۱۴ نکته برای فعال نگه داشتن ذهن

۱۴ نکته برای فعال نگه داشتن ذهن

در یک شغل مناسب سخت مشغول فعالیـت هـستـیـد. از همسری ایده آل برخوردار بوده و از زندگی اجتماعی خـود لذت می برید. از خانواده و دوستانتان راضی هـسـتیـد. در کل زندگی وقف مراد شما میگذرد.
اما احساس نمیکنید که ذهنتان در حال افت و بی تحرکی است؟

مغز عضوی از جسم شما بوده و همانند اندام دیگر نیاز به اکسیژن و تحرک دارد. پروراندن ذهن باعث میگردد از لحاظ جسمانی و احساسی قوی تر گردید. قطعا دوست ندارید در میانسالی نـگـران از دسـت دادن حـافـظـه و یـا مـبـتـلا شدن به آلزایمر و یا بیماریهای مشابه آن باشید. بنابراین ازهم اکنون باید برای حفظ و نگهداری قوای ذهنی خود تلاش نمایید.

از طریق انجام منظم فعالیتهای مثبت مـی تـوانید حافظه خود را افزایش داده، قدرت حل مسائل را در خود بهبود بخشیده و خلاقیتـتان را تـقویت کنید. در اینجا چندین نکته برای فعال نگاه داشتن ذهن ارائه شده است:

“خواندن غذای ذهن است ، همانطور که ورزش غذای جسم.”

یادگیری مادام العمر

۱- کتاب بخوانید

کتابهایی از قبیل رمانهای قدیمی، داستانهای علمی تخـیـلی و راهـنماهای اقتصادی را انتخاب نموده و با خواندن آنها ذهن خود را تقویت کنید. پیـش از رفـتـن به تـعـطیـلات یک کتاب داستان جالب خریداری کنید. گذشته از مزایای و مـنفعتهای فکری، مشغله گریزی ناشی از خواندن کتاب میتواند بسیار آرام بخش باشد.

فواید ذهنی: کتـاب خـوانـی بـاعـث ورزیـدگـی مــهـارتــهـای ادارکـی شـده و مـجموعـه فرهنگ لغات را در حافظه شما افزایش خواهد داد. این کار را به طـور مـرتب انجام دهید. بعد از مدتی کوتاه بدلیل کسب اطلاعات و بالا رفتن سـطـح معلومات خـود شـگـفت زده شده و تبدیل به فردی خوش صحبت خواهید شد.

۲- در کلاسهای آموزشی ثبت نام کنید.

چیزی جدید یاد بگیرید. در کلاسهای آشپزی، هنری یا ورزشی ثبت نام کنید.

فواید ذهنی: با ایـن عـمـل بـا مـفـاهـیـم، اطـلاعـات و ایـده هـای نو آشنا شده و قدرت یادگیری در شما از طریق حفظ کردن آن مطالب افزایش خواهد یافت.

۳- یک زبان خارجی بیاموزید

در کلاسهای زبان شرکت کرده، به نوارهای آموزشی گوش داده و با فردی که می توانید با او بزبانی دیگر گفتگوکنید، ارتباط برقرارنمایید. بجای برنامه های تلویزیونی همیشگی، فیلمهای زبان اصلی زیر نویس دار را تماشا کنید. از نرم افزار و روش لایتنر برای بیاد سپاری لغات و اصطلاحات استفاده کنید.

فواید ذهنی: آموختن یک زبان خارجی فکر شما را انعطاف پذیر نگاه داشته و باعث تـیز هوشی خواهد گردید و بنابراین از کند شدن روند تفکر ناشی از افزایش سن جـلوگیـری مینماید. همچنین در سفرهای بعدی به کشورهای خارجی از مشکلات کمتری برخوردار خواهید بود.

ذهن خود را ورزیده کنید

۴- بدوید

کفش ورزشی خود را پوشیده و حرکت کنید. دویدن باعث شکل گیری جسم و ذهنـتـان میگردد.

فواید ذهنی: دویدن بـاعث بالا رفـتـن سـطح اکـسیژن در مـغز و در سایر بخشهای بدن می شود. در عوض بدن شـما انـدورفـین بیشتری آزاد کرده که باعث نیرومندی و لذت در حین سلامتی خواهد شد.

۵- گلف بازی کنید

چند ساعت از مشغله های روزانه خود را آزاد کرده و برای چند ساعت بازی به فضای باز بروید. گلف یک بازی ایده آل برای به آرامش رسیدن و تقویت فکر محسوب میگردد.

فواید ذهنی: گلف بازان از طـریق تـصمـیم سازیها و تعیین استـراتژی ها در حین بـازی اقدام به برانگیختگی ذهن خود مینـمـایند. از آنجاییکه این ورزش با کنترل حرکات تکراری در ارتباط است، باعث القای تدریجی قوای جسمی-فکری میگردد.

۶- به یوگا بپردازید

ممکن است تعجـب کـنید که چقدر یوگا می تواند مؤثر باشد. علاوه بر مزایای جسمانی و تمرینات بدنی، یوگا میتواند اثرات آرام بخش بسیاری را بهمراه داشته باشد.

فواید ذهنی: یوگا باعـث می گردد تا کـلیـه عـضـلات و فرایـنـهای تنفسی خود را کنترل نمایید. با کنار گذاشتن نگرانیها و تنشها فرصتی مناسب برای رها نمودن فکر از استرس پیدا خواهید کرد.

۷- بیلیارد بازی کنید

بازی بیـلـیـارد نـیـز برای تقویت فکر مفید است. ورزشکاران این رشته با تمرکز نمودن به روش ضـربات و تـفـکر عـمـیـق بـرای نـحـوه حـرکات بـعـدی بـه بـالابردن قابلیتهای ادارکی می پردازند.

فواید ذهنی: برنامه ریزیهای استراتژیک باعث افزایش وضوح عقلانی می شـوند. تمرکز کردن روی مسائل بیدرنگ و آنی به هوشیار نگاه داشتن ذهن کمک می نماید. به علاوه این ورزش مستلزم این است که بازیکن بر حسب قوانین فیزیک تعقل کند،چیزیکه اغلب ما به ندرت در زندگی روزمره خود انجام می دهیم.

همیشه فکر کنید

۸- بازی کنید

از دوستان خود برای شرکت در بازیهای فکری مانـند شـطرنـج دعـوت نـمایید. بـه غیـر از جوانب اجتماعی، این قبیل بازها ذهن شما را فعال نگاه می داند.

فواید ذهنی: از حافظه خود استفاده نموده و قدرت بخاط آوردن را افزایش خواهیـد داد. همچنین مهارتهای ریاضی و منطق خود را آزمایش خواهید کرد.

۹- در یک خبرنامه مشترک شوید

دریافت اطلاعات جدید در هر روز اطلاعات مـغـز شـما را افـزایـش خواهد داد. یک خبرنامه می تواند در مورد وقایع تاریخی، جملات مشهور و یا اخبار اجتماعی باشد.

فواید ذهنی: برانگیختگی ذهنی باعث افزایش مهارتـهای ادارکـی می گـردد. به عـلاوه جمع آوری اطلاعات عمومی باعث دنیا دیدگی و هوشمندی بیشتر خواهد شد.

خلاقیت داشته باشید

۱۰- بازیهای فکری کامپیوتری انجام دهید

بازی های کامپیوتری می توانند برای سلامتی بسیار مفید باشند. گیم هایی را انتخاب کنید که استراتژیک و فکری و مستلزم حل مسائل باشند. از بازی برای یادگیری استفاده کنید.

فواید ذهنی: گـیم هـایی کـه بـا حـل مـسئله و نقش گزاری سر و کار دارند به شما در تمرین برنامه ریزی های استراتژیک کمک می کند.

۱۱- ماکت بسازید

ساختن مدلهای اتومبیل و هواپیما را با اسباب بازی در دوران کودکی بیاد دارید؟ آنها را بازسازی کرده و یک مدل کوچک بوجود آورید.

فواید ذهنی: دنبـال کـردن هـمه آن دستـورالعملهای نوشته شده، قدرت تمرکز شما را افزایـش مـی دهد. تـمرکز نمودن روی کارهای دست ساز می تواند بسیار آرامش بخش باشد.

۱۲- یک ساز موسیقی یاد بگیرید

آموختن یک ساز میـتواند بـاعث برانگیختن قوای ذهنی شما گردد. در کلاسهای سنتور، گیتار، پیانو و یا آنچه که به آن علاقه دارید ثبت نام کنید.

فواید ذهنی: مطالعه علم موسیقی تحریک عقلانی را سبب میشود. نواختن یک ساز نیاز به قدرت یادآوری و تمرکز جهت حفظ تن و سرعت موسیقی دارد.

۱۳- جدول حل کنید

روزنامه یا کتاب جدولی تهیه نموده و در اوقات بیکاری اقدام به حل جدول نمایید.

فواید ذهنی:این عمل باعث بهبود مهارتهای ادارکی،تفکر خلاق و توانایی های واژه ای در شما خواهد شد.

۱۴- در مناظرات شرکت کنید

یک مباحثه با نشاط می تواند نیرو بخش و مفرح باشد. تا زمانی که از موضوع اصلی یک بحث منحرف نشده باشید، می توانید از گفتگو و بیان نکات مثبـت و مـنـفی یک مسئله با دوستان، بسیار لذت ببرید.

فواید ذهنی: مهارتهای خود در تفکر سریع، قوه استدلال و خـلاقیت را پـرورش خواهیـد داد. طرح تئوریهای متقاعد کننده بشما در روابط اجتماعی و شغلی کمک خواهد نمود.

اگر فکر،جسم و روح خود را پرورش دهیـد، روزگـارتـان بسط یافته و چـشم انـدازی جـدید بدست خواهید آورد که شما را قادر به انجام کارهای بسیار بزرگتر خواهد کرد.

ذهن خود را تقویت کنید

استعداهای فـکری خـود را از طـریـق بکار بردن اعمال تحریک کننده ذهنی بسیار، در اوج نگاه دارید. از مهارتهای اداراکی اسـتـفـاده نموده، قوای یادآوری را آزمایش کرده و حافظه خود را بهبود بخـشید. خـود را وادار بـه داشـتـن خـلاقـیت در تـفکر و تعقل نمایید. با فعال نگاه داشتن ذهن به منافع و فواید بیشماری دست خواهید یافت.

منبع: مردمان

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *