درس زندگي 5 : با تمام قدرت باور داشته باشيد- دوستان خوب نعمت بزرگي در زندگي هستند!

دوستان خوب
دوستان خوب

درس زندگي 5
با تمام قدرت باور داشته باشيد- دوستان خوب نعمت بزرگي در زندگي هستند!

دوستان خوب
هيچ شگفت انگيز نيست که دوستي در بالاي فهرست اکثر افراد قرار دارد وقتي محققان اين سوال را از آن‌ها مي‌پرسند: «چه چيزي به زندگي شما معني مي‌دهد؟» اين يعني که دوستي حقيقتاً يکي از بهترين موهبت‌هايي است که ما به خود مي‌دهيم. خواننده‌ي افسانه‌اي جاز بيلي هاليدي زماني گفت: «اگر من دوستي نداشتم، پس من هيچ بودم.»
دوستان خوب اذهان ما را غني، تصورات‌مان را القاء و روان‌مان را آگاه مي‌کنند. براي خوشبخت بودن، ما به داشتن دوستاني در زندگي‌هاي خود نياز داريم چون ما نيازهايي داريم که بايد آن‌ها را برآورده کنيم. ارضاي همه‌ي نيازهاي‌مان به تنهايي کاري نسبتاً پيچيده- و احتمالاً غيرممکن- است. يک دوست مي‌تواند نياز خاصي را برآورده کند و دوست ديگر نياز ديگري را.
کليد برنده شدن در بازي دوستي داشتن دوستان حقيقي- و نه صرفاً همراه- است. با اين حال، براي آنکه يک رابطه‌ي دوستي موفق شود، بايد هر دو طرف در تمامي جهات کار کنند. شما بايد به دوستان خود اعتماد کنيد و آن‌ها نيز بايد به شما اعتماد کنند. شما بايد چيزي با ارزشي را از آن‌ها بگيرد و در مقابل، آن‌ها بايد چيزي به همان اندازه با ارزش را از شما دريافت کنند. شما بايد آن‌ها را خوشحال کنيد و آن‌ها بايد به همان اندازه شما را خوشحال کنند.
يک نکته‌ي مهم در اينجا اين است که شما مي‌توانيد داراي انواع گوناگون دوستان باشيد: دوستان مرد، دوستان زن، دوستان تصادفي، دوستان خوب، دوستان بزرگ. شما مي‌توانيد داراي دوستان گوناگوني به دلايل گوناگوني باشيد. وراي اين‌ها، شما مي‌توانيد داراي دوستي باشيد که بهترين دوست‌‌تان باشد.
نکته‌ي شگفت انگيز درباره‌ي دوستان اين است که شما آن‌ها را انتخاب مي‌کنيد، بر خلاف خويشاوندان خود که شما بايد در جمع‌هاي خانوادگي آن‌ها را تحمل کنيد يا همکاران خود که بايد در مکان کار با آن‌ها سهيم شويد. نکته‌ي مهم ديگر درباره‌ي دوستان اين است که شما مي‌توانيد آن‌ها را بسيار آسان‌تر از خويشاوندان يا همکاران کاري خود رها کنيد وقتي ديگر آن‌ها را نمي‌خواهيد.
البته، ديگران هم بايد شما را به عنوان دوست خود انتخاب کنند و آن‌ها هم مي‌توانند اگر ديگر نخواهند با شما دوست باشند، شما را سريعاً رها کنند. وراي اين حرف‌ها، بازي دوستي پر از شگفتي است- برخي شگفتي‌ها خوشايند و برخي ديگر ناخوشايند است.
در حاليکه اين ممکن است تصادفي به نظر برسد، مي‌توان به شکل قابل توجهي احتمال ملاقات يک يا دو دوست جديد را افزايش دهيم- و آن‌ها را براي هميشه به عنوان دوست خود حفظ کنيم. اين بخش حقيقتاً جالب است: زماني که شما اصول پايه‌اي دوستي را مي‌فهميد، ممکن است هيچگاه مجبور نباشيد بدون دوستان حقيقي بمانيد. دوباره مي‌گويم، دوستان حقيقي از شما در تعقيب اهداف و آرزوهاي شخصي‌تان بسيار بيشتر از همکاران يا آشنايان‌تان حمايت مي‌کنند.
موفقيت حقيقي در زندگي به معني اين است که شما زمان بسيار زيادي براي سپري کردن با دوستان‌تان داريد- و در واقع اين کار را انجام مي‌دهيد. اين واقعيت به اين يادآوري مهم منتهي مي‌شود: اگر براي رسيدن به هر موفقيتي سخت کار کنيد، اما زمان براي پيدا کردن دوستان حقيقي نداشته باشيد يا زمان خود را فقط با دوستاني که قبلاً داشته‌ايد بگذرانيد، شما به موفقيت حقيقي دست نيافته‌ايد!
با در نظر گرفتن تمامي جوانب، دوستان خوب زندگي را کامل مي‌کنند. آيا تا به حال متوجه شده‌ايد که وقتي در يک رستوران با يک دوست خوب ناهار مي‌خوريد، يک وعده‌ي غذايي معمولي و متوسط در نهايت همچون خوردن يک وعده‌ي غذايي خوب مزه مي‌دهد؟ دوست خوب همچنين يک سفر طولاني را کوتاه‌‌تر مي‌کند. دوستان خوب هستند تا شما احساس بهتري داشته باشيد اگر به جنگ همسر، همکار يا خويشاوند خود مي‌رويد. حتي ده دقيقه در همراهي يک دوست خوب باعث خواهد شد هر روز بد ارزش زندگي کردن داشته باشد. در نهايت، دوستي خوب لذت‌هاي شما را دو برابر مي‌کند و بيشتر غم‌هاي‌تان را از بين مي‌برد.
الان يادآوري يکي از مهم‌ترين جنبه‌هاي دوستي ارزش دارد: با يک دوست حقيقي که از شما حمايت مي‌کند، هيچ چيز هرگز آنقدر خوب نيست که نتواند بهتر باشد. اين آن چيزي است که برنامه‌ي پرورش دوستان خوب را خيلي ارزشمند مي‌کند. حقيقت اين است که شما ممکن است بي‌پول شويد، طلاق بگيريد و از کار اخراج شويد- اما تا زماني که شما داراي دوستان حقيقي هستيد که زمان را با آن‌ها مي‌گذرانيد، شما همچنان داراي زندگي و خوشبختي هستيد. در واقع، دوستان خوب مهم‌ترين عنصر براي داشتن يک زندگي کامل، آرام، رضايت‌بخش و همراه با خوشبختي است.
سخن آخر: حيوانات خانگي، همسران، بچه‌ها. اين‌ها همه ارزش زندگي کردن دارند. حتي شغل، پول و دارايي‌ها به نوع خود مناسب هستند. اما با تمام قدرت باور داشته باشيد- دوستان خوب نعمت بزرگي در زندگي هستند.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *