۷ راه مقابله با نگراني و استرس

۷ راه مقابله با نگراني و استرس
نگراني و دلشوره، مشكل مهمي است كه بر زندگي، شغل و اعتماد به نفس ما تاثير مستقيم مي گذارد و آرامش را از ما سلب مي كند. بعضي از ما گرفتار ترس هاي بيمارگونه هستيم، برخي از استرس رنج مي بريم، بعضي از ورود به جمع و اجتماع اضطراب داريم و حتي اين حالت به شكلي وسواس گونه در ما تجلي مي كند و زندگي مان را به هم مي ريزد اما بسياري از ما بدون داشتن يك مشكل رواني خاص و بيمارگونه از نگراني رنج مي بريم و اين احساس ناخوشايند، ما را در وضعيت پر استرسي قرار مي دهد. اين نگراني مي تواند در ايجاد ارتباط با ديگران، در محيط كار، در مدرسه و دانشگاه، در فهم ايما و اشارات و زبان بدن ديگران، در هدف گذاري در زندگي و… تجلي كند. نگراني به شكل مختلفي خود را نشان مي دهد. گاهي اين حالت به شكل تنش هاي جسماني است. گاه به شكل بدخوابي و بي خوابي يا به صورت دردهاي بدني يا تيك هاي عصبي يا به صورت منفي گرايي البته ممكن است كه هيچ كس قادر نباشد اين احساس ناراحت كننده را صددرصد در خود از بين ببرد ولي ما ۷ روش به شما آموزش مي دهيم كه به وسيله آنها مي توانيد خود را در برابر اين حس ناخوشايند مسلح كنيد و تا حد زيادي آن را از پا در آوريد.

ما ۷ روش به شما آموزش مي دهيم كه به وسيله آنها مي توانيد خود را در برابر اين حس ناخوشايند مسلح كنيد.

۱. گاهي احساس خود را كنترل كنيد

انسان خيلي راحت مي تواند نسبت به موقعيت هاي خارجي عكس العمل نشان دهد و گاه از كوره در برود اما اگر در طول روز هر از گاهي ذهن و احساسات خود را كنترل كنيد و سطح نگراني و اضطراب خود را بسنجيد مي توانيد گامي به عقب برداشته و قبل از آنكه احساس نگراني از كنترل شما خارج شود با گفتار درماني، سطح آن را كاهش دهيد.

۲. از توانايي جسمي خود آگاه باشيد

علاوه بر اينكه ذهن و احساس خود را كنترل مي كنيد، بايد به استراحت خود نيز اهميت بدهيد. گاهي در طول روز به آرواره ها، كمر، شانه ها، معده و پاهاي خود استراحت دهيد. مطمئن باشيد كه بلافاصله احساس بهتري خواهيد داشت.

۳. چه چيزي شما را تحريك مي كند؟

اگر بتوانيد تشخيص دهيد كه چه افراد، چه مكان ها يا چه موقعيت هايي آرامش شما را بر هم مي زند و شما را عصبي و نگران مي كند، مي توانيد خيلي بهتر خود را براي مواجهه با آن افراد، مكان ها و موقعيت ها آماده كنيد و جلوي حمله نگراني را بگيريد.

۴. اهداف تان را دنبال كنيد

يك روش ساده براي احساس تحت كنترل بودن و راحتي اين است كه جزء به جزء و قدم به قدم، راه هاي رسيدن به اهداف بلند مدت و كوتاه مدت خود را طي كنيد. هر روز صبح يك برنامه براي روز خود بچينيد و طي روز هر كاري كه به اتمام رسانديد را خط بزنيد.

۵. افكار منفي؛ ممنوع

وقتي جلوي تفكرات منفي خود را بگيريد، افكار ناراحت كننده اي كه اعتماد به نفس شما را فلج مي كنند تغيير شكل داده و آهسته آهسته به افكار مثبت تبديل مي شوند و بدين ترتيب مي توانيد احساسات خود را كنترل كنيد.

۶. ورزش كنيد

ورزش ايروبيك منظم و هر روزه يا پياده روي، دو و شنا مي تواند در رسيدن به احساس آرامش و دوري از نگراني به شما كمك كند و نااميدي را دور كند.

۷. به چيزهاي آرامش بخش بينديشيد

هر وقت حس مي كنيد آرامش شما در حال به هم خوردن است، در ذهن خود جايي شاد و آرام تصور كنيد و به آن بينديشيد. انديشيدن به خاطرات و مكان هاي آرامش بخش، نگراني و اضطراب را از انسان دور مي كند و آرامش را دوباره به انسان باز مي گرداند.

منبع :afkarnews

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *