بیماری کم خونی

 به گزارش موسسه تجسم خلاق کم‌خونی که به معنای «کمبود خون در بدن انسان» است جزو شایع‌ترین بیماری‌هایی قرار دارد که انسان را به خود مبتلا می‌کند. کم‌خونی نشانۀ کمبود سلول‌ها و مادۀ رنگی قرمز خون می‌باشد و معمولاً از مصرف غذاهای تصفیه شده به وجود می‌آید.

علائم بروز کم‌خونی

نگاهی تکیده و نزار، به همراه وجود نشانه‌های نگرانی، چروک پیش از موعد، پوست مایل به خاکستری و چشم‌هایی ضعیف و خسته مهمترین علائم  بیماری کم‌خونی هستند.   به گزارش موسسه تجسم خلاق علائم دیگر بیماری  کم‌خونی شامل حافظه ضعیف، ضعف عمومی در بدن، سرگیجه، خستگی، از بین رفتن انرژی بدن، تنگی نفس، کند شدن فرایند بهبود زخم‌ها، سردرد، افسردگی روحی و روانی، داشتن انگشتان، لب‌ها و نرمه‌های گوش رنگ پریده می‌باشد. بیمار مبتلا به کم‌خونی معمولاً از ضعف، خستگی، از بین رفتن انرژی بدن و سرگیجه شکایت دارد.

دلایل بروز کم‌خونی

  به گزارش موسسه تجسم خلاق دو  دلیل اصلی برای بروز کم‌خونی وجود دارد. کم‌خونی می‌تواند از کاهش در تشکیل سلول‌های قرمز خونی یا به دلیل نقص در مغز استخوان یا مصرف ناکافی آهن، پروتئین‌ و ویتامین‌ها به وجود آید. از دست دادن زیاد خون به دلیل جراحت، خونریزی و عادت‌های ماهیانه می‌تواند همچنین باعث کم‌خونی شود.

دلایل کمتر شناخته شده دیگر در بروز کم‌خونی وجود انگل‌ها یا کرم‌های روده‌ای هستند. کرم قلاب‌دار، کرم سنجاقی، کرم‌های مدور و کرم کدو از منابع خون و ویتامین‌ها تغذیه می‌کنند.

سیر می‌تواند به رهایی از برخی از انواع انگل‌های روده‌ای کمک کند. مصرف میوه پاپایای تازه و هویج خام رنده شده نیز می‌تواند در از بین بردن برخی از انواع انگل‌ها موثر و مفید باشد. بعد از درمان موفق در از بین بردن کرم‌های روده، سلامتی کل بدن را باید برای پیشگیری از حضور دوباره این کرم‌ها مدنظر داشت.

درمان کم خونی

  به گزارش موسسه تجسم خلاق به جای درمان، از کم‌خونی به راحتی می‌توان پیشگیری کرد. مصرف فراوان آهن در سال‌های اولیه زندگی می‌تواند در پیشگیری از کم‌خونی ناشی از کمبود آهن موثر و مفید باشد.

رژیم غذایی از اهمیت بالایی در درمان کم‌خونی برخوردار است. تقریبا تمامی مواد مغذی برای تولید سلول‌های قرمز خونی و هموگلوبین مورد نیاز است. غذاهای تصفیه شده‌ای همچون نان سفید، قند و دسرها بدن را از آهن مورد نیاز تهیه  می‌کنند. آهن را باید همیشه در شکل آلی آن مصرف کرد، زیرا استفاده از آهن غیرآلی می‌تواند خطرناک بوده و ویتامین‌های محافظتی و اسیدهای چرب غیراشباع شده را از بین ببرد که این امر منجر به وارد شدن صدمات جدی به کبد و حتی سقط جنین یا تاخیر در تولد نوزاد یا تولد پیش از موعد نوزاد در زنان می‌شود.

در درمان کم خونی  غذاهای رایج غنی از آهن آلی طبیعی گندم و غلات سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای، سبزیجات برگدار سبزی همچون کلم، هویج، کرفس، چغندر، گوجه فرنگی، اسفناج و میوه‌هایی همچون سیب، توت، گیلاس، انگور، کشمش، انجیر، خرما، هلو و تخم‌مرغ می‌باشد. ثابت شده است که مصرف فراوان آهن به تنهایی به بازسازی دوباره هموگلوبین در خون کمک نخواهد کرد و میزان پروتئین‌ در بدن نیز باید کافی باشد.  به گزارش موسسه تجسم خلاق، رژیم غذایی باید غنی از پروتئین‌‌های باارزش بیولوژیکی بالا همچون پروتئین‌‌های موجود در شیر، پنیر و تخم‌مرغ باشد. مس همچنین برای استفاده آهن در ایجاد هموگلوبین در درمان کم خونی  ضروری است.

ویتامین B12برای پیشگیری یا درمان کم‌خونی یک ضرورت محسوب می‌شود. این ویتامین معمولاً در پروتئین‌‌های حیوانی و مخصوصا در گوشت‌های آلی همچون جگر و قلوه وجود دارد. رژیم غذایی با گوشت بالا غالباً با تعداد بالای هموگلوبین و سلول‌های قرمز خونی در ارتباط است، اما این رژیم دارای مضراتی نیز می‌باشد. یک دلیل کم‌خونی تعفن روده‌هاست که عمدتاً بوسیله یک رژیم غذایی با گوشت بالا به وجود می‌آید. علاوه بر این،  به گزارش موسسه تجسم خلاق  مصرف تمامی گوشت‌ها به دلیل وجود بیماری‌های گسترده در حیوانات روز به روز خطرناکتر می‌شود.

با این حال، منابع جایگزین دیگری برای ویتامین B12همچون محصولات لبنی، شیر، تخم‌مرغ، پنیر، بادام زمینی، جوانه گندم و سویا نیز وجود دارد که به میزان مساوی دارای ویتامین B12 می‌باشند. افرادی که از رژیم غذایی سبزیجات استفاده می‌کنند باید در رژیم غذایی خود مقادیر مشخصی از شیر، محصولات درست شده از شیر و تخم‌مرغ را وارد کنند.

 به گزارش  موسسه تجسم خلاق برای پیشگیری از کم‌خونی، ضروری است تا از ویتامین‌های بی- کمپلکس که ویتامین B12 نیز جزو آن‌ها می‌باشد و همچنین غذاهای طبیعی ذکر شده در بالا استفاده کرد. مصرف محصولات لبنی که دارای پروتئین‌‌های کامل و همچنین ویتامین B12 می‌باشند منابع خوبی برای پیشگیری از کم‌خونی است. مخمرهای آبجوساز نیز منابع خوبی از پروتئین‌ کامل هستند.

مصرف فراوان اسید اسکوربیک برای تسهیل در جذب آهن ضروری است. حداقل 2 وعده مرکبات و سایر غذاهای غنی از اسید اسکوربیک باید روزانه مصرف شوند تا در درمان کم خونی موثر واقع شود.

بیمار مبتلا به کم‌خونی باید توجه ویژه‌ای به چغندر داشته باشد که کاملاً در درمان کم‌خونی موثر و مفید است. عصاره چغندر داری پتاسیم، فسفر، کلسیم، سولفور، ید، آهن، مس، کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌، چربی، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B6، ویتامینC  و ویتامین P می‌باشد.

عصارۀ چغندر که دارای مقادیر بالایی از آهن می‌باشد، سلول‌های قرمز خون را احیا کرده و دوباره فعال می‌کند، اکسیژن تازه را برای بدن فراهم کرده و به عملکرد طبیعی تنفس کمک می‌کند.

درمان‌های آبی در درمان کم خونی

  به گزارش موسسه تجسم خلاق حمام آب سرد در میان ارزشمندترین اقدامات درمانی برای رفع  کم‌خونی قرار دارد. بیمار باید دو بار در روز از حمام‌های درجه بندی شده سرد استفاده کند.

حمام نمک فرنگی با آب گرم به مدت ۵ تا ١٠ دقیقه یکبار در هفته و حمام بخار نیز برای بیماران مبتلا به  بیماری کم‌خونی توصیه می‌شود. استفاده از حمام آفتاب به ویژه در درمان کم‌خونی مفید و موثر است، زیرا نور خورشید تولید سلول‌های قرمز را تحریک می‌کند.

  به گزارش  موسسه تجسم خلاق عوامل مهم دیگری نیز وجود دارد که در درمان کم‌خونی مفید هستند. تنفس عمیق و ورزش‌های سبکی همچون پیاده‌روی و آساناهای سادۀ یوگایی را باید برای تقویت بدن انجام داد.

انجام ساروانگاسانا، پاسچیموتاناسانا، اُتاناپاداسانا و شاواسانا برای درمان کم‌خونی توصیه می‌شوند. ماساژ نیز به حفظ سطح بالای خون کمک می‌کند.

 

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *