دنیای واقعی 2

دنیای واقعی 2

«در کائنات، ما به فرکانسی تبدیل می‌شویم که با واقعیت فیزیکی مطابقت دارد، اما تعداد نامحدودی واقعیت موازی هست که هم‌زمان در یکجا وجود دارد. هر چند ما نمی‌توانیم آن‌ها را مشاهده کنیم.»

استیون ویِنبرگ (تولد در سال 1933) … فیزیک‌دان کوانتوم برنده‌ی جایزه‌ی نوبل

شاید تو تصور می‌کنی که در دنیای واقعی کمبود زمان وجود دارد و به همین دلیل هم هست که دوست داری در برابر زمان عجله به خرج بدهی. اما دانشمند برجسته آلبرت انیشتین به ما می‌گوید که زمان صرفاً یک توهم است.

«فاصله‌ی بین گذشته، حال و آینده، تصوری باطل و بی‌وقفه است.»

آلبرت انیشتین (1955-1879) … فیزیک‌دان برنده‌ی جایزه‌ی نوبل

 

 

تو تصور می‌کنی که دنیای واقعی فقط از موجودات جاندار و بی‌جان تشکیل شده است. اما در کائنات، همه چیز زنده است و هیچ چیز بی جانی وجود ندارد. ستارگان، خورشید، سیارات، کره‌ی زمین، آب، هوا، آتش و هر چیزی که مشاهده می‌کنیم، حیات در آن دمیده شده است. این است دنیای واقعی که نمایان شده است.

«در درخت حسی وجود دارد که عشق تو را درک می‌کند و به آن پاسخ می‌دهد. البته درخت خوشی و لذت خود را به آن صورتی که ذهنیت ماست، نشان نمی‌دهد.»

پرنتیس ملفورد (1891-1834) … بنیان گذار تفکر نوین

ممکن است بر این باور باشی که دنیای واقعی فقط شامل چیزهای است که می‌توانی مشاهده کنی و هر آنچه دیده نمی‌شود، واقعی نیست. با این حال، آن رنگی را هم که در هر چیزی می‌بینی، در اصل رنگ واقعی آن نیست .

هر چیزی تمام رنگ‌هایی را جذب می‌کند که همان رنگ در خودش نهفته دارد و آن رنگی را منعکس می‌کند که آن شی‌ء ندارد و تو آن رنگ را می‌بینی. بنابراین، در آسمان هر رنگی وجود دارد به جز آبی.

صداهای زیادی وجود دارد که نمی‌توانی بشنوی، چون فرکانس آن‌ها فراتر از حد شنوایی توست. اما آن‌ها واقعی هستند. تو نمی‌توانی نور مادون قرمز و ماورای بنفش را ببینی، چون فرکانس آن‌ها فراتر از توان بینایی توست . اگر تو همه‌ي فرکانس‌های شناخته شده را به اندازه‌ی کوه اورست تجسم کنی، پس تمام چیزهایی که می‌توانی ببینی، کوچک‌تر از یک توپ گلف است.

شاید باور داشته باشی که دنیای واقعی از اجسام سه بعدی قابل رؤیت و قابل‌لمس تشکیل شده است. اما در اصل هیچ چیزی سه بعدی نیست؛ صندلی‌ای که هم‌اکنون روی آن نشسته‌ای، نیرویی متحرک شامل انرژی و فضاست. با این حال، صندلی تو تا چه اندازه واقعی است؟

 

منبع " کتاب قدرت با ترجمه استاد آرام "

انتشارات موسسه تجسم خلاق

www.aram24.ir

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *