شامل می شود.

در یوگای سنتی و یوگا درمانی، از تمرینات مختلفی استفاده می شود که بر روی روان و مشکلات مربوط به روان اثر گذار است. این تمرینات بر روی وضعیت بدن و واکنش بدن در مقابل فشارهای زیادی که در محیط کاری بر فرد وارد می شود تاثیر می گذارد.
1 به کمک یوگا قوی تر می شوید
بنا به گفته الیس، فعالیت ها و حرکات بدنی، نه تنها بر روی بدن بلکه ممکن است بر روی طرز فکرتان هم اثر بگذارد و تغییر در طرز فکر می تواند بر روی رفتار و بازده شما در محیط کاری تاثیر مستقیم بگذارد.
الیس توضیح می دهد: ” آمی کودی، روانشناس هاروارد، فوائدی را که قدرتمند بودن، قوی بودن و اعتماد به نفس داشتن برای زنان دارد به طور مفصل بررسی کرده است. وی دانشجویان مرد و دانشجویان زن در رشته تحصیلی MBA را مورد مقایسه قرار داد و متوجه شد دانشجویان زنی که زبان بدن خوبی نداشتند در مقایسه با دانشجویان مرد، به خوبی نمی توانستند از پس مشکلاتی که در برنامه هایشان مواجه می شدند بر بیایند. در بررسی ای که این محقق انجام داد این نتیجه به دست آمد که “هنگامی که بدن فرد در پوزیشن و وضعیت قوی و قدرتمندی قرار دارد ،مثل پوزیشن جنگجویانه در یوگا، وضعیت شیمیایی مغز و رفتار فرد دچار تغییراتی می شود که موجب نبرد قوی تر، اعتماد به نفس بالاتر و اجرای بهتر کارها می شود.”
الیس می گوید این همان کاری است که یوگا در طی قرن ها در حال انجامش است. الیس به طور خصوصی و یا در گروه های کوچکی که تعداد اعضایش بیشتر از شش نفر نیست به افراد کمک می کند تا خود را برای روز پرتنش و چالش انگیزشان یا قرار ملاقات ها آماده کنند و این کار را از طریق آموزش حالت های فیزیکی و تمرینات نفس گیری که برای استقامت و داشتن قدرت طراحی شده اند انجام می دهد. این تمرینات به افراد کمک می کند تا در محل کار، ذهن خود را در حالت آرامش نگه دارند.
وی می گوید:” این تمرینات کمک می کنند تا به جای اینکه افراد تحت تاثیر فشارهای محیط کار قرار بگیرند و رفتار انفعالی داشته باشند، خود را کنترل کرده و به نتایجی که در محیط کاری به دنبالش هستند برسند. در تمرینات یوگا وضعیت بدنی افراد به گونه ای تغییر می کند که موجب می شود حالات روحیشان هم تغییر کند و در نتیجه با اعتماد به نفسی که از این تغییرات به دست می آورند در کار خود به پیشرفت می رسند.”
2 یوگا موجب می شود تصمیمات بهتری بگیرید
بنا به گفته الیس، یوگا ما را مطمئن می کند تصمیماتی که می گیریم براساس واقعیت است و همچنین کمک می کند در مورد مسائل، بیشتر تفکر کنیم. وی می گوید:” تصمیماتی که می گیریم عمدتا براساس تجربیات گذشته و یا پیش بینی هایی است که بر مبنای فهم ناقص ما از موقعیت شکل میگیرد. یوگا به ما یاد می دهد که در تمام لحظات مراقب باشیم و عاقلانه بیاندیشیم، چشم بسته تصمیم نگیریم. که در نتیجه، این امر موجب می شود فهم ما از وقایع واقعی باشد نه صرفا براساس ارائه یک فرضیه یا عامل منفعل.”
آنچه که یوگا به ما آموزش می دهد این است که به این واقعیت که طرز تفکرمان می تواند بر روی بدن و حتی تنفسمان تاثیر بگذارد توجه ویژه کنیم. الیس می گوید از طریق چنین فرایندی می توانیم همواره مواظب خود باشیم. یوگا کمک می کند تا یاد بگیریم همواره در زمان حال باشیم و براساس وضعیت کنونی از خود واکنش نشان دهیم نه اینکه براساس پیش بینی هایی که از تجربیات گذشته به دست می آوریم برای آینده تصمیم بگیریم.
3 یوگا کمک می کند رهبر بهتری باشید
تمرینات یوگا ما را مجبور می کند تا بر روی “آستانه تحمل” خود کار کنیم، که به گفته الیس یعنی زمانی که تا آخرین حد ممکن تحت فشار هستیم و با این حال، حتی در این شرایط دشوار هم بتوانیم آرامش خود را حفظ کنیم.
به گفته الیس، اگر به طور مداوم بر روی این “آستانه تحمل” کار کنیم همیشه می توانیم در مواقع پرتنش خود را تحت کنترل قرار دهیم. به گفته وی: ” این گونه می توانیم موفق بشویم و همواره در نقطه اوج عملکرد خود باقی بمانیم. هنگامی که تمرینات یوگا را انجام می دهید اصلا مهم نیست بدنتان در چه حالت و پوزیشنی قرار دارد هرکدام از پوزیشن های یوگا هدفی دارد. به هنگام انجام تمرینات گاهی بدن در وضعیت بسیار پرچالشی قرار می گیرد و گاهی تمریناتی را انجام می دهید که هرگز فکر نمی کردید قادر به انجامش باشید.(به این طریق آمادگی بدنی خود را در موارد پرچالش بالا می برید)”
” در محیط های کاری به افرادی نیاز داریم که بدون هیچ واهمه ای، توان تصمیم گیری داشته باشند و بتوانند شیوه های جدید را امتحان کنند و خود را به چالش بکشند بدون آنکه کنترل خود را از دست بدهند. و در مقابل درست آنجایی که با ریسکی تمام عیار مواجه می شوند تصمیم بگیرند خود را عقب بکشند.”
یوگا به ما خویشتن داری و خودداری را که از اصول روابط خوب با دیگران به شمار می آید، آموزش می دهد.
الیس معتقد است:” یک رهبر مانند پدر و مادر است. اگر نسبت به خود “خودآگاهی ” کمی داشته باشید از جانب دیگران فرد قابل اطمینان و با اعتماد به نفسی به حساب نمی آیید. و یوگا به شما یاد می دهد چگونه به این خودآگاهی برسید و بتوانید خود را کنترل کنید.
منبع :night-skin

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *