تکنیک های برتر متخصصین مغز برای بالابردن حافظه

تکنیک های برتر متخصصین مغز برای بالابردن حافظه
آیا دوست دارید حافظه قوی تری داشته باشید و اسمها و شماره تلفن افراد به خوبی گذشته یادتان بماند؟ متخصصین مغز روی کارایی این 6 تکنیک قسم می خورند.

نکته های ساده ای که به شما کمک می کنند تا راحت تر چیزها را به یاد بیاورید:

1. بوسیله این تاکتیک هیچ اسمی را فراموش نکنید: توجه کردن، تصویر سازی و ایجاد ارتباط.

سه تاكتيك (مورد علاقه روانپزشك Gary Small مدير مركز UCLA و نويسنده كتاب هاي متعدد درزمينه حافظه و شناخت از جمله كتاب ، زني ايستاده روي سر خود) براي يه ياد آوردن چيزها وجود دارد: كه بطور خلاصه در سه كلمه خلاصه می شود: ” توجه، تصویر سازی و ایجاد ارتباط ” .
اولي يعني توجه كردن، به اين معني است كه به خود بگوييد بخاطر آوردن يك اسم خاص در اولويت قرار دارد.

قدم اول: (توجه كنيد) واقعا روي اسامي تمركز كنيد و جوري برخورد كنيد كه واقعا دوست داريد به ياد بياوريد.
قدم دوم: (تصوير سازي فوري) يك تصوير از اسم و چهره افراد در ذهن ايجاد كنيد. يك ويژگي بارز از وي مثل گوش بزرگ، موهاي نقره اي، چشمان آبي، چال روی لپ وی را در ذهن داشته باشيد. بعلاوه در مواردي كه اسم افراد شبيه بعضي كلمات ديگر تلفظ مي شوند مي توانيد آن اسمها را كدگذاري نماييد. مثلا كلمه cat را براي كسي كه فاميلي katz دارد و يا ” اسكناس ” براي كسي كه اسمش Bill مي باشد ( bill به معني اسكناس) ويا زماني كه اسم فرد مقابل شبيه اسم شخص معروفي مي باشند. مثلا Angelina shimberger را به اينصورت كد گذاري كنيد: آنجلينا جولي كفش درخشان پوشيده و همبرگر مي خورد.
قدم سوم: (اتصال) دو تصوير را بهم وصل نماييد. مثلا اگر دوستتان بيل چشمان آبي دارد می توانید چنین کدی بسازید:” يك اسكناس آبي” . و اگر دوستتان آنجلينا موهايش نقره اي بود ، کد پیشنهادی براي آنجلينا : ” آنجلينا جولي مو نقره اي با كفش درخشان در حال خوردن همبرگر است”. با استفاده از اين تصاوير ذهني شما براي هر چيزي يك كليد در ذهن خود فراهم مي كنيد و دفعه بعد كه با فرد روبرو شديد كدي كه براي او ساختيد به يادتان مي آيد.

2- تکنیک دیگری برای بخاطر سپردن اسم ها: قبل از اینکه از خاطرتان بروند از آنها استفاده کنید.
اگر از آن دسته اید که اسم ها از یک گوش وارد و از گوش دیگرتان خارج می شود، سعی کنید بوسیله استفاده مداوم از آن اسمها آن ها را همیشه در ذهن خود حفظ کنید. به گفته روانپزشک سالمندان استاد دانشگاه ویسکانسین ken Robins ، فرض کنید با فردی بنام جان جونز ملاقات کردید، اسم او را در پایان هر جمله ای تکرار کنید مثلا بگویید” از ملاقات شما خوشبختم جان” و اسم او را در زمان مکالمه بارها تکرار کنید مثلا ” چه مدت است که با این شرکت همکاری می کنید جان؟” یا ” نکته مهمی بود جان ” . شاید حس کنید که شبیه یک گوینده خوش مشرب حرف می زنید اما زیاده روی نکنید، هر چند دقیقه یکبار کافی است. برای به خاطر سپردن اسم ها همیشه باید از روشهای مخصوصی استفاده کرد چون هر کسی ممکن است که در زندگی خود برای لحظه ای هم شده ، دچار پریشانی خاطر شود. بعلاوه اسم ها جزو اطلاعاتی هستند که سخت تر از بقیه چیزها در ذهن می مانند.
” بلند بلند تکرار کردن اسم ها باعث می شود که خیلی بهتر در ذهن بنشیند” . به محض اینکه از مقابل فرد دور می شوید، اسمش را چند بار تکرار کنید .مثلا ” پس این آقا جان جونز از شرکت ABC بود”

تکنیک بهبود حافظه

3. برای به یاد آوردن چیزی : آنرا تصویر سازی کنید
اگر نمی خواهید یادتان برود که با دوستتان برای ناهار قرار گذاشته اید، و یا خوردن دارویتان فراموش کنید، در رابطه با کاری که می خواهید انجام دهید نشانه کمکی در ذهن خود بسازید و سپس خودتان را مجسم کنید که وقتی با آن نشانه روبرو می شوید به یاد آن چیز می افتید. مارک دنیل استاد دانشگاه واشنگتن می گوید : به خود بگویید که پستچی قبل از ناهار می آید حالا خود را تصور کنید که زمانی که ماشین اداره پست را دیدید، بلند می شوید تا برای ناهار حاضر شوید. این کاری است که باید انجام دهید. اتفاقات روزمره باید هر کدام یک نشانه برای شما محسوب شوند. تا یادآور برنامه های شما شوند. مطالعات نشان می دهد که زنانی که تست سینه در زیر دوش حمام را مجسم می کنند انجام این کار را از یاد نخواهند برد. بیماران دیابتی که کنترل قند را در کنار برنامه های دیگری مجسم می کنند کمتر آنرا فراموش می کنند. مثال های دیگر : چنانچه باید صبح ها یک داروی جدید مصرف کنید، خودتان را در حالی تصور کنید که دارید دارو را با یک جرعه آب میوه می خورید (البته اگر در وعده صبحانه آب میوه هم وجود دارد) فراموش نکنید که برای هر کاری تصویر سازی کنید تا از ذهنتان خارج نشود.

4. برای اینکه جای اشیا و وسایل را فراموش نکنید، آنها را در دسترس خود قرار دهید.
یاد آورهای بصری همچون عصای دست هستند بدون آنها باید به در و دیوار التماس کنیم جملاتی از قبیل ” پس چترمو کجا گذاشتم؟ ” . برای پیدا کردن وسایل گم شده تمرکز کنید که ابتدا آنها را کجا گذاشتید؟ (لعنتی بازم چترمو یادم رفت) سعی کنید چتر (یا کلیدها و عینک ) را کنار در نگهداری کنید. این امر باعث می شود که همیشه موقع خروج یادتان بماند که آنرا همراه خود ببرید. یک محل مخصوص برای نگهداری وسایل داشته باشید مثل جا چتری، این هم یکی از موارد کمکی به یاد آورنده جای اشیاست.
وسایل را در جلو چشم نگهدارید. تا به حافظه خود کمک بیشتری کنید.تا یادتان بماند که یادتان نرود! مثلا جایی که وسایل خود را قرار داده اید. اما اگر جای جاچتری را یادتان رفت چه باید بکنید؟ چون اکثر روزها آفتابی هستند ممکن است یادتان برود که وقتی باران می بارد با خود چتر ببرید. دوباره یک یادآورنده تصویری در نظر بگیرید. مثلا هر وقت که از اخبار هواشناسی شنیدید که قرار است باران بیاید چتر را در جلوی در قرار دهید.
بطور مشابه اگر باید کتابی را با خود به خانه ببرید آن را روی زمین، کنار میز کار و درست در سر راه خود قرار دهید و یا مثلا قبل از آشپزی کردن وسایل مورد نیاز را روی میز آشپزخانه قرار دهید تا هنگام کارهیچکدام از آنها را یادتان نرود. یک عدد شارژر در ماشین خود قرار دهید تا اگر یادتان رفت موقع خروج منزل آنرا بردارید در ماشین یکی همیشه داشته باشید.

تکنیک بالابردن حافظه

5. برای یادآوری رویدادها: هر شب وقایع روز را مرور کنید
اغلب والدین هنگام شب از تاکتیک ” بازبینی عملکرد روزانه ” استفاده می کنند تا همراه کودکان درسهایی که از اتفاقات روز گرفته اند را با هم مرور نمایند. چنین روند مشابهی می تواند به شما کمک کند تا اتفاقات مهم روز را همیشه در ذهن داشته باشید . قبل از رفتن به تخت خواب یک مرور ذهنی درباره رویدادهای روزانه مخصوصا مواردی که می خواهید همیشه در یاد خود داشته باشید. مثلا یک تماس داشتید و برای فردا قرار گذاشته اید و یا برای ناهار با دوستتان قرار دارید. یا با کسی به تازگی آشنا شده اید. ( اسمش چه بود؟ شغلش؟ نام شریک زندگی اش؟)
بهتر است که: یک دفترچه تهیه کنید تا مسایل مهم روز را در آن یادداشت کنید و در آخر روز آنها را مرور کنید. بیشتر مردم معتقدند که نوشتن اتفاقات و مرور آنها خیلی به حافظه آنها کمک کرده است.

6. برای اینکه بهتر به یاد بیاورید: فقط تکرار، تکرار و تکرار کنید.
تاکتیک های مختلفی چون ” مرور ذهنی با فاصله ” و یا ” بازیابی گسترده” مورد علاقه بسیاری افراد است چون همیشه موثر بوده است:خیلی ساده پشت سر هم و در فواصل کم تکرار کنید.
پروفسور مارک دنیل متخصص حافظه معتقد است این روش اغلب روی بیماران آلزایمری استفاده می شود و روی بسیاری از آنها خیلی خوب جواب داده است .
برای استفاده از این روش : با خود بگویید که می خواهم یک اسم ویا یک لیست خرید کوتاه را بیاد بیاورم، یا – همانگونه که برای بیشتر بیماران مبتلا به آلزایمر بکار می رود- لازم است که خودتان و یا دوستتان تقویم را چک کنید. اسم و یا کار مورد نظر را با خودتان مرتب تکرار کنید. 15 ثانیه صبر کنید و در ذهن آنرا تکرار کنید. دوباره 45 ثانیه صبر کنید و دوباره آنرا با خود بگویید. این بار 90 ثانیه صبر کنید و دوباره تکرار کنید. بهترین حالت زمانی است که بتوانید آنرا در فاصله بعد از 5 دقیقه به یاد بیاورید. یعنی در این حالت آن کلمه کاملا در حافظه شما ثبت شده است.
به گفته مارتا وینمن نویسنده کتاب ” پس عینکم را کجا گذاشتم؟ چه چیز، چه وقت و چه علت باعث فراموشی می شود؟” معتقد است که تکرارکردن کلمات با فاصله همیشه موثر است. با شتاب و بدون فاصله حفظ کردن چیزها، بهترین روش برای به خاطر سپردن آنها نمی باشد.
منبع :http://ibanoo.ir/

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *