تاثیر غذا بر حافظه

تاثیر غذا بر حافظه
آیا مواد غذایی كه مصرف می‌كنید، تأثیر زیادی بر جسم و روح شما می‌گذارد؟
شاید پاسخ دهید خیر. در این صورت بهترین شانس‌هایی كه می‌تواند در سلامت‌ شما تأثیرگذار باشد، نظیر سالم و سرحال بودن و راحت خوابیدن را از دست می‌دهید.
سبزیجات، منبع غنی آنتی اکسیدان ها
جوی بایر كارشناس تغذیه و نویسنده كتاب «درمان‌های غذایی» ‌می‌گوید، تغذیه سالم روی ذهن و روحیه فرد بسیار مؤثر است. حدود 500 صفحه از این كتاب به مراقبت‌های تغذیه پرداخته است.
در این كتاب به این نكته اشاره شده است كه خوردن غذای سالم با تركیبات مناسب می‌تواند به درمان و كنترل بیماری‌های شما كمك كند. اما فقط با یك رژیم غذایی مناسب نمی‌توان انتظار داشت كه تمام بیماری‌های ما كنترل و درمان شوند.
برای مثال افرادی كه ژنتیك بدنشان مستعد داشتن كلسترول بالاست، قادر به كنترل آن با خوردن مقدار زیادی سیر یا جو نیستند. آنها باید ضمن مصرف مواد غذایی مناسب، طبق دستور پزشك از داروهای کاهش دهنده ی كلسترول خون استفاده كنند.
علاقه ما به غذاهایی كه بیماری‌ها را كنترل می‌كنند
مردم از اینكه بتوانند بیماری‌ خود را كنترل كنند، احساس رضایت می‌كنند. محققان روی سبزیجات تازه به خصوص سبزیجات پر برگ مثل بروكلی، تره، تربچه، شلغم و هویج در حال تحقیق و بررسی هستند، برای اینكه بدانند آیا این نوع سبزیجات از گسترش و شیوع سرطان پستان جلوگیری می‌كنند یا خیر.
علاوه بر بررسی و درمان بیماری‌هایی مثل سرطان، تحقیقات نشان داده است، وعده‌های غذایی كه ما مصرف می‌كنیم شامل صبحانه، ناهار و شام تأثیر زیادی روی حافظه، پوست و حتی روحیات ما دارد.
برای تقویت حافظه، مصرف آنتی‌‌اكسیدان‌ها(مثل میوه‌ و سبزی ها) كه از سلول‌های بدن دفاع و آنها را تغذیه می‌كند، پیشنهاد شده است. آنتی‌اكسیدان‌ها همچنین از رسوب‌كردن چربی در رگ‌های خونی جلوگیری می‌كنند و باعث می‌شوند كه خون به راحتی جریان پیدا كند و به مغز برسد.
مطالعاتی كه در دانشگاه پزشكی هاروارد انجام شده، نشان داده است افرادی كه مقدار زیادی سبزیجات تازه استفاده می‌كنند، كمتر دچار فراموشی و تضعیف حافظه می‌شوند.
مصرف آنتی‌اكسیدان‌ها برای طراوت و شادابی پوست بسیار مفید است. برای مثال مواد غذایی كه در آنها مقدار ویتامین C بسیار زیاد است مثل پرتقال، توت فرنگی و انواع كلم‌ها بهترین آنتی‌اكسیدان‌ها هستند و مصرف آنها بسیار توصیه شده است. ویتامین C همچنین به تولید كلاژن كه سهم بزرگی در شادابی و طراوت پوست دارد، كمك می‌كند.
مصرف ویتامین E كه به وفور در غلات، میوه‌جاتی نظیر هلو و مارچوبه وجود دارد، بدن ما را در مقابل هر گونه خطرات ناشی از اشعه ماورای بنفش مصون می‌سازد. همچنین مصرف اُمگا 3 همیشه شما را جوان و شاداب نگه می‌دارد.
اگر وضعیت روحی شما مناسب نیست، با مصرف كربوهیدرات‌ها به مقدار زیاد نظیر غلات، سبزیجات و میوه‌جات تازه و گوشت كم ‌چرب می‌توانید آن را بهبود دهید. كربوهیدرات‌ها با تولید و تنظیم قند خون كه سلول‌های بدن ما را تغذیه می‌كند، به بدن انرژی می‌دهند.
به دلیل آنكه جذب كربوهیدرات‌ها از خون به آرامی صورت می‌گیرد، مصرف پروتئین نیز به تعدیل وضعیت روحی فرد كمك می‌كند؛ مانند گوشت كم‌چرب، ماهی، مرغ و تخم مرغ.
خانم بونی تاب كارشناس رژیم غذایی در نیویورك می‌گوید، بدحالی و كسل بودن یك فرد ممكن است به دلیل مصرف نكردن مواد غذایی به مقدار كافی باشد. لذا توصیه می‌شود هر 4 تا 5 ساعت یك بار، کمی غذا بخورید، زیرا این امر سبب می‌شود علاوه بر این كه قند خون تنظیم شود، مغز نیز انرژی كافی به دست آورد.
تاب دیكس كارشناس استخوان می‌گوید، مردم باید به رژیم غذایی كه روی استخوان‌ها تأثیر می‌گذارد توجه كنند. از آنجایی ‌كه ساخت استخوان بدن در سن 30 سالگی متوقف می‌شود، مصرف كلسیم در رژیم غذایی به اضافه مصرف غذاهای كم‌چرب كه به استحكام استخوان‌های بدن كمك می‌كند، بسیار توصیه می‌شود. این نوع رژیم غذایی به خصوص برای خانم‌های یائسه كه مقدار استروژن بدنشان با افزایش سن كاهش پیدا می‌كند و باعث ضایعات استخوانی می‌شود، تأكید شده است.
اگر به خوردن لبنیات علاقه زیادی ندارید، سعی كنید هنگام شام از مواد غذایی حاوی ویتامین D، مثل ماهی یا اسفناج( مقدار زیادی منیزیم دارد) استفاده كنید. شما می‌توانید اسفناج را با گردو یا فندق و مقداری ماست مخلوط نمایید.
بسیاری از مردم فكر می‌كنند غذاهایی برای سلامتی مناسب است كه بی‌بو و بی‌مزه باشند. اگر چنین عقیده‌ای دارید شما هرگز نمی‌توانید از یك رژیم غذایی سالم برای مدت طولانی پیروی كنید. شما حتماً از مصرف غذاهایی كه نقش مهمی در پیشگیری بیماری‌های متعدد دارند، لذت خواهید برد

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *