استفاده بهینه از زمان

 استفاده بهینه از زمان

آقاي «پارکينسون» قانون مهمي در خصوص کار کردن دارد. او مي‌گويد کار همواره تمايل به توسعه يافتن دارد و زمان موجود را به خود اختصاص مي‌دهد. لذا اگر براي کاري که معمولاً 1 ساعت و نيم طول مي‌کشد 2 ساعت اختصاص دهيد، مي‌بينيد که تمام زمان را مشغول انجام دادن آن بوده‌ايد.

اگر شما شديداً به مديريت زمان اعتقاد داريد، متوجه خواهيد شد که هنگامي که فعاليتهاي روزانه را انجام مي‌دهيد زمان تخصيص داده شده براي آنها دچار تأخير مي‌شود و عدم مدیریت زمان نيز به نوبه خود بر تمام فعاليتهاي پس از آن تأثير خواهد گذاشت.

فرض کنيد قرار است بجاي ساعت 4 در ساعت 5 بازي کنيد. اين يعني اينکه هنگام بازگشت به جاي ساعت 6 ساعت 7 بازخواهيد گشت و مطالعات خود را ديرتر شروع خواهيد کرد.

در نهايت فعاليتهاي نه چندان خوشايند حذف يا کوتاه خواهند شد. در مورد مطالعه کردن هم اين امر صادق است. هر وقت زمان کم مي‌آوريد يا در جدول زماني خود دچار کمبود وقت هستيد، معمولاً تمايل داريد که کارهاي مطالعاتي خود را کوتاه يا حذف کنيد.

 

 

يک روش پنهاني وجود دارد که از اين نوع عملکرد زيان‏بار جلوگيري مي‌کند. اين روش را روش «رزرو کردن زمان» مي‌ناميم. وقتي شما در صبحگاه برنامه کاري خود را تعيين مي‌کنيد معمولاً از کل زماني که در دست داريد استفاده مي‌کنيد. و هر فعاليتي را بلافاصله پشت سرهم انجام مي‌دهيد.

يک راه براي جلوگيري از اين مسايل در نظر گرفتن احتمالات است يعني شروع کردن هر فعاليت اندکي ديرتر از آنچه معمولاً پيش بيني مي‏كنيد. لذا حتي اگر فعاليت قبلي زمان بيشتري طول بکشد، شما در موقعيت راحتي خواهيد بود.

روش ديگر اين است که زمان رزرو کنيم. يعني هر روز بايد يک ساعت را کنار بگذاريد که در آن ساعت هيچ کاري براي انجام دادن نداشته باشيد. اين ساعت خالي را مي‌توانيد در آخر روز و يا وسط روز داشته باشيد ولي هرگز آن را در اوايل روز تعيين نکنيد.

اگر کارهاي مختلف شما با اين يكديگر تداخل پيدا کرد، اين ساعت خالي مي‌تواند تداخل را جبران کند. ولي از طرف ديگر، اگر اين زمان خالي بماند، شما مي‌توانيد از آن براي انجام هر کاري که مي‌خواهيد استفاده کنيد، مخصوصاً کارهايي که نه ضروري هستند و نه مهم.

بعد مي‌توانيد به تفاوت بزرگي که اين زمان رزرو شده براي شما ايجاد مي‌کند پي ببريد. مهمترين جنبه آن اين است که تنش يا فشار روحي را که هنگام پايبند بودن به برنامه زماني داريد از بين مي‌برد.

کاربرد عملی

يک برنامه زمانبندي شده با زمان رزرو شده تهيه کنيد.

اين کار را در طي روزها تکرار کنيد و آنچه را که در ساعات رزرو شده انجام داديد بررسي کنيد.

 

تاريخ

فعاليت انجام شده

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تا حالا شما بايد از منافع زياد شگرد رزرو کردن زمان مطلع شده باشيد.

 

منبع " کتاب یادگیری آرام  اثر دکتر آرام "

انتشارات تجسم خلاق

www.aram24.ir

 

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *