راههائی برای آرامش و دوری از استرس

راههائی برای آرامش و دوری از استرس

راههائی برای آرامش و دوری از استرس
در دنیای شلوغ و پر استرس امروز به دست آوردن کمی آرامش می تواند غنیمت بزرگی باشد. افراد پرکار و فعال اغلب احساس می کنند همه کارها باید تحت کنترل آنها باشد، خصوصا مواقعی که هدف خاصی مدنظرشان است اما سعی کنید برای یک بار هم که شده این عادت کنترل کردن را رها کنید و بگذارید زندگی مسیر خود را بپیماید. اینها از سایر راهکارهایی است که با آن می توانید آرامش را تجربه کنید.

● مسوولیت های متعدد را نپذیرید

ممکن است از اینکه همواره کارهای بسیاری را با هم انجام می دهید به خود ببالید، ولی قطعا در عین کار احساس عدم تمرکز، نگرانی و خستگی می کنید. خانم ها اکثرا از اینکه قادرند چندین کار را همزمان انجام دهند به خود می بالند ولیکن در نهایت از این عمل آسیب می بینند. بنابراین در عهده داری کارها هوشیار باشید؛ یعنی کارها را یک به یک و به نوبت انجام دهید. قدر لحظه های عمر خود را بدانید و از انجام کاری که عهده دار هستید، لذت ببرید تا پس از اتمام کار به نحو احسن احساس موفقیت کنید.

● به موفقیت های خود بها دهید
همیشه توجه داشته باشید که موفقیت، پیروزی های بعدی را به دنبال می آورد و احساس خودکم بینی را از انسان دور می کند. کافی است تنها به یک چیز که موجب بالندگی شماست یا یک زمینه که در آن موفق بوده اید فکر کنید تا ارزشمند بودن خود را مورد تایید قرار دهید. سعی کنید موفقیت هایتان را مرور و درباره آنها تامل کنید؛ با این عمل همه امور را در دورنمایی مثبت قرار می دهید و احساس آرامش خواهید کرد.

● به نیازهایتان اهمیت دهید

همیشه به فکر راضی و خوشحال کردن دیگران بودن کافی نیست، کمی هم به فکر نیازهای معقول و مقبول خود باشید. این دلیل بر خودخواهی نیست. به نقطه نظرات دیگران گوش دهید، ولی اگر لازم می دانید برای اینکه فرصت کافی برای پاسخ داشته باشید به آنها بگویید برای فکرکردن و تصمیم گرفتن درباره آن موضوع نیاز به زمان دارید. در عین حال که انعطاف پذیر هستید نسبت به احساسات و عواطف خود نیز واقع گرا و بی رودربایستی باشید. این را بدانید که این گونه برخورد با مسایل حتما با موفقیت توام خواهد بود. اگر رک بودن شما را به وحشت می اندازد ابتدا از مسایل کوچک شروع کنید و بعد به مسایل بزرگ تر بپردازید تا بدین وسیله گستره آرامش خود را افزایش دهید.

● از کار خود لذت ببرید
اگر همواره در حال مسامحه و طفره رفتن از انجام کاری هستید یا احساس می کنید برای انجام کاری تحت فشار هستید، علت این است که از کاری که انجام می دهید لذت نمی برید. واقعیت امر این است که شما به هرحال ناچارید این کار را انجام دهید، پس روی جنبه های لذت بخش آن تمرکز کنید؛ مثلا حس خوبی که به نظم درآوردن امور می دهد، یا مورد تقدیر و ستایش قرار گرفتن از بابت رسیدن به نتایج مطلوب تکیه کنید. سختگیری و جدی بودن زیاد، سبب می شود فرصت ها را از دست بدهید و با تاکید زیاد بر اجرای آن برنامه انرژی خود را بیهوده تلف کنید در مواقعی که لازم می دانید روش و تاکتیک خود را تغییر دهید تا در کارهایتان موفق تر و در رسیدن به اهداف تان خلاق تر شوید. انعطاف پذیری به شما آرامش بیشتری می دهد چون به شما فرصت می دهد حین انجام کار روش خود را انتخاب کنید.

● بین کار و زندگی تعادل برقرار کنید

تداخل و ادغام زندگی کاری و اداری با زندگی خصوصی باعث اختلالات فیزیکی و عاطفی است برنامه و زمانی را برای توقف کار انتخاب کنید و به آن پایبند باشید. در خانه به کار فکر نکنید و توجه خود را به زندگی خانوادگی معطوف دارید. البته مواردی پیش می آید که این کار برایتان مقدور نیست، ولی سعی کنید بیشتر موارد این مساله را رعایت کنید.

● عکس العمل هایتان را عوض کنید
ممکن است همواره در تغییر شرایط تنش آفرین موفق نباشید، اما با تغییر دادن دیدگاه خود نسبت به آن می توانید احساسات خود را عوض کنید. مثلا اگر کسی دیر سر وعده می آید شانه هایتان را به علامت بی تفاوتی بالا نیندازید و از وقت آزادی که به دست آورده اید لذت ببرید. اگر کسی بی ادب و پرخاشگر است، این گونه تلقی کنید که این او است که مبتلا به فشار خون بالا می شود و نه شما.

● ذهن و روح خود را شاد کنید

ذهن و روان خود را با دیدن و شنیدن کارهای هنری، زیبا و آراسته کنید. از نمایشگاه های هنری دیدن کنید و به موسیقی گوش فرا دهید و بر زیبایی های یک گل تمرکز کنید. کاغذ و قلمی را بردارید و منظره زیبایی را نقاشی کنید یا در پارک قدم بزنید یا در یک کلاس هنری ثبت نام کنید. حتما برای خود برنامه های تفریحی تدارک ببینید؛ چرا که چشم انتظار بودن برنامه های تفریحی نیز آرام بخش بسیار خوبی است. فهرستی از برنامه های لذت بخش تهیه کرده و برای انجام آن برنامه ریزی کند.
منبع :persianpersia

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *