استرس شغلی، افسردگی می آورد

استرس شغلی، افسردگی می آورد
دور کردن استرس از زندگی مساوی است با سلامت روان بهتر؛ اما بررسی‌های اخیر نشان داده کم کردن استرس‌های محیط کار در این مورد نقش مضاعفی دارند. تحقیقات نشان داده است که کاهش این استرس‌ها، می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی را تا حد زیادی کم کند.
استرس کاری
در یک مطالعه، محققان حدود 4800 کارمند را در طی یک دوره 10 ساله بررسی کردند. در ابتدای مطالعه، از آنها خواسته شد میزان استرس محیط کارشان را طی پرسشنامه ی استانداردی، توصیف و درجه‌بندی کنند و به سلامت و احساس رضایت از زندگی‌شان هم، به وسیله یک نمره، امتیاز بدهند. بعد از 10 سال، مجددا این پرسشنامه‌ها و سوالات در اختیار آنها قرار داده شد.

بر اساس پاسخ‌های کارمندان، آنها به چهار گروه تقسیم شدند:
گروه اول آنهایی بودند که هم در ابتدای مطالعه استرس زیاد در محیط کارشان داشتند و هم در پایان آن.
یک گروه، افرادی که در هر دو نوبت استرس کمی داشتند.
گروه سوم شامل کسانی می‌شد که در ابتدای مطالعه، استرس کم و در نوبت بعد استرس بالایی داشتند.
گروه چهارم به افرادی اختصاص داشت که در نوبت اول استرس بالا و در نوبت دوم، استرس کمی داشتند.

بررسی نتایج نشان داد گروه چهارم، احتمال کمتری برای ابتلا به افسردگی داشتند ( 8 درصد در مقابل 4 درصد) . همچنین مشخص شد آنهایی که در ابتدای مطالعه استرس کمتری داشتند و نیز سلامت خود را خوب و کافی ارزیابی کرده بودند، وقتی به مشاغل پراسترس برده شدند، نتوانسته بودند دوام بیاورند و افسرده شده بودند.

ارتباط فضای محیط کار، با جنبه‌های مختلف سلامت جسمانی و روانی کارمند، که می‌توان آن را به طور کلی “سلامت شغلی” نامید، موضوعی است که از سال‌ها قبل ذهن متخصصان بهداشتی و نیز مدیران اقتصادی را به خود مشغول کرده است.
عوامل خطرزا در محیط کار، چه شیمیایی و فیزیکی و چه روانی و اجتماعی، نه تنها سلامت جسمی و روانی فرد را می‌توانند مختل کنند، بلکه روی میزان بهره‌وری کارمند و نهایتا سودآوری و کارآیی آن شغل، تاثیر مستقیم و اساسی خواهند داشت
به همین جهت متخصصان بهداشتی تلاش دارند تا با بررسی مشاغل گوناگون و محیط‌هایی که هر کارمند تجربه می‌کند، به نتایجی برسند که با عمل به آنها بتوان امیدوار بود که میزان عوامل زیان‌آور محیط کار به حداقل برسد. حتی اگر تنها استرس‌های محیط کار را در نظر بگیریم، متوجه حجم عظیمی از بیماری‌هایی می‌شویم که تحقیقات نشان داده‌اند با این استرس مکرر و طولانی‌مدت، رابطه دارند.
به عنوان مثال در مطالعه‌ای مشخص شد که ارتقای شغلی می‌تواند به طور متوسط تا 10 درصد کیفیت زندگی و سلامت فرد را پایین بیاورد.

مطالعه دیگر، به نقش استرس‌های شغلی در بیماری‌های جسمی پرداخته است. در این مطالعه، که نمونه‌ای از مطالعات دیگر از این نوع به شمار می‌رود، در سال 2006 در نشریه پزشکی روان‌تنی منتشر شد. در این مطالعه مشخص شد که خستگی مفرط شغلی، می‌تواند با افزایش عوامل خطری مانند افزایش شاخص توده بدنی، کشیدن سیگار و فقدان تحرک بدنی، زمینه را برای ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت و قلبی فراهم کند.

8 شغل استرس زا
در هر شغلی که باشید، استرس را تجربه خواهید کرد. اگر با صفی بی پایان از مشتری مواجه باشید، یا تقاضای لازم الاجرا و … ، استرس را لمس خواهید کرد و این تنها بخشی از زندگی روزمره است.

طبق گفته انستیتو ملی سلامت و امنیت شغلی، استرس شغلی از مواردی نشات می گیرد که اهم آنها عبارتند از :
1- ساعت کاری طولانی و بدون وقفه
2- کار کردن بدون دخالت در روند تصمیم گیری ها
3- عدم امنیت شغلی و تغییرات متناوب
4- خطر جسمی

بعضی از مشاغل پر استرس تر از بقیه اند. البته نمی توان گفت که این مشاغل بد هستند، بلکه نیازمند افرادی می باشند که دارای توانایی لازم و کافی برای تحمل استرس هستند.
این مشاغل عبارتند از :

1- خرده فروشی: افراد در این حرفه باید بتوانند مشتری ها را متقاعد خرید و پرداخت پول کنند و این در حالی است که اغلب مشتری ها قصد خرید و پرداخت پول ندارند و اگر هم، چنین نیتی داشته باشند، فروشگاه های بی شماری برای خرید وجود دارند. بنابراین این افراد باید بتوانند کیفیت کالای خود را به مشتری ثابت کنند. حتی اگر این شغل استرس زا در نظر گرفته نشود، با این حال مزد خرده فروشی دقیقا مطابق قدرت و مقدار فروش است.

2- پزشکان و پرستاران: این مشاغل چون اغلب با مرگ و زندگی افراد سر و کار دارند مسلما استرس زیادی را متحمل می شوند. به علاوه آن ها باید بتوانند انواع بیماری ها و علائم شان را با دانش پزشکی خود تطبیق داده و درمانی موثر را برای بیمار تجویز کنند. پزشکان و پرستارانی که در بیمارستان ها و کلینیک ها کار می کنند، ساعت آزاد کمتری داشته و حتی در روزهای تعطیل نیز باید پاسخگوی مراجعات اورژانسی باشند. اخیرا نیز با انبوهی از دادخواست های تخلفات پزشکی درگیر می باشند.
استرس در محل کار
3- حسابداری: سر و کله زدن با انبوهی از ارقام و اعداد به هم فشرده، برای بر هم زدن تراز دید کافی است.این افراد نه تنها با امور مالی مشتریان درگیر هستند، بلکه باید انبوهی از قوانین و فرمول های حسابداری را که هر سال تغییر می کند، به خاطر بسپارند. به علاوه از این افراد انتظار می رود که با انواع جدید ترفندها در این حوزه آشنا باشند.

4- معلمان: معلمان در هر سه مقطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان با انبوهی از دانش آموزان با خلق و خو، تربیت و استعداد مختلف سر و کار دارند. از همه بدتر این که والدینی که هنوز فرزند خود را نشناخته اند، از معلم انتظار دارند که ضمن تعلیم دروس، تربیت را نیز به فرزندشان آموزش دهد و اگر فرزند آن ها در دروس ضعیف است، معلم را سرزنش می کنند.

5 – آتش نشانی: آتش نشانان که آماده دریافت گزارشات تلفنی هستند، باید بتوانند برای کمک های اورژانسی با هر درجه ای از وخامت- از یک تصادف اتومبیل ساده تا انفجار مهیب- پاسخگو باشند. از همه بدتر این که در اغلب مواقع آنها با آتش سر و کار دارند و این موضوع به اندازه کافی استرس زا است.

6- کشاورزان: این مشاغل باید حتی ثانیه ای، توجه خود را از محصول دریغ نکنند. این افراد از هنگام طلوع آفتاب تا مغرب، با انبوهی از فعالیت های بدنی سنگین مواجه هستند. به علاوه بلایای طبیعی غیر قابل کنترل نظیر سیل، آتش سوزی یا خشکسالی می تواند ماه ها تلاش آنها را نابود کند.

7- کارگران مونتاژ خودرو: صنعت خودرو اغلب متغیر و ناپایدار است و این به دلیل تغییر زود به زود سلیقه مشتریان است که یک زمان اتومبیل دو در را می پسندد و یک زمان اتومبیل اسپرت. به علاوه اتومبیلی که خریدار بابت آن هزینه های هنگفت می پردازد، باید از امنیت کافی برای طی کردن کیلومترها مسافت برخوردار باشد.

8- دلالان سهام: رقابت در این شغل بالا است. به علاوه به دلیل نوسان زود به زود در امور سرمایه، این افراد هر لحظه باید آمادگی شکست را داشته باشند. شغلی وابسته به ترحم بازار بورس و سهام، ارمغانی جز استرس را برای رقیبان این میدان کارزار به همراه نخواهد داشت.
منبع :تیبان

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *