آیا ورزش به درمان افسردگی کمک می‌کند؟

آیا ورزش به درمان افسردگی کمک می‌کند؟
اگر افسرده هستید، احتمالا پزشکتان نسخه‌هایی برایتان تجویز کرده است، که معمولا هم درمان‌های دارویی و روانی خواهد بود. شاید درمان‌های دارویی علائم افسردگی را موقتا بهبود ببخشند، اما هیچ راه درمانی دارویی دائمی برای افسردگی وجود ندارد. همچنین درمان‌های دارویی همیشه میزبان عوارض جانبی نامطبوعی نیز خواهند بود.

اگرچه هیچ جایگزینی برای درمان‌های پزشکی مرسوم وجود ندارد، اما ورزش می‌تواند همان فواید درمان‌های روانی و دارویی را برای شما به ارمغان بیاورد!

درباره‌ی افسردگی

به اعتقاد مؤسسه ملی بهداشت روان آمریکا، حدود ۱۵ میلیون آمریکایی بزرگ سال، از بیماری‌های افسردگی رنج می‌برند. بیماری‌های افسردگی متعددی همچون افسردگی پس از زایمان، اختلالات خلقی فصلی، اختلالات افسردگی ماژور، افسرده‌خویی و غیره وجود دارد.

در حالیکه هر کدام از این بیماری‌ها علائم متفاوتی دارند، اما برخی از علائم همچون احساس غم و اندوه، پوچی، عدم علاقه به فعالیت‌هایی که قبلا لذت می‌بردید، کاهش اشتها و خواب، و زودرنجی، بین آنها مشترک است.

درمان‌ها

افسردگی ممکن است به دلایل مختلفی رخ بدهد. یک تئوری این است که افسردگی بدلیل عدم تعادل در مواد شیمیایی خلق و خو در مغز شما رخ می‌دهد. بر این مبنا، درمان‌های پزشکی متعارفی همچون داروهای ضد افسردگی که برای تنظیم انتقال دهنده‌های عصبی همچون سروتونین، نوراپی نفرین و یا دوپامین در مغز شما بکار می‌روند، انجام خواهد گرفت.

اما عوامل دیگر افسردگی، می‌تواند ترومای دوران کودکی، عوامل اجتماعی، اختلالات روانی و زیست‌محیطی و یا ژنتیکی باشد. در بسیاری از این موارد، توصیه می‌شود تا با روان درمانی، مشکلات اساسی و یا حل نشده‌ی فرد که مسبب افسردگی اوست، کشف شود.

روش‌های درمانی دیگری که می‌تواند در این مسیر مفید باشد، بازخورد زیستی، گیاهان دارویی، طب سوزنی، ماساژ درمانی، تای چی و یوگا است. و اما به نظر دانشگاه مریلند، آنطور که تحقیقات نشان داده‌اند، ورزش می‌تواند علائم و نشانه‌های افسردگی در افراد مبتلا به افسردگی‌های خفیف تا متوسط را کاهش دهد.

ورزش چگونه کمک می کند

فعالیت بدنی منظم، به تنظیم انتقال دهنده‌های عصبی کمک می‌کند، یعنی همان کاری که داروهای ضد افسردگی با شما انجام می‌دهند. همچنین برخی از ورزش‌ها، مواد شیمیایی که می‌توانند افسردگی را بدتر کنند را نیز در بدن کاهش خواهند داد. ورزش می‌تواند اعتماد بنفس شما را افزایش دهد، اخلاقتان را خوب کند، و خواب آرامی به شما هدیه دهد. بعلاوه برخی از ورزش‌ها شما را به تعامل با دیگران، بازی‌های گروهی و یا رفتن به باشگاه وا می‌دارد. و همین اتفاق می‌تواند انزوای اجتماعی که در بین بسیاری از افسرده‌ها مشترک است را نیز بهبود ببخشد.

انواع ورزش‌ها

نوع ورزشی که انجام می‌دهید، به اندازه‌ی تناوب و طول ورزشتان مهم نیست. با انجام حداقل ۳۰ دقیقه ورزش در روز، و سه تا پنج روز در هفته، می‌توانید به اندازه‌ی قابل توجهی افسردگی‌تان را کاهش دهید. اما فعالیت به مقدار کمتر هم کمکتان خواهد کرد، مخصوصا اگر ورزش شدیدی همچون دویدن یا دوچرخه سواری انجام دهید.

چیزی که هنگام انتخاب یک برنامه‌ی تمرینی اهمیت دارد، این است که از آن فعالیت لذت ببرید، چرا که به احتمال بیشتری به آن برنامه خواهید چسبید.
منبع :healthmag

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *