خود هیپنوتیزم

خود هیپنوتیزم (self hypnosis) عملی است که سالها در بین فرهنگ ها و ملل مختلف به دلیل فوایدSelf-Hypnosis-for-Panic-Disorders بسیار زیادش انجام میگیرد. اما عنوان و نحوه انجام آن متفاوت است. هدف آن رسیدن به دنیای درون و بدست گرفتن کنترل آن است که شاید همان روح ، ضمیر ناخود آگاه ، فراآگاهی و… غیره باشد که واسطه ای است برای زندگی بهتر در همه جنبه ها. خود هیپنوتیزمی که به آن کنترل فوق العاده ذهن نیز میگویند به نحوی همان یوگای هندی و یا رقص صوفی و یا حضور قلب در نماز ما مسلمانان است.
از فواید آن میتوان به ارامش درونی ، تقویت حافظه ، افزایش حواس پنج گانه ، بدست گرفتن کنترل چیزهایی که به نظر غیر قابل کنترل هستند همچون ضربان قلب و… ، بی حسی های موضعی و انجام اعمال غیر طبیعی همچون التیام سریع زخم ها و بیماری ها و… نام برد. احتمالا روایت معروف بیرون کشیدن تیر از پای امیرالمومنین حضرت علی (ع) در هنگام نماز را شنیده اید که بهترین مثال برای حضور قلب در نماز است. این حیطه بحث های وسیعی دارد که هدف این مطلب نیست اما در اینجا ترجمه ای از مقاله آقای جان رابینسون با عنوان “رازهای خود هیپنوتیزمی در شش گام ساده” را آماده کرده ام که به نحوه کلینیکی است. ایشان نویسنده و هیپنوتراپیست در لندن هستند که در درمان فوبی ، افزایش اعتماد به نفس و ترک سیگار تخصص دارند.
” یک باور رایج در هیپنوتراپی مبتنی بر شواهد وجود دارد که بیان میکند : تمام هیپنوتیزم ها ، خود هیپنوتیزمی است. به عبارت دیگر، خود شما مسئول و دلیل هیپنوتیزم شدنتان هستید؛ کنترل کاملا در دستان شماست و با تمرین میتوانید در خود هیپنوتیزمی بهتر و بهتر شوید.(مترجم: و به مراحل عمیق تر آن دست پیدا کنید)
هدف از این مقاله اینست که شما بیاموزید تا چگونه به یک خود هیپنوتیزم گر ماهر تبدیل شوید و چگونه به آسانی از فن تلقین (Suggestion Techniques) (مترجم : یا همان عبارات تاکیدی) برای ایجاد تغییرات مثبت کمک بگیرید.
1- چرا خود هیپنوتیزمی ؟
بسیاری از مردم هیپنوتیزم را به عنوان یک درمان موثر برای اختلالات اضطرابی به رسمیت میشناسند. پیش از هر چیز لازم است تا شما تعیین کنید که چرا میخواهید خود را هیپنوتیزم کنید- آیا در مورد چیزی مضطرب هستید؟ آیا میخواهید انگیزه خود را افزایش دهید؟ فهرستی از دلایل خود بنویسید و در مورد تلقینات مثبتی که در هنگام هیپنوتیز میتوانید به خود بدهید فکرکنید.
به عنوان مثال، اگر در مورد سخنرانی ای که باید به زودی در مقابل جمعی انجام دهید عصبی هستید، ممکن است به تلقینات و یا عبارات تاکیدی مثبتی همچون : “شما آرام هستید ، اعتماد به نفس دارید و بلند و واضح صحبت میکنید. شما خود را سرشار از انرژی و تفکرات مثبت میابید و می دانید آنقدر منطقی و عاقل هستید که اگر اشتباهی کردید دنیا به آخر نمیرسد ” توجه کنید.
همیشه تلقینات را در جملاتی با زمان حال (مثلا : من آرام هستم ، خود را تحت کنترل دارم) به کار ببرید و همیشه آنها را مثبت ، واقع گرایانه و قابل دستیابی تعریف کنید.( به عنوان مثال “من ارام هستم” به جای “من عصبی نخواهم شد” به کار رود)
2- ایجاد هیپنوتیزم
چندین راه برای ایجاد کردن هیپنوتیزم وجود دارد. به هر حال :
الف) یک جای راحت انتخاب کنید که برایتان مزاحمتی وجود نداشته باشد. جای خواب مکان مناسبی است ، یک صندلی نیز جای مناسب تری است به این دلیل که احتمال به خواب رفتنتان کمتر است.
ب) صورت خود را مستقیم نگه دارید اما به سمت بالا و یا سقف نگاه کنید( مترجم: منظور اینست به حالتی قرار گیرید که میخواهید روبروی خود را نگاه کنید. سر صاف و صورت مستقیم است. اما با چشمان خود به سمت بالا نگاه کنیید. سر خود را تکان ندهید. با این کار چشمان شما زودتر خسته میشود). تصور کنید که چشمانتان در حال سنگین شدن است. به خود تلقین کنید که چشمانتان در حال خسته شدن هستند و جاذبه زمین پلک هایتان را به سمت پایین میکشد. از تصور خود استفاده کنید تا چشمانتان را مجبور به بسته شدن نمایید( نتوانید باز نگه دارید). این فرآیند اصلی و پایه ای در هیپنوتیزم است – اگر شما تمرکز خود را برای انجام کاری میگذارید ، بدن به فکر شما طوری واکنش نشان میدهد که انگار افکار واقعا در حال وقوع هستند. این فرآیند به عنوان ” اثر فکری-حرکتی” شناخته میشود. این دقیقا همان چیزی است که در اضطراب های روان رنجور(غیر واقعی) اتفاق میافتد.(مترجم : در واقع فکر شماست که باعث میشود مضطرب شوید ، در حالی که هیچ رویداد خارجی عینی برای ترس و اضطراب شما وجود ندارد) . اما در اینجا ما از این اثر برای اهداف خوب استفاده میکنیم.
3- عمیق و عمیق تر…
وقتی که چشمان شما بسته شد چندین راه برای عمیق تر کردن خود هیپنوتیزمی ( مترجم: خود هیپنوتیزمی در کل 6 مرحله دارد ) و هرچه بیشتر فرو رفتن در خود با استفاده از تخیل وجود دارد. شاید خود را در حال پایین آمدن از یک پلکان 100 تایی تصور میکنید ، خود را آرام میکنید و هر پله ای را که از آن پایین میآیید می شمارید و شاید یک نور سفید همه جا را پوشانده و شما بخش های مختلف بدنتان را به ترتیب ارام میکنید.این کار را تا زمانی که احساس کنید کاملا در تخیل خود غوطه ور شده اید انجام دهید.
4- متقاعد کردن با اطمینان
یک “متقاعد کننده” (که بعضی اوقات به آن تست تلقین گفته میشود) بر اساس همان اصلیست که بسته شدن چشمها در القا کردن خواب مصنوعی عمل میکند. به عبارت دیگر ، استفاده از تخیل خود برای ایجاد تغییرات بدنی است. متقاعد کننده ها کمک میکنند تا به تدریج خود را به وضعیت تلقین پذیری زیاد برسانید.
یکی از آسانترین کارها اینست که یکی از بازوان خود را بلند کرده و مستقیم (در راستای شانه) نگه دارید.. تصور کنید که یک سطل پر از شن و یا یک دمبل را نگه میدارید. عضلات بازوان خود را همانطور که سعی میکنید آن را بالا نگه دارید منقبض کنید اما متوجه میشوید که این وزنه بسیار سنگین است و بازوی شما به تدریج پایین می آید ( به دلیلی سنگینی وزنه) تا دوباره در کنار بدنتان قرار گیرد. حالا بازوی دیگر را امتحان کنید.
یک متقاعد کننده دیگر اینست که دستان خود را به هم قلاب کنید و تصور کنید که توسط ماده ای فوق العاده چسب ناک به هم هم چسبیده اند. واقعا بخواهید و سعی کنید که دستان خود را از هم جدا کنید اما متوجه میشید بیش از اندازه سفت به هم چسبیده اند. اگر شما بتونید به راحتی آن ها را از هم جدا کنید در واقع شما دارید از تخیل خود برای خارج کردن آنها از حالت چسبناک استفاده میکنید ، پس دوباره امتحان کنید و تمام نیروی تخیل خود را به کار برید تا زمانی که به راحتی جدا نشوند. هر کسی با کمی تمرین و پشتکار میتواند موفق شود.
5- تلقینات را شروع کنید ( شروع به کاشتن دانه های تلقینات کنید)
این مرحله بسیار مهم است. زمانی که احساس میکنید به اندازه کافی هیپنوتیزم شده اید ، شروع به گفتن تلقیناتی که قبلا آماده کرده اید به خودتان کنید. شما میتوانید اینکار را در ذهن خود انجام دهید (نیازی به زبان آوردن نیست). اما دقت کنید نوا و احساسی که در سرتان است با تلقین همسو و هماهنگ باشد. به عنوان مثال : با بی حالی و بی میلی به خود نگویید که ” من مصمم و با اعتماد به نفس هستم”. با هیجان و اطمینان و قطعیت این جمله را بگویید. به هر مدت زمانی که میخواهید به این کار ادامه دهید. بعضی از افراد پیش از بیدار شدن از خواب مصنوعی به مدت 20 دقیقه به خود تلقینات مثبت میدهند.
6- بیداری
با شمردن از یک تا ده خود را به تدریج از حالت هیپنوتیز خارج کنید. به خودتان بگویید که احساس سرزندگی و نشاط دارید و هشیار و آماده هستید ( البته مگر اینکه بلافاصله بخواهید بخوابید).
تبریک! به تمرین کردن ادامه دهید و خواهید دید که به تدریج در خود هیپنوتیزمی بهتر و بهتر میشوی

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *