روش هایی برای تقویت حافظه

روش هایی برای تقویت حافظه

همه‌ی ما در بعضی از موارد برای به یاد آوردن مطالب یا اسامی با مشکلاتی مواجه هستیم اما بعضی از ما آن‌قدر فراموش‌کار و بی‌نظم هستیم که مغزمان بیشتر شبیه به یک الک، کار می‌کند. اما اصلاً نگران نباشید. روان‌شناسان در مرکز پزشکی دیکونس بوستون، برنامه‌ای با نام “Memory۱۰۱” طراحی نموده و ساخته‌اند که توجه بسیاری از محققان سراسر دنیا را به خود جلب کرده است.
اگر می‌خواهید حافظه‌ی خود را تقویت کنید، روش‌های زیر را خوانده و به آن‌ها عمل کنید:- یک دفترچه یادداشت درست کنید. دفترچه یادداشت به شما کمک خواهد کرد برای جزئیات زندگی روزمره‌ی خود، برنامه‌ریزی کنید. در این دفترچه لیست تمام کارهایی که باید در طول یک روز، هفته یا ماه انجام دهید را بنویسید. دفترچه یادداشت شما می‌تواند حاوی شماره تلفن‌ها، آدرس‌ها، تاریخ‌های تولد، اطلاعات پزشکی و هرچه که شما نیاز دارید باشد. این دفترچه را همیشه همراه داشته باشید و روزانه چند بار به آن نگاه بیاندازید. نوشتن چیزها به شما کمک می‌کند تا آن‌ها را در ذهن خود بسپارید.

– با خود بلند صحبت کنید. مثلاً بگویید “از پله‌ها بالا می‌روم تا عینکم را بردارم”، “به فروشگاه می‌روم تا شیر و تخم مرغ بخرم” و یا وقتی‌که در حال حمام کردن هستید و چیزی را به خاطر می‌آورید، آن‌را بلند بلند تکرار کنید تا در ذهن‌تان بماند.

– علائم و نشانه‌هایی برای یادآوری درست کنید و آن‌ها را در خانه، محل کار و ماشین خود بچسبانید، با جملاتی مانند “یادت باشد تمبر بخری” یا “یادت باشد کتاب را قرض بگیری”

– این عادت را در خود پرورش دهید که وسایلتان را همان‌جا که به آن‌ها نیاز پیدا خواهید کرد قرار دهید. مثلاً کلیدها را کنار درب خروج بگذارید، چترتان را نزدیک کتتان آویزان کنید و ..

– سردرگمی را به حداقل برسانید، در یک زمان فقط یک کار انجام دهید. زمانی که با کسی در حال صحبت هستید تلویزیون یا رادیو را خاموش کنید، در رستوران سعی کنید رو به دیوار بنشینید تا بتوانید راحت‌تر روی موضوع صحبت‌تان تمرکز کنید.

– برای کمک به این‌که چیزها را به خاطر بسپارید از ترفند استفاده کنید. حرف اول واژه‌ها، شعرها، کلمات هم قافیه و … کلیدهایی هستند که به شما کمک می‌کنند.

– توانایی حفظ و یادآوری اطلاعات به آرامی، با بالا رفتن سن کاهش می‌یابد، پس از دوستان یا بستگان یا حتی پزشک معالج خود بخواهید “شمرده‌تر” صحبت کنند.

– برای محافظت از ذهن‌تان از بدن‌تان محافظت کنید. برخی داروها (و مسکن ها)، تغدیه‌ی نادرست یا حتی کمبود خواب ممکن است حافظه‌تان را مختل کند.

– مغزتان را ورزش بدهید. مطالعه، حل جدول، بیاد سپاری کلمات زبان های خارجی، بازی شطرنج و … تمام این فعالیت‌ها کمک می‌کند ذهنتان فعال و هوشیارانه عمل کند.

– روش شخصی یادگیری خود را بشناسید.
بسیاری از مردم روش یادگیری تصویری دارند. آن‌ها چیزهایی که به چشم می‌بینند را بهتر به خاطر می‌سپارند، پس دفترچه‌های یادداشت یا نشانه‌ها بیشتر از همه به آن‌ها کمک می‌کند. برخی دیگر روش‌های یادگیری سمعی دارند و چیزهایی را بهتر به خاطر می‌سپارند که می‌شنوند. بلند صحبت کردن یا استفاده از ضبط صوت به این افراد کمک می‌کند.
تعداد کمی از مردم به شکل عملی و حرکتی یاد می‌گیرند یعنی چیزهایی را به خاطر می‌سپارند که شخصاً تجربه کرده‌اند. نوشتن مطالب یا انجام همان کارها به آن‌ها کمک خواهد کرد.
با شناخت توانایی‌های خود، عملکرد حافظه‌تان را بالا برده و برای تقویت حافظه‌ی خود سعی کنید از هر ۳ روش یادگیری استفاده کنید.
منبع :

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *