درمان شورۀ سر

شورۀ سر به پوسته پوسته شدن پوست سر اطلاق می‌شود. این پوسته‌ها همچون برف بر روی ابروها، شانه‌ها و لباس‌ها می‌افتند. اما در مورد تشکیل بیش از حد پوسته‌ها بر روی پوست سر ممکن است  بیماری ناخوشایند و تحریک کننده‌ای وجود داشته باشد که به حضور باکتری‌ها مرتبط است. این پوسته‌های سر از لایۀ شاخی پوست شکل می‌گیرد.

درمان شورۀ سر

به گزارش موسسه تجسم خلاق شامپوهای درمانی گوناگونی در حال حاضر برای درمان شورۀ سر در بازار وجود دارد. با این حال، بیشتر این شامپوها در فرایند درمان این اختلال صدمات جبران ناپذیری به ریشۀ مو وارد می‌کنند، زیرا دارای اجزای مصنوعی هستند. اگر بیماری می‌خواهد به درمان دائمی دست پیدا کند، باید از قوانین خاصی پیروی کند.

مهمترین عامل در درمان  شورۀ سر  پاکیزه نگه داشتن مو و پوست مو می‌باشد تا تجمع سلول‌های مرده به حداقل برسد.به گزارش موسسه تجسم خلاق  مو را باید روزانه برای بهبود جریان خون و از بین بردن هرگونه پوسته‌ای شانه کرد. بهترین شیوه برای شانه کردن موها خم شدن به جلو از کمر در حالیست که سر به سمت زمین می‌باشد و همچنین و شانه کردن از پشت گردن به سمت بالای سر می‌باشد. موهای کوتاه یا موهایی که تا شانه‌ها افتاده است را می‌توان درست از ریشه تا اتنهای مو در یک حرکت شانه کرد. در مورد موهای بلند، دو بار حرکت شانه‌ها بهترین شیوه برای اجتناب از کشیده شدن موهاست.

پوست سر را باید همچنین هر روز با استفاده از نوک انگشتان ماساژ داد. این کار را باید قبل یا بعد از شانه زدن موها انجام داد. همچون شانه زدن، این کار چرخش خون را تحریک کرده و کثافت و شوره را از سر بیرون می‌کند و رشد مو را ارتقا می‌بخشد.به گزارش موسسه تجسم خلاق  برای انجام ماساژ صحیح،  انگشتان خود را به شکل پنکه باز کرده و آن‌ها را بر روی مو بلغزانید. در حالیکه انگشت شست شما پشت گوشهایتان قرار گرفته است، با نوک انگشتان خود پوست سرتان را ماساژ دهید. سپس، انگشتان خود را بچرخانید تا آن‌ها بر روی ساختار استخوانی سر حرکت کنند. شما حرکت پوست سر و گزگز شدن آن را حس خواهید کرد. انگشتان خود را یک اینچ حرکت دهید تا زمانی که کل سر شما را بپوشاند. انجام این شیوه بسیار ساده است و فقط چند دقیقه طول می‌کشد.

چندین درمان خانگی برای شورۀ سر مفید است.درمان شورۀ سر با  استفاده از دانه‌های شنبلیله یکی از این درمان‌هاست.به گزارش موسسه تجسم خلاق  دو قاشق غذاخوری دانه‌های شنبلیله را باید در طول یک شب در آب خیساند. دانه‌های نرمتر را باید در خمیر نرمی در صبح آسیا کرد. این خمیر را باید بر روی سرتاسر پوست سر برای نیم ساعت قرار داد. سپس، مو را باید کاملاً با صابون شست.

استفاده از یک قاشق چایخوری آب لیموی تازه برای آخرین شستشو به هنگام شستن موها نیز درمان موثری برای رفع شورۀ سر به حساب می‌آید. این کار نه فقط مو را براق و درخشنده می‌کند، بلکه همچنین چسبندگی مو را از بین برده و از تشکیل شورۀ سر جلوگیری می‌کند. شستن مو دو بار در هفته با پودر نخود سبزی که با کشک ترکیب شده است درمان مفید دیگری برای رفع  شورۀ سر محسوب می‌شود.

شورۀ سر را می‌توان با ماساژ دادن موی سر هر شب قبل از رفتن به رختخواب برای مدت نیم ساعت با کشکی که برای سه روز در بیرون باقی مانده است یا با چند قطره آب لیمویی که با عصاره آملا ترکیب شده است درمان کرد.به گزارش موسسه تجسم خلاق  اقدام مفید دیگری که به رفع شورۀ سر کمک می‌کند رقیق کردن سرکۀ سیدر با مقدار مساوی آب و آهسته مالیدن این مایع بر روی مو با استفاده از یک پنبه بین دفعات شامپو زدن در حمام است. سرکۀ سیدری که به آب شستشوی پایانی بعد از شامپو زدن اضافه می‌شود همچنین به رفع شورۀ سر کمک می‌کند.

رژیم غذایی نقش مهمی در درمان شورۀ سر ایفا می‌کند. در شروع، بیمار باید به یک رژیم غذایی تماماً میوه برای حدود 5 روز متوسل شود. در این رژیم، باید سه وعدۀ غذایی را در روز شامل میوه‌های آبدار و تازه‌ای همچون سیب، گلابی، انگور، گریپ فروت، آناناس و هلو مصرف کرد. فردی که دارای شورۀ سر است باید از مصرف مرکبات، موز، میوه‌های خشک، قوطی یا کنسرو شده خودداری کند. فقط آب لیموی ترش یا آب ساده چه گرم و چه سرد باید مصرف شود. در طول این دوره، تنقیه با آب گرم را باید روزانه برای تمیز کردن روده‌ها استفاده کرد و تمامی اقدامات دیگر را باید برای ریشه کردن یبوست انجام داد.

به گزارش موسسه تجسم خلاق بعد از یک رژیم غذایی تماماً میوه، بیمار می‌تواند به تدریج از یک رژیم غذایی متعادل استفاده کند. تأکید باید بر روی مصرف غذاهای خام، به ویژه میوه‌ها و سبزیجات تازه، دانه‌های جوانه زده شده، آجیل‌های خام و غلات سبوس‌دار به ویژه برنج قهوه‌ای و ارزان باشد. دردوره‌های کوتاه دیگری همچون سه روز و بیشتر نیز می‌توان از یک رژیم غذایی تماماً میوه برای مدت یک ماه استفاده کرد تا شرایط پوست بهبود بخشد.

توجه دقیق به رژیم غذایی برای رفع شورۀ سر ضروری است. به گزارش موسسه تجسم خلاق غذاهای نشاسته‌دار، پروتئینی و چربی‌دار را باید در رژیم غذایی محدود کرد. از مصرف گوشت، شکر، چای یا قهوۀ غلیظ، چاشنی‌ها، ترشی‌ها، غذاهای تصفیه و فرآوری شده، نوشیدنی‌های الکلی، بستنی و محصولات ساخته شده از شکر و آرد سفید باید اجتناب کرد.

به گزارش موسسه تجسم خلاق قرار دادن سر در مقابل اشعه‌های خورشید همچنین اقدام مفید دیگری در درمان شورۀ سر به حساب می‌آید. به طور همزمان، باید به سلامتی کلی بدن توجه ویژه‌ای داشت.


توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *