تقویت ذهن با ورزش

تقویت ذهن با ورزش
پورفسور جان جی راتی استاد روانشناسی دانشگاه هاروارد و نویسنده کتاب راهنمای استفاده از مغز معتقد است که ورزش برای ذهن و روح است نه برای جسم زیرا که تاثیر مستقیم بر حوصله، توانایی، هوشیاری و احساس سرحالی دارد.پروفسور استفان سی پوتنام برای نشان دادن از بین بردن اختلالات ذهنی در بزرگسالان مسابقه قایقرانی ترتیب داد سپس کتابی را درباره مزایای ورزش کردن و تاثیرات آن بر روی کسانی که اختلالات ذهنی داشتند را نوشت.

تقویت ذهن
او اظهار داشت کودکانی که قبل از وارد شدن به کلاس درس حدود ۱۵ تا ۴۵ دقیقه می‌دوند و فعالیت می‌کنند تا ۲ الی ۴ ساعت بعد از آن رفتار متعادل‌تری دارند و شاداب‌ترند.همچنین استفان با مطالعه بر روی حیوانات نخستین عقیده دارد که تمرین و فعالیت بدنی باعث بوجود آمدن سلولهای جدیدی برای رشد شده و باعث طراوت بخشیدن به ذهن می‌شود. همچنین به نظر او ورزش کردن باعث تحریک رشد رشته‌های عصبی می‌شود و آن را رشد شگفت انگیز مغز می‌خواند

ورزش چگونه باعث تقویت ذهن می‌شود؟

کریستین اندرسون مشاور تناسب اندام دانشگاه سان فرانسیسکومی‌گوید: “ورزش از خیلی جهات بر روی سیستم عصبی تاثیر گذار است از جمله تاثیرات مواد مخدر و مواد شیمیایی که احساس رضایتمندی کاذب در انسان ایجاد می‌کنند را از بین می‌برد.به عبارت دیگر اگر نمی‌خواهید احساس شادمانی در شما زودگذر باشد می‌توانید به ورزش کردن روی بیاورید.به گفته اندرسون وقتی که ورزش می‌کنید بهتر فکر می‌کنید، روحیه قوی تری دارید و کارهای روزمره تان را به نحو احسن انجام می‌دهید. سیستم عصبی تحریک شده و بازدهی بسیار بالایی پیدا می‌کند.

اگر چه بسیاری از ما شنیده ایم که “جنگ نوعی بحران است ” می‌توان افسردگی را هم بحران زندگی دانست که تاثیر مستقیم بر حافظه و کارهای روزمره حتی از خواب بیدار شدن، لباس پوشیدن و کارایی انسان دارد.اگر شما بتوانید کنترل بدن خود را در دست بگیرید می‌توانید بر همه بحرانها غلبه کنید.مطالعه ای در دانشگاه دوک انجام شد که در آن ۱۵۰ نفر از افراد ۵۰ سال یا بالاتر مورد آزمایش قرار گرفتند که تشخیص داده شده بود همگی از افسردگی رنج می‌برند.آنها به سه گروه تقسیم شدند و به هر کدام از گروه ۴ ماه تمرین داده شد. به بعضی از گروه ها علاوه بر ورزش داروی ضد افسردگی نیز تجویز شد.

بعد از ۴ ماه حال گروه‌ها بهتر شد اما وقتی که این روند را تا مدت ۶ ماه ادامه دادند متوجه شدند که در گروه هایی که داروی ضد افسردگی استفاده شده بود این دارو تاثیر ورزش را کاهش داده بود طوری که گروه های مصرف کننده دارو ترجیح می‌دادند بدون استفاده از دارو به ورزش ادامه دهند.پژوهشگران می‌گویند این تحقیقات به این معنی نیست که ورزش تنها درمان هر نوعی از افسردگی است.به نظر نمی‌آید که اختلالات دو قطبی با ورزش کردن تنها بهبود یابند از سوی دیگر اضطراب و نگرانی به سرعت با ورزش کردن بهبودی حاصل می‌کند.

برای تقویت ذهن خود از تمرین های ساده شروع کنید

روزانه ۸ تا ۱۲ دقیقه نفس تند و عرق ریختن برای ورزش ذهن کافی است.به نظر اندرسون سه روز در هفته ۳۰ دقیقه تمرین متعادل مثل راه رفتن، اسکی و شنا کردن مناسب است.در هفته ۴ تا ۵ بار به مدت یک تا یک ساعت و نیم نیز متعادل است. برای کسانی که می‌خواهند واقعا ورزش کنند در هفته ۵ الی ۶ بار به مدت ۹۰ دقیقه مناسب است.اندرسون پیشنهاد می‌کند که به جای یک نوبت تمرین سخت در روز دو بار تمرین سبک تاثیر بهتری دارد.”20 دقیقه شنا به هنگام صبح و پیاده روی در شب خوب است.بعد از یک تمرین سخت و طاقت فرسا شاداب نخواهید بود. ورزش مداوم باعث از بین رفتن آنزیمهایی می‌شود که عامل بروز خستگی و فرسودگی در انسان هستند.
منبع :elmevarzesh

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *