ذهن رویا بین

تا جایی که می‌توان گفت، نسل بشر همیشه خواب‌های خود را رازآمیز و مهم می‌پنداشته است. خواب‌ها ذهن خودآگاه را با بخش‌های پنهان اذهان ما که الان غالباً «ناخودآگاه» نامیده می‌شود، مرتبط می‌کنند. بسیاری از افراد بر این باور هستند که جهان خواب- از طریق فهم زبان خاص آن- می‌تواند به ما در غنی کردن زندگی‌های بیداری خود کمک کند و منجر به خودآگاهی بالاتری شود.

این بخش با بررسی خلاصه‌ی مختصری از نیازها، انواع و ریتم‌های خواب شروع می‌شود و به دنبال آن، بحث‌هایی درباره‌ی رابطه‌ی بین خواب و زندگی بیداری، روح و روان و خواب و همچنین خلاصه‌ای از نظریه‌های روان‌شناختی درباره‌ی خواب و انواع آن می‌آید.

 

منابع خواب

تحقیقات اولیه در آناتومی بدن انسان به ایجاد سوالاتی درباره‌ی مکان قرارگیری خودآگاه و اینکه کدام بخش از مغز خواب تولید می‌کند، منجر شد. فیلسوف فرانسوی، رنه دکارت، بر این باور بود بدن کمی بیشتر از یک ماشین است و خودآگاه در غده‌ی صنوبری ساکن است. اگرچه در نهایت نظریه‌اش غلط از آب درآمد، اما موجب تحقیقات بسیاری شد.

 

خواب چیست؟

خواب فرایند فعالی است که در آن بدن خود را بازمی‌یابد، مغز حوادث روزانه را پردازش و آن‌ها را با تجارب قبلی ادغام می‌کند.

هر شب، ما چهار یا پنج چرخه‌ی خواب را تجربه می‌کنیم که از مراحل گوناگون یا انواع خواب تشکیل شده است. هر کدام از این چرخه‌ها دارای ویژگی‌های خاص خود است و برای حفظ سلامتی طراحی شده و ما را برای روز جدید آماده می‌کند.

نظریه های مختلف در مورد خواب :   در قرون وسطی ، متخصصان اعصاب بر این باور بودند منشا خواب در مُخ است . بعداً، این دیدگاه عوض شد و این تصور وجود داشت که خواب‌ها در دستگاه کناره‌ای قرار دارند . امروزه، دانشمندان بر این باورند تشکیل ریزتورینه  گروهی از سلول‌ها در ساقه‌ی مغز، منشا به وجود آمدن خواب‌هاست.

 

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *