یوگا و افسردگی

یوگا و افسردگی
افسردگی، تدریجی‌ترین و ناتوان کننده‌ترین بیماری قرن حاضر است، که حالات و درجات متفاوتی دارد. این بیماری در تمام سطوح ذهنی و جسمی فرد اختلال ایجاد می‌کند.
آمار نشان می‌دهد، افسردگی در بین زنان شایع‌تر است. زنان افسرده معمولاً از بیماری‌هایی چون سر درد، پشت درد، سرگیجه، تپش قلب، لرزش دستان، کاهش اشتها، رماتیسم، یبوست، کابوس‌های شبانه و دردهای زمان قاعدگی رنج می‌برند. آن‌ها اکثراً از موضوعی نگرانند و احساس عدم امنیت می‌کنند.

افراد مبتلا به افسردگی، گمان می‌کنند، شادابی لازم برای انجام کارهای روزانه ندارند و باید زمان زیادی استراحت کنند تا کمبود انرژی آن‌ها جبران شود و برای فعالیت مجدد آماده شوند در حالی‌که خوابیدن زیاد بدن را سست می‌کند و بنابراین افراد افسرده باید از خواب زیاد پرهیز نمایند. زود خوابیدن و زود بیدار شدن باعث تندرستی و تقویت فرد می‌شود. اگر به بیداری در صبح زود عادت کنید تأثیر آن را بر روی زندگی خود مشاهده خواهید کرد.
یکی از عوامل مؤثر در جبران خستگی و سستی، تغییر برنامه غذای روزانه است. افراد افسرده معمولاً غذای کمی مصرف می‌کنند، اما بعضی از آن‌ها بیشتر از حد معمول می‌خورند.
مهمترین کار برای غلبه بر افسردگی، تغییر و از بین بردن حالت‌های ناراحت کننده و به جریان انداختن انرژی طبیعی بدن است. برای رسیدن به این هدف، تمرینات هاتایوگا تأثیر سریع دارد. این تمرینات انرژی را به طرف سر هدایت می‌کند و باعث احیای مجدد سوخت و ساز بدن می‌گردد. کندی و سنگینی سر با تمرین‌های نظافتی یوگا، از جمله شست و شوی بینی درمان می‌شود. بعضی از زنان افسرده صبح‌ها احساس افسردگی بیشتری دارند.این افراد باید کریاها *Krias و وضعیت‌های یوگا «آساناها» Asana را در صبح انجام دهند.
پرانایاما و قفل‌ها سبب برقراری تعادل در تغییرات خلق و خو می‌شوند. اگر این‌گونه تمرینات بعد از تمرین‌های یوگا انجام شوند سودمندترند. برای چنین افرادی تمرینات تنفسی کاپلابهاتی Kapalphati، بهاستریکا Bhastrikaو نادی شودی Nadi Shodi توصیه می‌شود. اجرای تمرین‌های یوگا سرعت غلبه بر بیماری افسردگی را افزایش می‌دهد.
یکی از علل افسردگی، احساس تنهایی در فرد است. اگر این افراد یوگا را به عنوان جزیی از برنامه زندگی خود قرار دهند به زودی این احساس تلخ را به حداقل می‌رسانند و به تعادل و نشاط درونی دست می‌یابند.
منبع :danesheyoga

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *