۶درمان طبیعی برای سرماخوردگی

۶درمان طبیعی برای سرماخوردگی
با شروع فصل سرما و اوج سرما‌خوردگی‌ها، باید سیستم ایمنی بدنمان را تقویت کنیم. به هر حال هر از چند گاهی، درست وقتی که انتظارش را نداریم ویروس‌ها غافلگیرمان کرده و سرزده وارد بدن ما می‌شوند و در نتیجه، سرما می‌خوریم. گلودرد، آبریزش بینی، سردرد و تب فقط برخی از علائم سرماخوردگی هستند که باید به هر ترفندی شده از شرشان خلاص شویم. اما واقعا، از سرماخوردگی چقدر مستاصل می‌شوید؟

بسیاری از ما تصور می‌کنیم که با آنتی‌بیوتیک‌ها از شرشان خلاص می‌شویم، موثرند و سریع؟ نه، نه چندان. سرماخوردگی‌های عفونی مجاری تنفسی فوقانی، بر اثر حمله ویروس‌ها به بدن پدیدار می‌شوند، بنابراین آنتی‌بیوتیک تاثیری بر آنها نخواهد داشت.

به‌علاوه، بر اساس مطالعات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، بالغ بر ۲۰۰نوع ویروس وجود دارد که می‌توانند از عوامل سرماخوردگی‌های شایع باشند. با وجود این همه ویروسِ گوناگون و متنوع، حتی داروهای ضد ویروسی هم آن‌چنان که ما تصور می‌کنیم کارآمد نیستند زیرا به تناسب همه ویروس‌ها تنوع دارویی وجود ندارد.

در این رابطه بیشتر بخوانید : علل شایع سرماخوردگی

به جای داروهایی که با نسخه و بدون نسخه از داروخانه‌ها دریافت می‌کنید، درمان‌های طبیعی را انتخاب کنید که خوشبختانه تنوع گسترده‌ای هم دارند.

۱. روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی مقادیر زیادی اسید لوریک است و به همین دلیل خاصیت ضد التهاب، ضد باکتریایی و ضد ویروسی دارد. گرچه عموما به دلیل میزان بالای چربی اشباع شده‌ای که در روغن نارگیل وجود دارد آن را “ناسالم” تلقی می‌کنند اما باید از مزایای فوق‌العاده آن بسیار شکرگزار بود. زیرا موجب افزایش گلبول‌های سفید خون در بدن می‌شود و در نتیجه سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

روغن نارگیل را به راحتی می‌توان با مواد غذایی دیگر ترکیب و استفاده نمود. ترکیب آن را با جو دوسر مخصوص صبحانه یا روغن نارگیل گرم شده را با چای خود امتحان کنید. این روغن علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، گلودرد را تسکین داده و سرفه را بهبود می‌بخشد. روشی دیگر در استفاده از این روغن مالیدن مقداری از آن به سینه، گردن و پشت است که تنفس را راحت‌تر کرده و مخاط سینوسی را باز می‌کند.

همچنین بخوانید : روغن نارگیل برای زیبایی

۲. سیر

سیر، یکی از قدیمی‌ترین شیوه‌های درمانیست که از شدت سرماخوردگی می‌کاهد. آنتی باکتریالی قوی، ضد درد و دارای خاصیت ضد التهابی است. از شدت تب کاسته و مانع از التهاب لوزه‌ها می‌گردد. اما هنگامی که پخته می‌شود برخی از خواص شگفت‌انگیز خود را از دست می‌دهد، بنابراین بهتر است که حتی‌الامکان به صورت خام مصرف شود. اگر مصرف خام آن برایتان دردسرساز است، سوپ سیر بپزید که بسیار آسان و سریع آماده می‌شود. ۳ تا ۴ حبه سیر را خرد کرده و در ۲۵۰ میلی لیتر آب بجوشانید. سوپ سیر سموم را از بدن شما دفع کرده و تمامی مخاط بینی و گلوی شما را باز می‌کند. ‌

۳. زنجبیل

زنجبیل، این گیاه پرخاصیت قرن‌هاست که از سوی طبیبان چینی به عنوان دارو تجویز می‌شود. اکثر ما خاصیت درمانی این گیاه را برای مقابله با حالت تهوع زنان باردار و افرادی که در مسافرت با ماشین دچار تهوع می‌شوند، می‌شناسیم. اما خواص آن فقط محدود به همین نیست، بلکه زنجبیل خاصیت ضد ویروسی و ضد التهابی دارد و بازکننده مجاری تنفسی است و درمانی طبیعی برای مبارزه با سرماخوردگی محسوب می‌شود.

همچنین بسیار موثر در هضم غذاست. طبیبان چینی اغلب شربت زنجبیل را تجویز می‌کنند. در۲۵۰میلی لیتر آب جوشیده، ۱۰گرم زنجبیل خرد شده ریخته و اجازه دهید که کاملا بجوشد و مقداری از آب تبخیر گردد، سپس یک قاشق چای‌خوری عسل به آن بیافزایید و میل کنید. به همین راحتی، بسیاری از مردم اذعان داشته‌اند که نتیجه‌ای درخور توجه به همراه داشته است.

همچنین بخوانید : خواص زنجبیل برای سلامتی

۴. کاسنی

کاسنی و تاثیر آن برای تقویت سیستم ایمنی بدن و تسکین علائم سرماخوردگی، شهرت جهانی دارد. امریکایی‌های بومی اعتقاد داشتند که این گیاه سنتی طول مدت سرماخوردگی را کاهش داده زیرا به تولید گلبول‌های سفید و interferon (از جمله قوی‌ترین مواد طبیعی ضدعفونی کننده بدن) کمک کرده و در نهایت سیستم دفاعی بدن مقاوم‌تر می‌گردد.

بیشتر بخوانید : فواید کاسنی

۵. لیموترش

لیموترش از فوق‌العاده‌ترین روش‌های درمان خانگی برای سرماخوردگی محسوب می‌شود که هم علائم سرماخوردگی را بهبود می‌بخشد و هم از طول دوران نقاهت سرماخوردگی می‌کاهد. چرا؟ زیرا گلبول‌های سفید که مسئو‌ل خنثی‌کردن و از بین بردن ویروس‌ها هستند، ۴برابر سلول‌های دیگر در بدن ویتامین c مصرف می‌کنند.

یک یا دو لیوان آب لیموترش که با یک قاشق چای‌خوری عسل مخلوط شده است، ویتامین c مورد نیاز این دوره را به حد کفایت تامین می‌کند. چای لیمو هم از جمع شدن خلط در گلو جلوگیری کرده و مانع از تجمع باکتری‌ها می‌گردد، بنابراین خطر التهابات لوزه به حداقل می‌رسد.

۶. روغن کبد ماهی

روغن ماهی سرشار از ویتامین D و اسیدهای چرب می‌باشد، این روغن دارویی بسیار محرک و موثر برای سیستم ایمنی به شمار می‌رود. علاوه بر خاصیت ضد التهابی، هر گونه ویروس، باکتری و قارچی را در بدن نابود می‌کند زیرا تولید کننده مقادیر زیادی از اسیدهای آمینه آنتی باکتریال می‌باشد.
منبع :healthmag

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *