۷ روش برای کاهش افسردگی و تجدید شادابی

۷ روش برای کاهش افسردگی و تجدید شادابی
امروزه با گسترش زندگی ماشینی ناهنجاریهای اضطراب و افسردگی بسیاری از انسانهای عصر حاضر را با مشکلات فراوان رو به رو کرده است. شمار زیادی از انسانهای قرن بیست و یکم بر اثر این عوارض عصبی از اجرای وظایف خانوادگی، شغلی و اجتماعی خود در مانده اند.
امروزه با گسترش زندگی ماشینی ناهنجاریهای اضطراب و افسردگی بسیاری از انسانهای عصر حاضر را با مشکلات فراوان رو به رو کرده است.

شمار زیادی از انسانهای قرن بیست و یکم بر اثر این عوارض عصبی از اجرای وظایف خانوادگی، شغلی و اجتماعی خود در مانده اند.

این دو ناهنجاری بسیار شایع از عوارض جانبی زندگی پرهیاهو و شتاب عصر ما هستند که به راحتی افراد را در دام خود فرو می برند اما درمان مراحل پیشرفته این دو بیماری بسیار دشوار و پر هزینه خواهد بود. از این رو به ویژه در مورد این دو بیماری پیشگیری یا درمان در مراحل اولیه بسیار بهتر از انتظار کشیدن برای ظهور تمام علایم بالینی و پیدایش یک بیماری تمام عیار است. در این مقاله بر آنیم تا شما خوانندگان گرامی را با یک شیوه بسیار ساده و عملی از روشهای درمانی یوگا برای غلبه بر مراحل اولیه اضطراب و افسردگی آشنا کنیم.

این شیوه آسان سدّی مستحکم در برابر پیدایش و پیشرفت این دو عارضه روانی ایجاد خواهد کرد.فرض کنید ساعت ۲ بعد از ظهر است و شما یک روز کاری پر مشغله را به نیمه رسانده اید.

می توانید با اختصاص دادن روزانه ۶ دقیقه از وقت خود به آرامشی پایدار در طول زندگی برسید.

چگونه؟
بسیار ساده است. روی صندلی خود راست و کشیده اما در وضعیتی راحت بنشینید. تا حد امکان پشت خود را به انتهای صندلی بچسبانید به گونه ای که هیچ گونه خمیدگی در ستون فقرات باقی نماند. بازوان خود را نیز آرام و راحت رها کنید.

مرحله اول:
القای آرامش ( زمان ۲ دقیقه)

این مرحله با گردش شانه ها به چپ و راست آغاز می شود. در حالی که دستانتان از دو طرف آویزان هستند شانه ها را ابتدا در جهت حرکت عقربه های ساعت و سپس در خلاف جهت بچرخانید. این حرکت را ۵ بار تکرار کنید. سپس سر را از پهلو به سمت یک شانه خم کنید به خط وسط بر گردانید و بعد به سمت شانه مقابل خم کنید. این حرکت را نیز ۵ بار تکرار کنید. در حرکت سوم سر را به طور متناوب به جلو و عقب خم کنید. در زمان خمش به جلو چانه را به قفسه سینه بفشارید. این حرکتها عروق ناحیه گردنی را از فشار ناشی از انقباضات ماهیچه های این ناحیه می رهانند. این کار باعث سهولت در گردش خون مغز و تسهیل روند آرامش خواهد شد. توجه: در تمام این مراحل گردن را صاف و کشیده نگه دارید. (افرادی که به ناراحتیهای گردنی مبتلا هستند، نبایست این ورزشها را انجام دهند.)

مرحله دوم:
توجه به روند تنفس (زمان ۲ دقیقه)

چشمها را ببندید و ذهن خود را سبکبار کنید. فقط و فقط به جریان تنفس خود توجه داشته باشید. به طور طبیعی تنفس کنید و به هر دم و بازدم خود آگاه باشید. توجه به روند تنفس در سطح ضمیر ناخودآگاه اثر می کند و انسان در می یابد که در این لحظه آن چه وجود دارد فقط نفس کشیدن است. نه چیزی کمتر و نه چیزی بیشتر. این آگاهی خود به تنهایی اثر تنش زدای بسیار نیرومندی دارد.

مرحله سوم:
تمرین پرانایاما یا تنفس یوگا (زمان ۲ دقیقه)

با چشمان بسته به آرامی و عمیق نفس بکشید. هنگام دم احساس کنید که هوا به آرامی از انتهای شکم به سمت قسمتهای بالای قفسه سینه دستگاه تنفس شما را پر می کند. سپس در جریان بازدم خروج هوا از قله ریه ها تا قسمتهای تحتانی شکم را احساس کنید. این تنفس عمیق را ۱۰ بار تکرار کنید. بهتر است هنگام اجرای این تمرین تنفسی ایستاده باشید.

ـ نکته مهم:

هنگام دم احساس کنید که هوایی سرشار از اکسیژن، نشاط، شادابی و خوشبختی را به درون بدن و وجود خود راه می دهید. در جریان بازدم نیز این طور احساس کنید که تمام افکار و احساسات منفی، سموم و مواد زاید را از بدن خود خارج می کنید.

این تمرین ساده ی ۶ دقیقه ای که “خود القایی ” نامیده می شود، یکی از روشهای بسیار موثر یوگا در مبارزه با ناهنجاریهای عصبی و حفظ سلامت و بهداشت روانی انسانها است.

با بهره گیری از این شیوه تلقین مثبت دیدگاه شما به زندگی تغییر خواهد کرد. منفی بافی و بد بینی جای خود را به مثبت اندیشی و خوش بینی خواهد داد و تنش و استرس به آرامشی وصف ناپذیر بدل خواهد شد. این حالتی است که می بایست خود تجربه کنید تا حقیقت آن را دریابید.

تنها با اختصاص دادن روزانه ۶ دقیقه از وقت خود می توانید از این سپر مطمئن در برابر ناهنجاریهای روانی شایع عصر حاضر برخوردار باشید.

منبع :aftabir

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *