یوگا و کمر درد

یوگا و کمر درد

یوگا و کمر دردسالانه بیش از میلیون‌ها نفر در سطح جهان از کمرددرد شکایت دارند. طبق آماری که سازمان بهداشت جهانی ارائه کرده است، تقریباً حدود سی درصد افراد در طول زندگی بهدردهای پشت و کمر مبتلا می‌شند. آن‌چه به‌عنوان کمر درد از آن نام می‌بریم مجموعه‌ای از مشکلات مختف است که هر کدام باید جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.
دیسک بیرون زده که به دیسک لغزنده نیز معروف است در واقع پارگی و له شدن قسمتی از غضروف و بافت فیبری است که بین دو مهره قرار گرفته است. بافت ژله مانند بین مهره‌ای از مهره بیرون می‌زند و باعث فشار بر روی یکی از اعصاب مهره‌ای می‌گردد و در این صورت درد ممکن است در دست‌ها و پائین کمر احساس شود و انکان دارد که به پاها و انگشتان پا نیز کشیده شود.

● سیاتیک:
دردی است مشخص در قسمت‌های باسن و پشت پاها که به علت فشار دیسک بیرون زده بر روی عصب سیاتیک ایجاد می‌گردد.
این درد ممکن است همیشه وجود داشته باشد. اما هنگام ایستادن، راه رفتن و یا بلند کردن اشیاء بیشتر شود.
● التهاب مهره‌ای:
دردی است که باعث فشار بر روی اعصاب نخاعی می‌گردد. گاه لغزندگی مهره در قاعده یا برآمدگی‌های استخوانی ایجاد می‌شود که در هر دو حالت فشار بر روی اعصاب به‌وجود می‌آید. التهاب مهره گردنی در شانه و گردن، درد ایجاد می‌کند، حتی ممکن است درد دست‌ها را نیز در بر گیرد.
● درد پائین کمر:
شایع‌ترین دردهای کمر درد پائین کمر است که ارتباطی به علل مهم اختصاصی مهره‌ای مانند سل مهره‌ای، دیسک، التهاب مفلاصل و تومور ندارد. چهار تا پنج درصد دردهای پشت به علت ضعف عضلات پشت و از بین رفتن انعطاف عضلات پشت و از بین رفتن انعطاف عضلات و تاندون‌های پشت پا می‌باشد که هر دو علت توسط تمرین‌های یوگا قابلدرمان است.
وضعیت فیزیکی بد، یکی از شایع‌ترین علت‌های درد پشت است. وضعیت ایستادن، نشستن، خوابیدن و خم شدن ما اصولاً به دلیل ضعف عضلات و زندگی ماشینی نادرست است. وضعیت بد بدنی علت کمر درد است. که به همراه صافی کف پا و استفاده از کفش نامناسب بیشتر می‌گردد. ضعف عضلات شکم نیز علت دیگری است برای دردهای پشت که به خصوص در خانم‌ها بعد از بارداری دیده می‌شود. وقتی عضلات شکمی ضعیف می‌گردند. شکم شل و افتاده می‌شود. ارگان‌های سمت جلو شکم افتادگی پیدا کرده به مهره‌های پشت فشار وارد می‌آورند. اثر استرس و تنش نیز به صورت درد مزمن در ناحیه پایان کمر مشهود می‌گردد.
● درمان با یوگا:
اگر تمرینات یوگا به‌طور منظم اجرا شوند بهترین وسیله برای غلبه بر دردهای جسمانی پشت هستند. تمرین‌های یوگا تنش‌های موجود در بدن را قبل از آن‌که ضایعه آفرین باشند از بدن خارج می‌کنند. تمرین‌های فیزیکی یوگا عضلات طرفین مهره‌های کمر را قوی کرده، با آرامشی که ایجاد می‌کند سلامتی مهره‌ها و دیسک بین مهره‌ای را تضمین کرده تاندون‌ها را قوی و محکم می‌سازند. علاوه بر آن در اثر تمرین یوگا فشارهائی که بر روی عصب بین مهره‌ای وارد می‌شود. از بین می‌رود و سبب می‌شود که فرد قابلیت ارتجاعی مهره‌های خود را باز یابد. یوگا عضلات شکمی را تقویت می‌کند و سبب می‌شود آن‌ها نقش درست خود را در نگه داشتن وضعیت مناسب و حمایت از لگن ایفا کنند.
وضعیت‌های خم شدن به پشت برای دردهای پشت مفید است و آرامش را به بدن باز می‌گرداند. دردهای ناحیه پشت را التیام می‌بخشد. بدن بعد از خواب صبحگاهی بیشترین حالت انقباضی را دارد و این زمان است که تمرین یوگا باید شروع شود.
منبع : مجله دانش یوگا

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *