تأخير در مطالعه آفت عدم موفقیت

 تأخير در مطالعه آفت عدم موفقیت

ذهن شما بر پايه يک اصل کار مي‌کند و آن هم اصل لذت بردن است. ذهن هميشه به سمت لذت و خوشي مي‌رود و از درد و رنج دوري مي‌كند.

نياز به دور شدن از درد هميشه قويتر از نياز به نزديک شدن به لذتها است. همه رفتار، اعمال و تصميمهاي شما از اين اصل ساده نشأت مي‌گيرد.

فعاليتهاي شما در يک روز از انواع کارهاي مختلف تشکيل مي‌شود. برخي از آنها براي شما لذت‏بخش است همچون مثل کردن با دوستان، تماشاي يک مسابقه کريکت، و غيره. برخي ديگر دردناک هستند؛ همچون مطالعه کردن! ذهني که هميشه در پي لذت و خوشي است دوست دارد همواره از آن بهره‌مند شود و درد و رنج را فراموش کند.

به اين دليل است که اکثر برنامه‌ها و جداول زمانبندي و بودجهبندي ما دچار مشکل مي‌شوند. ما فعاليتهاي جالب را انتخاب مي‌کنيم و از انجام دادن آنها لذت مي‌بريم و اغلب بيش از زماني که براي انجام آنها در اختيار داريم سرگرمشان مي‏شويم که در اين صورت براي درج فعاليتهاي نه چندان خوشايند در بين آنها دچار مشکل مي‌شويد. نتيجه اينکه همه وقت ما به بازي کردن مي‌گذرد بدون اينکه کاري انجام شده باشد.

 

 

ولي مي‌توانيد از اين اصل در جهت فعال کردن ذهن خود و به خدمت گرفتن آن استفاده کنيد. اين روش را «تأخير در کامروايي» مي‌ناميم. روش ساده‌اي است . اعمال لذت بخش را براي آخر کار نگاه داريد يعني مثلاً بعد از اينکه مطالعه کرديد تلويزيون تماشا کنيد. در اين صورت مي‌توانيد به دوست خود نيز زنگ بزنيد. به اين ترتيب مي‌توانيد به اهداف خود نايل شويد.

فقط يک چالش عمده کل اين سيستم را فرامي‌خواند و آن هم وجود خود شما است! شما بايد مطمئن باشيد که هرگز به اين سيستم که خود تعيين کرده‌ايد خيانت نخواهيد کرد. اين امر بيشتر زماني روي مي‌دهد که شما در مرحله کامروايي باشيد. مثلاً ممکن است تصميم گرفته باشيد که مدت 15 دقيقه در اينترنت جستجو کنيد. ولي آنقدر جذب اين فعاليت مي‌شويد که 25 دقيقه طول مي‌کشد. لحظه‌اي که مي‌فهميد زمان بيش از حد طول کشيده است دست از آن کار برداريد و الا همينطور ادامه خواهيد داد!

موضوع ديگري که بايد به آن اهميت دهيد آن است که بايد پاداشها را منطقي توزيع کنيد. نه خيلي سخاوتمند باشيد و نه خيلي سختگير. سيستم را طوري تنظيم کنيد که برايتان مفيد باشد. ولي در عين حال مطمئن باشيد که از کامروايي تأخيري داريد بهره مي‌جوييد.

ميوه‌ها فقط وقتي مي‌رسند که دانه‌ها پاشيده شده باشند و کار انجام شده باشد.

راهنمايي:

براي دستيابي به بهترين نتايج سيستم پاداش و جريمه را با سيستم کامروايي تأخيري ادغام کنيد.

کاربرد عملی

رفتاري را که مي‌خواهيد تغيير دهيد انتخاب کنيد و آن را به وضوح شرح دهيد.

رفتار جديدي را که مي‌خواهيد جايگزين اين رفتار خود نمائيد، نيز بنويسيد اين رفتار خود نماييد.

 

فهرست پنج مورد را که مي‌توانند براي شما مفيد باشند ذکر کنيد.

1. ………………………………………………………………………………………

2. ………………………………………………………………………………………

3. ………………………………………………………………………………………

4. ………………………………………………………………………………………

5. ………………………………………………………………………………………

 

يکي از پاداشها را انتخاب کنيد و فهرستي به ترتيب اولويت پاداشها تهيه کنيد.

 

مدت زمان

رفتار

پاداش

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع " کتاب یادگیری آرام  اثر دکتر آرام "

انتشارات تجسم خلاق

www.aram24.ir

 

 

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *