تلقین و هیپنوتیزم

قدرت تلقين ناآگاهانه


در اينجا نمونه جالبي از تلقين گروهي را ذكر مي‌كنيم كه در پايگاه نظامي سن ديگو روي داد.

1000 سرباز به دليل شايعه‌اي كه صحت نداشت، بيمار شدند
در قضيه‌اي كه در نشريه آمريكايي همه گيري‌شناسي گزارش داده شد، چنين آمده بود: طي شايعه نادرستي به سربازان اين پايگاه اطلاع داده شده كه در معرض نوعي سم هوابرد قرار داده شده‌اند. همه آنها دچار تشنج شدند و صدها نفر از آنها همان علائم و نشانگان را از خود بروز دادند (اين مورد از آن جهت عجيب بود كه اكثر تشنج هاي گروهي معمولا" در زن ها پديد مي‌آمد).

 

 هر چه اين شايعه گسترش بيشتري مي‌يافت، جوانان بيشتري شروع به سرفه مي‌كردند  و از درد سينه شكوه مي‌كردند. اين حالت به صدها سرباز ديگر نيز سرايت كرد. بالاخره مقامات مسئول مجبور شدند كه 1800 نفر از كساني را كه مشكل تنفس داشتند، تخليه كنند. بيش از 350 نفر از سربازها را با آمبولانس به بيمارستان بردند تا آزمايش شوند. هشت نفر از آنها آن قدر بيمار شده بودند كه چند روز بستري شدند. وقتي آزمايش هاي باليني انجام شد، مشخص شد كه هيچ مشكلي در هوا يا اين سربازان وجود نداشته است.
در مواردي از اين قبيل، براي برطرف كردن آثار سوء، تلقين هايي در جهت مخالف با استفاده از هيپنوتيزم به فرد داده مي‌شود. اين نوع تبديل روحيه ي افراد در مورد اكثر مردم از حالتي مملو از اضطراب و تشويش به حالتي اميدوار كننده به شكل موثري قابل اجرا است؛ ولي عده اي نيز وجود دارند كه با اين كه مي‌دانند هيچ پايه و اساسي براي درد و رنجشان وجود ندارد، باز هم به شكل حاد و وخيمي بيمار مي‌شوند؛ به اين ترتيب اين فرضيه رواني – جسماني تاييد مي‌شود كه مي‌گويد: ذهن انسان منشاء بروز بيماري ها است.
تلقين‌هاي تكراري، وقتي موثر واقع مي‌شوند كه بيننده در حالت سبكي از هيپنوتيزم قرار دارد، مثلا" هنگامي كه در حال تماشاي تلويزيون هستيم، وقتي به صفحه تلويزيون متمركز مي‌شويم، ذهن ما تصاوير آن را ضبط مي‌كند و منظور از تلقين‌، صرفا" اداي كلمات نيست، بلكه تماشاي رفتار ديگران نيز همچون مطرح شدن تلقين‌است.


منبع " کتاب هیپنوتیزم پیشرفته با ترجمه دکتر آرام "

با آرزوی موفقیت در زندگی برای شما


www.aram24.ir

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *