۹ تمرین برای نه گفتن

۹ تمرین برای نه گفتن
حتما افرادی را دیده اید که وقت سر خاراندن را ندارند شاید فکر می کنید تمام وقت مشغول کارهای خودشان هستند. مطمئن باشید اینطور نیست. امکان ندارد یک شخص انقدر کار برای خودش داشته باشد که وقت کم بیاورد؛ اینگونه افراد به دلیل اینکه نمی توانند به درخواست دیگران نه بگویند انقدر مشغول هستند. در اینجا ۹ تمرین را بیان می کنیم تا این افراد با تمرین این ۹ مورد بتوانند فضایی را برای خود در زندگیشان ایجاد کنند:
۱- بدانید که چه موقع نه بگویید :

اولین قدم این است که تشخیص دهید چه چیزی برای شما مهم است و چه چیزی مهم نیست. بدانید کجا می خواهید وقت خود را صرف کنید. قبل از اینکه با اعتماد به نفس بگویید نه، خوب فکر کنید. بقیه مراحل بعد از این مرحله است.
۲- قدر دان باشید :
درخواست کردن کار بدی نیست و توهین آمیز هم نیست. تقاضای دیگران از شما به معنی اعتماد کردن و باور کردن به توانایی های شماست. بنابراین از آنها ممنون باشید که از شما درخواست دارند (برای درک بهتر، واژه دعوت کردن را به جای درخواست کردن به کار ببرید) نگران نباشید این فقط یک دعوت است و به معنای بله گفتن شما نیست.
۳- به درخواست نه بگویید نه به شخص :
شما شخص را رد نمی کنید بلکه فقط به دعوت او پاسخ می دهید. بنابراین این را برای خودتان واضح کنید و او را هم در جریان بگذارید. حتی اگر از شخص مقابل خوشتان نمی آید مؤدب و مهربان بودن شما به طرف مقابل این را می رساند که شما او را رد نمی کنید بلکه تقاضای او را رد می کنید.
۴- توضیح دهید چرا درخواست او را رد می کنید :
برای نه گفتن خود دلیل بیاورید. برای این دلیل حتما باید صادق باشید.
۵- به همان اندازه ای که آنان در درخواست خود سرسختند شما در نه گفتن مصمم باشید :
برخی به راحتی تسلیم نمی شوند، بدون زیر پا گذاشتن موارد بالا به خودتان اجازه دهید که به اندازه آنها مصمم باشید. مطمئن باشید آنها برای این کار به شما احترام خواهند گذاشت.
۶- تمرین کنید :
موقعیت های آسان را برای تمرین نه گفتن برای خود ایجاد کنید مثلا زمانی که به رستوران رفتید به درخواست گارسن برای آوردن دسر، نه بگویید، یا در اتاق خود بلند ۱۰ دقیقه بگویید نه، شاید به نظر احمقانه برسد ولی کمک بزرگی به شما می کند.
۷- قبل از درخواست برخی افراد نه بگویید :
همه ما افرادی را اطراف خود داریم که به طور مرتب از ما درخواست دارند، در اینگونه موارد بهتر است قبل از اینکه بخواهند درخواست را به زبان بیاورند به آنها نه بگویید. بگذارید آنها بفهمند که شما در زندگی خود مسائل مهم تری هم دارید که تمرکز شما را می طلبند و نمی خواهید وظایف خود را بیشتر کنید.
۸- برای از دست دادن آماده باشید :
برخی از ما به این دلیل نمی توانیم نه بگوییم چون فکر می کنیم با نه گفتن فرصتی را از دست می دهیم. درواقع این کار از دست دادن فرصت نیست بلکه یک معاوضه است. وقتی به درخواستی نه می گویید، در حال بله گفتن به کار دیگری هستید که برای شما ارزش بیشتری برای انجام دارد. هر دو اینها فرصت هستند و شما در حال انتخاب یکی به جای دیگری هستید.
۹- نه گفتن شجاعت می خواهد :
نه گفتن شجاعت بیشتری نسبت به بله گفتن می خواهد، مخصوصا اگر طرف مقابل شما لجوج باشد و به راحتی از درخواست خود انصراف ندهد. شاید با نه گفتن فکر کنید دوست بدی هستید یا کسی را از خودتان نا امید می کنید و تصور می کنید دیگران در مورد شما منفی صحبت می کنند. همه اینها بهایی است که باید برای باز پس گیری زندگی خود بپردازید و برای اینکار به شجاعت نیاز دارید.

منبع:http://www.havakhori.com/

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در روانشناسی

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *