ریزش موی سر

 به گزارش موسسه تجسم خلاق این روزها، ریزش مو در سنین نوجوانی اختلال شایعی شده است. ریزش مو باعث نگرانی زیادی برای افراد مبتلا به آن، به ویژه برای زنان جوانی می‌شود که رشد خوب موها و داشتن موهای بلند را نشانۀ زیبایی خود می‌دانند.

مو در حفره‌های کوچکی در پوست به نام پیاز موتشکیل می‌شود. در واقع، هنگامی که گروه خاصی از سلول‌ها آمینو اسیدها را به کراتین، نوعی از پروتئین که مو از آن ساخته می‌شود، تبدیل می‌کنند، رشد پایۀ پیاز مو که پاپیلا نام دارد باعث تشکیل مو می‌شود.  به گزارش موسسه تجسم خلاق میزان تولید این اجزای اصلی پروتئین رشد مو را تعیین می‌کند. میزان رشد متوسط مو در حدود 2/1 سانتی‌متر در ماه است که در زنان بین سنین 15 تا 30 سالگی سریع‌تر رشد می‌کند.

درمان ریزش مو

 به گزارش موسسه تجسم خلاق داشتن موی سر سالم تا حد زیادی به مصرف مقادیر کافی از مواد مغذی ضروری در رژیم غذایی روزانۀ فرد بستگی دارد. مو از پروتئین درست شده است و پروتئین کافی برای داشتن موی پرپُشت و انبوه ضروری است. زنان به 60 گرم، مردان به 80 تا 90 گرم، پسرها و دخترهای نوجوان به 80 تا 100 گرم پروتئین نیاز دارند. پروتئین در شیر، شیر کم‌چرب، ماست، سویا، تخم‌مرغ، پنیر، گوشت و ماهی وجود دارد. فقدان ویتامین A می‌تواند باعث زشت شدن موی سر شود. کمبود برخی از ویتامین‌های B، آهن، مس و ید می‌تواند باعث بروز اختلالاتی همچون ریزش مو و سفیدی پیش از موعد موها شود.

کمبود اینوزیتول نیز باعث ریزش مو می‌شود. هر فردی که در موی خود دچار مشکلاتی است باید غذاهای غنی از اینوزیتول همچون مخمرها، جگر و ملاس را مصرف کند. با این حال، تحقیقات نشان داده است که زنان نیاز کمتری به اینوزیتول دارند. به گزارش موسسه تجسم خلاق  اگرچه این ویتامین می‌تواند به تحریک رشد موی یک زن کمک کند، فقدان آن احتمالا دلیل اصلی رشد پایین مو نیست.

زن‌ها غالباً از کمبود ید و ویتامین B1رنج می‌برند که این کمبودها می‌تواند باعث کند شدن جریان گردش خون به جمجمۀ سر تا حدی شود که مو ممکن است بریزد و موی جدید بسیار آهسته رشد کند. زنانی که در رژیم غذایی خود از ید، ویتامین‌هایB  و آهن استفاده می‌کنند از رشد موی بهتری برخوردار خواهند بود.

  به گزارش موسسه تجسم خلاق افرادی که از ریزش مو رنج می‌برند باید از یک رژیم غذایی متعادل و متوازن استفاده کنند، رژیم غذایی که از (1) دانه‌ها، آجیل‌ها و غلات، (2) سبزیجات و (3) میوه‌ها تشکیل شده است.  این رژیم غذایی مقادیر کافی تمامی مواد مغذی ضروری را برای بدن فراهم می‌کنند. هر گروه غذایی باید یکی از این سه وعدۀ غذایی اصلی را فراهم کند. با این حال، این غذاها باید با مصرف غذاهای مشخصی همچون شیر، روغن سبزیجات، عسل، جوانۀ گندم، مخمرها و جگر کامل شوند و در درمان ریزش مو  موثر هستند.

درمان‌های خانگی ریزش مو

 به گزارش موسسه تجسم خلاق اثبات شده است که چندین درمان خانگی در پیشگیری و درمان ریزش مو موثر هستند. موثرترین درمان در این میان، مالش جمجمۀ سر به وسیلۀ انگشتان بعد از شستن مو با آب سرد می‌باشد. جمجمۀ سر را باید آنقدر مالش داد تا با گرمای تولید شده به تدریج شروع به گِزگِز کردن بکند. این کار غدد چربی را تحریک کرده و به چرخش خون در نواحی آسیب دیده انرژی می‌بخشد و رشد مو را سالم می‌کند.

روغن آملا که از طریق جوشاندن قطعات خشک آملا در روغن نارگیل آماده شده است تقویت کنندۀ ارزشمندی برای غنی کردن رشد مو است. ترکیب مقدار مساوی عصارۀ آملای تازه و آب لیموترش که به عنوان شامپو استفاده می‌شود منجر به رشد مو و جلوگیری از ریزش مو  می‌شود.

کاهو در پیشگیری از ریزش مو که بر اثر کمبود مواد مغذی به وجود آمده است مفید است.  به گزارش موسسه تجسم خلاق گفته شده است که ترکیبی از عصارۀ کاهو و اسفناج به رشد مو کمک می‌کند البته اگر نیم لیتر از این ترکیب در روز مصرف شود.

نوشیدن روزانۀ عصارۀ یونجه در ترکیب با عصارۀ هویج و کاهو تا حد قابل توجهی به رشد موها  و درمان ریزش مو  کمک می‌کند. ترکیب این عصاره‌ها غنی از عناصری است که به ویژه برای رشد مو مفید هستند. به هنگام مهیا کردن عصارۀ یونجه، برگ‌های این گیاه را بهتر است تازه استفاده کرد.

استفادۀ روزانه از روغن نارگیل تصفیه شده‌ای که با آب لیمو ترکیب شده است بر روی مو از ریزش مو جلوگیری کرده و آن را تقویت می‌کند. استفاده از عصارۀ برگ‌های سبز گشنیز بر روی مو همچنین درمان مفیدی در ریزش مو   محسوب می‌شود.  به گزارش موسسه تجسم خلاق گیاه تاج خروس درمان ارزشمند دیگری برای جلوگیری از ریزش مو می‌باشد. استفاده از عصارۀ برگ تازۀ این گیاه به رشد مو کمک کرده و آن را نرم می‌کند.

روغن خردلی که با برگ‌های حنا جوشانده شده است در رشد سالم مو موثر است. در حدود 250 گرم روغن خردل را باید در ظرف حلبی جوشاند. مقدار کمی از برگ‌های حنا را باید به تدریج در این روغن قرار داد تا حدود 60 گرم از این برگ‌ها در این روغن سوزانده شود. سپس، این روغن را باید از میان پارچه‌ای عبور داد و در شیشه‌ای ریخت. ماساژ منظم سر با این روغن باعث پرپُشت شدن مو می‌شود.

 به گزارش موسسه تجسم خلاق درمان موثر خانگی دیگر برای رفع ریزش مو استفاده از شیرۀ نارگیل بر روی جمجمۀ سر و ماساژ آن برای رفع ریزش مو است. این ترکیب مو را تغذیه کرده و رشد آن را افزایش می‌دهد.

شستن مو با خمیر درست شده از black gram dal و شنبلیله مو را تقویت می‌کند. خمیری که از لوبیای سودانی درست شده است را می‌توان همچنین به شکل منظم بر روی نقاط تاس سر به کار برد. استفادۀ مداوم از روغن کرچک به عنوان روغن مو به رشد پرپُشت مو کمک می‌کند.

 به گزارش موسسه تجسم خلاق ثابت شده است که درمان‌های خانگی مشخصی برای رفع ریزش مو موثر هستند. خمیر درست شده از دانه‌های لیمو و دانه‌های فلفل سیاه یکی از درمان‌های ارزشمند برای رفع این اختلال ریزش مو   است. به گزارش موسسه تجسم خلاق  این خمیر دارای اثر تحریک کنندگی است. این خمیر گردش خون را در نواحی آسیب دیده افزایش داده و رشد مو را تحریک می‌کند. این خمیر را باید 2 بار در روز برای چند هفته استفاده کرد.

درمان موثر دیگر برای رفع ریزش مو خمیر گیاه شیرین بیان است که با آسیا کردن قطعات این گیاه در شیر با کمی زعفران درست می‌شود. این خمیر را باید شب‌ها قبل از رفتن به رختخواب بر روی نقاط تاس سر به کار برد.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *