سلامت روان چیست؟چگونه تشخیص دهیم دارای سلامت روانی هستیم یا خیر؟

سلامت روان چیست؟چگونه تشخیص دهیم دارای سلامت روانی هستیم یا خیر؟
سلامت روان و تشخیص سلامت روانی
سلامت رواني و مفاهيم آن:

در مورد بهداشت رواني دو تعريف مورد توجه قرار مي گيرد:

در تعريف اول ، منظور از بهداشت رواني عبارت از رشته اي تخصصي از بهداشت عمومي است كه در زمينه كاستن بيماريهاي رواني در يك اجتماع فعاليت مي نمايد و بررسي انواع مختلف اختلالات رواني و عوامل موثري كه در بروز آن ها نقش دارند، در قلمروي كار اين علم مي باشد.

در تعريف دوم، بهداشت رواني به معناي سلامت فكر مي باشد و منظور نشان دادن وضع مثبت و سلامت رواني است كه خود مي تواند نسبت به ايجاد سيستم با ارزشي در مورد ايجاد تحرك و پيشرفت و تكامل در حد فردي ، ملي و بين المللي كمك نمايد. زيرا وقتي سلامت رواني شناخته شد، نسبت به دستيابي به ان اقدام مي شود و راه براي تكامل فردي و اجتماعي باز ميگردد.

سلامت رواني در واقع مانند سلامت جسمي ، صرفاً به معناي نبودن مشكلات يا بيماري نيست. سلامت رواني هم حالات عاطفي و هم شرايط ذهني ، يعني هم احساسات و هم افكار شما را در بر مي گيرد. سلامت عاطفي معمولاً به احساسات و زير و بم هاي روحيه افراد اشاره مي كند. شما ممكن است احساس كنيد كه غمگين ، شاد ، نگران ، هيجان زده ، شكست خورده ، يا در اوج كاميابي هستيد.

افراد برخوردار از سلامت عاطفي با احساسات و حالات دروني خود در تماس هستند و مي توانند به وجود آنها اذعان كنند يا آنها را بروز دهند.

بنابراين سلامت رواني، توانايي شما را در درك واقعيتها ، همانگونه كه هست و پاسخ دادن به چالشهاي آن و در پيش گرفتن تدابير و شيوه هاي خردمندانه براي زندگي كردن، توصيف مي كند. فرد برخوردار از سلامت رواني بر آن نيست كه از فشارهاي زندگي بپرهيزد بلكه مي كوشد با واكنشهاي خود نسبت به اين عوامل ، آنها را بشناسد ، بپذيرد و برآنها چيره شود بطوريكه امكان تداوم زندگي وجود داشته باشد.

سلامت روان و تشخیص سلامت روانی

ملاكهاي سلامت روان:

براي تشخيص سلامت روان نيز مانند تشخيص سلامت جسم، معيارهايي وجود دارند. ملاك هاي سلامت روان عبارتند از :

1- توانايي انجام وظيفه و اجراي مسئوليت هاي شخصي

2- توانايي برقراري رابطه با ديگران

3- برداشت واقع بينانه از انگيزه هاي ديگران

4- تفكر منطقي و خردمندانه

5- تلاش در جهت سلامتي

6- انعطاف پذيري و قدرت تطابق باشرايط گوناگون

7- معني دادن به زندگي

8- درك اين نكته كه خود فرد مركز جهان نيست.

9- عشق و محبت نسبت به ديگران

10-داشتن توانايي كمك به ديگران يا ارتباط برقراركردن با آنان ، به دور از خودخواهي

11-داشتن احساس رضايت بيشتر در روابط نزديك با ديگران

12-حس تسلط بر ذهن و جسم كه فرد را قادر مي سازد براي ارتقاي سلامت خود شيوه هاي مناسب برگزيند و تصميم هاي مقتضي اتخاذ كند.
منبع :مجله دلگرم

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *