خواب: احیای بدن و ذهن خسته و رسیدن به آرامش

خواب: احیای بدن و ذهن خسته

خواب یکی از بزرگترین موهبت‌های زندگی انسان است. خواب استراحت موقتی بدن است که کاملاً برای عملکرد موثر آن ضروری می‌باشد. خواب را «نشاط آورترین شیوه برای احیا بدن خسته» می‌نامند.
خواب برای احیای دوباره انرژی در بدن ضروری است. ما در حالی که خسته هستیم به رختخواب می‌رویم و در حالی که نیروی تازه‌ای بدست آورده‌ایم از خواب بلند می‌شویم. خواب بدن و ذهنی را که در طول ساعات بیداری خسته و فرسوده شده است بازسازی می‌کند. هیچ چیزی همچون خواب نمی‌تواند اعصاب را تقویت کند. بنابراین، خواب یک عنصر حیاتی در کل زندگی انسان است. خواب یک نیاز اصلی در زندگی روحی و جسمی انسان محسوب می‌شود.

 

در طول خواب، بیشتر عملکردهای بدن به پایین‌ترین سطح ممکن منتقل می‌شوند و تولید گرما از ١٠ تا ١۵ درصد زیر سطح بازال می‌باشد. مکانیسمی که دمای بدن را تنظیم می‌کند در موقع خواب نسبت به وضعیت بیداری دارای حساسیت کمتری است و از ۵/٠ تا ١ درجه فارنهایت کاهش پیدا می‌کند. به هنگام خوابیدن، میزان ضربان قلب از ١٠ تا ٣٠ ضربان در هر دقیقه و میزان فشار خون تا حدود ٢٠ میلی‌متر کاهش پیدا می‌کند. سطح ادرار به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده، اما غلظت آن در جامدات افزایش پیدا می‌کند. قوام تمامی ماهیچه‌های اسکلتی نیز پایین می‌آید. چشم‌ها معمولاً به سمت بالا حرکت می‌کند و مردمک‌ها نیز منتقبض می‌شوند.
کمبود خواب اثرات مخرب و جدی بر روی سیستم عصبی می‌گذارد. بیدار ماندن برای مدت زمان طولانی ممکن است باعث تغییرات روحی و روانی همچون فقدان حافظه، زودرنجی، توهم و حتی نشانه‌های شیزوفرنی شود. در طول جنگ جهانی دوم، نازی‌ها زندانیان اردوگاه‌های کار اجباری را برای روزهای متمادی با لامپ‌های قوی و دیگر وسایل بیدار نگه می‌داشتند. این کار که به عنوان شکنجه استفاده می‌شد موجب مرگ بسیاری از زندانیان شد.

خواب در برابر استراحت

برای داشتن زندگی سالم، ضروری است تا بین خواب و استراحت تفاوت قائل شویم. به هنگام استراحت بدن توسط تمامی صداهای خارجی اذیت می‌شود، اما به هنگام خوابیدن، خود بدن خود را از تمامی صداهای خارجی بوسیله فقدان نسبی هوشیاری و همچنین بوسیله آنچه که «حفاظت از رویا» نامیده می‌شود رها می‌کند. یک هدف مشخص دیدن رویا تبدیل صداهای بیرونی که ممکن است شخص به خواب رفته را بیدار کند به رویاهایی است که او را اذیت نمی‌کند.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *