التهاب پوست

التهاب پوست به التهاب داخلی و خارجی پوست اشاره می‌کند. سرخی، تورم، گرما و درد و خارش از ویژگی‌های بیماری التهاب پوست  است. تمامی بخش‌های بدن ممکن است به  بیماری التهاب پوست  مبتلا شود. نواحی تناسلی و نواحی همچون پلک چشم، ساعد، صورت و گردن بیشتر از بقیۀ نواحی مستعد مبتلا شدن به  بیماری  التهاب پوست  هستند.

سلول‌های اپیدرمیس (لایۀ سطحی پوست) به طور طبیعی توسط فلس کاملاً متراکم کراتین لایۀ شاخی پوست از صدمه و جراحت محافظت می‌شوند. قابلیت انعطاف پذیری کراتین با میزان آب موجود در آن متغیر است. این میزان آب را می‌توان از طریق بخار یا برداشتن لیپید حفظ کنندۀ رطوبت کاهش داد. موادی که التهاب اپیدرمیس یا التهاب پوست را بر اثر اختلال شیمیایی یا مکانیکی لایۀ شاخی پوست ایجاد می‌کنند مواد محرکه نامیده می‌شوند. موادی همچون صابون اگر برای مدت زمان کوتاهی به دفعات زیادی استفاده شوند باعث خشکی، قرمزی، شقاق و التهاب پوست تقریباً در همۀ افراد می‌شوند.

علائم بروز التهاب پوست

به وجود آمدن التهاب پوست مطابق با شدت و مرحلۀ تکامل آن متغیر است. نخستین علامت، اریتم یا قرمزی پوست می‌باشد. این اریتم یا قرمزی معمولاً با تورم پوستی همراه می‌شود که به دلیل اِدما (نگهداری بیش از حد مایع) به وجود می‌آید. بعد از آن تاول نیز ممکن است ظاهر شود. در مورد بازشدگی آن‌ها، این امر از ترشح سروم به وجود می‌آید. این بیماری التهاب پوست همراه با ترشح چرک نامیده می‌شود. بعدها، این سرم برای تشکیل پوسته‌ها خشک می‌شود. در برخی از افراد،  بیماری التهاب پوست ظاهرا بدون هیچگونه تغییری در خود پوست ظاهر می‌شود و از بین می‌رود.

دلایل بروز التهاب پوست

مواد شیمیایی معمولاً موجب التهاب پوست می‌شوند. آن‌ها ممکن است از بیرون یا داخل بدن بوسیله جریان خون به پوست بیایند. در حدود ١٠٠ گیاه مختلف که قادر به ایجاد التهاب پوست در افراد حساس می‌شوند شناخته شده است. شروع این بیماری معمولاً شدید است و یک یا دو ساعت بعد از تماس با این گیاهان ایجاد می‌شود. التهاب پوست را ممکن است تماس خارجی با مواد محرکه معدنی بوجود آورد. این دلیل شامل بیشترین موارد التهاب پوست صنعتی است که بر اثر تماس با مواد محرکه در دست‌ها یا ساعد بوجود می‌آید.

مصرف داروهای مشخصی که بر روی پوست به کار می‌رود همچون آتروپاین، بلادونا، اسید کربولیک، ید، جیوه، پنیسیلین، سولفونامیدز، سولفور، تارها و تورپنتاین بعضی وقت‌ها باعث التهاب پوست می‌شود. مواد دیگری که باعث این بیماری می‌شود شامل رنگ مو، آب اکسیژنه‌ها، تقویت کننده‌های پوستی، لاک ناخن، عطر، پشم، ابریشم، نایلون، موم‌ها و پاک کننده‌های گوناگون می‌باشد. دلایل دیگر بروز  بیماری  التهاب پوست  اشتباهات تغذیه‌ای، کمبود ویتامین A و اسید پانتوتنیک و استرس‌های عصبی و ذهنی می‌باشد.

درمان التهاب پوست 

با توجه به  کتاب راهنمای کامل درمانهای طبیعی از انتشارات تجسم خلاق از آن جایی که التهاب پوست ممکن است به دلایل گوناگونی به وجود بیاید، درمان آن نیز مطابق با دلیل بروز آن ممکن است فرق کند. با این حال، اگر بیماری  التهاب پوست  بوسیلۀ عوامل داخلی به وجود آید، بیمار باید فرایند درمان را از طریق استفاده از یک رژیم غذایی تماماً میوه برای حداقل 1 هفته شروع کند. در این رژیم غذایی، او باید از 3 وعدۀ غذایی در روز از میوه‌های آبداری همچون پرتغال، انگور، سیب ، آناناس و میوه پاپایا در فواصل 5 ساعته استفاده کند.

بعد از یک رژیم غذایی تماماً میوه، بیمار می‌تواند از یک رژیم غذایی محدود برای 10 روز استفاده کند. در این رژیم غذایی، صبحانه می‌تواند آب پرتغال یا گریپ فروت باشد. سالاد خامی که از سبزیجات فصلی به همراه کشمش، انجیر، یا خرما درست شده است را می‌توان برای ناهار مصرف کرد و شام می‌تواند از سبزیجات بخارپز شده‌ای همچون اسفناج، کلم، هویج، شلغم، گل کلم به همراه چند عدد آجیل یا میوۀ تازه تشکیل شده باشد. بیمار باید از مصرف مربا، ژله، تمامی چاشنی‌ها، ادویه‌ها، قند سفید، آرد سفید و محصولاتی که از آن‌ها درست شده است، چای، قهوه و سایر نوشیدنی‌های تحریک کننده اجتناب کند.

بعد از این رژیم غذایی محدود، بیمار باید به تدریج از یک رژیم غذایی متعادل و متوازن استفاده کند، رژیم غذایی که از دانه‌ها، آجیل‌ها و غلات، سبزیجات و میوه‌ها تشکیل شده است. تأکید باید بر روی مصرف میوه‌های تازه و سبزیجات خام باشد. در مورد التهاب شدید پوست، بیمار باید از روزه آب میوه و عصاره سبزیجات برای سه تا پنج روز استفاده کند. این روزه می‌تواند با یک رژیم غذایی محدود برای پنج تا پانزده روز همراه شود. بعد از آغاز یک رژیم غذایی طبیعی، می‌توان از روزه‌های بیشتر و دوره‌ای از یک رژیم غذایی محدود استفاده کرد.

تنقیه با آب گرم را باید روزانه برای تمیز کردن روده‌ها در طول هفته نخست درمان استفاده کرد. حمام نمک فرنگی را می‌توان دو یا سه بار در هفته گرفت. نواحی مبتلا به التهاب پوست را می‌توان دوبار در روز در آب گرم به همراه نمک فرنگی قرار داد. حدوداً ١٠٠ گرم نمک فرنگی را باید به یک کاسه آب گرم به این منظور اضافه کرد. بعد از حمام نمک فرنگی، از کمی روغن زیتون باید بر روی این نواحی استفاده کرد.

بیمار باید از مصرف قند سفید، کربوهیدرات‌های تصفیه شده، چای، قهوه و سایر غذاهای عاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی اجتناب کند. او باید از مقادیر زیادی از عصاره میوه‌ها و سبزیجات استفاده کند. عصارۀ ترکیبی از سیب، هویج و کرفس به ویژه در درمان التهاب پوست مفید است. در حدود ١٧۵ میلی‌گرم از هر کدام از این عصاره‌ها را باید برای آماده کردن ۵٢۵ میلی‌گرم عصاره ترکیبی با هم ترکیب کرد.

هیچ دارویی از هر نوع را نباید استفاده کرد. در مواردی که التهاب پوست به دلایل بیرونی به وجود آمده است، موثرترین درمان شامل استفاده از ترکیبی از جوش شیرین و روغن زیتون است. سدیم قلیایی اسیدهای سمی تشکیل شده در زخم‌ها را خنثی کرده و روغن زیتون پوست بدن را نرم می‌کند.

بیمار باید از ورزش‌های سبک، ترجیحاً آسانا‌های یوگایی بعد از تمام شدن دورۀ روزه و شروع رژیم غذایی محدود خود استفاده کند. ورزش یکی از ارزشمندترین درمان‌ها برای تصفیۀ خون و پیشگیری از سمی شدن بدن است. بیمار باید همچنین از استراحت جسمی و ذهنی و هوای تازه برخوردار شود. او باید از قرار گرفتن در معرض سرما اجتناب کرده و ساعت‌های غذا خوردن و خوابیدن خود را به قاعده و منظم کند.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در طب سنتی

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *