ذهن مقتدر – ورزش ذهنی

ذهن مقتدر – ورزش ذهنی

ذهن شما همانند بدن شما داراي عضلاتي است که آنها را عضلات ذهنی مي‌ناميم. حيطه عملکرد ذهنی شما بستگي به قدرت آن دارد. اين امر مخصوصاً هنگام حل مسئله مصداق پيدا مي‌کند. مردم معمولاً درباره بدن تنومندي که پس از سالها کار سخت و تمرين کردن درست کرده‌اند صحبت مي‌کنند. ذهن شما نيز مي‌تواند قدرتمند شود. فقط بايد آن را تمرين دهيد.

شمارش سريع يکي از بهترين تمرينها است. استفاده از اعداد باعث تمرين ذهن مي‌شود و در اين روش از اين حقيقت بهره گرفته شده است. شمارش سريع توالي ساده‌اي دارد که تا 100 يا اعدادي کمتر از 100 ادامه مي‌يابد.

ابتدا با يک شروع مي‌کنيد و بعد تا 99 مي‌شماريد و بعد به يک بازمي‌گرديد. بعد از 2 شروع مي‌کنيد و تا 98 مي‌شماريد و بعد به 2 برمي‌گرديد. بعد از 3 شروع مي‌کنيد و تا 97 مي‌شماريد و به 3 برمي‌گرديد. شمارشها را تا 9 ادامه دهيد.

اگر اين تمرين را با سرعت خوبي انجام دهيد مي‌توانيد ذهن را واقعاً تحريک کند و شما نوعي فشار ذهني را بر خود حس خواهيد کرد.

 

 

استفاده از معما يا چيستان روش مفيد ديگري است. زيرا اين روشها از کليه قواي ذهن بهره مي‌گيرند. معماهاي فکري نيمکره‌هاي مغز را بسيار فعال مي‌کنند. حل جدول کلمات متقاطع، بحث کردن و تجسم خلاق نيز از روشهاي مفيد هستند. مي‌توانيد اشعار را برعکس بخوانيد و يا الفبا را برعکس تکرار کنيد. اساساً از هر چيزي براي به چالش طلبيدن ذهن بهره بگيريد.

در اکثر موقعيتهاي زندگي بايد حسابي فکر کنيد و اگر ذهن مقتدري داشته باشيد در وضعيت بهتري خواهيد بود.

نيازي به يادآوري نيست، که تفکر باعث افزايش توان يک محصل ممتاز در حل مسئله و کسب نيروهاي ذهني مي‌شود. از طرف ديگر افکار بي‌فايده که مغز شما را سرگرم مي‌کنند واقعاً بي‌خاصيت هستند. آنها هيچ چيز به ظرفيت ذهن شما نمي‌افزايند.

راهنمايي:

در محفل خود يک باشگاه فکري تشکيل دهيد. يک بار در هفته براي حل معما و انجام فعاليتهاي ذهني دور هم جمع شويد. و بازيهاي تقويت حافظه با يکديگر انجام دهيد.

 

چند تمرين ديگر براي ذهن:

انواع تمرينهاي کنترل کننده ذهن را انجام دهيد:

از 500 تا 1 بطور معکوس بشماريد.

ABC..  تا   z26

Z1، y2، x3،   تا A26    و بعد بالعکس

الفباي انگليسي را بطور معکوس تکرار کنيد.

الفبا را يکي در ميان بگوييد.

الفبايي را که يکي در ميان گفته‌ايد معکوس بگوييد.

يک عدد را هرچقدر مي‌توانيد مضرب کنيد.

2، 4، 8، 16

 

ياد گرفتن شعر و ترانه و سخنراني نيز قدرت مغزي شما را تقويت مي‌کند.

بيشتر تمرينهايي را توصيه مي‌کنيم که قسمتهاي مختلف بدن را به کار مي‌گيرند؛ مثلاً دست راست و پاي چپ.

تجسم کردن حرف X    نيز مفيد است.

 

منبع " کتاب یادگیری آرام  اثر دکتر آرام "

انتشارات تجسم خلاق

www.aram24.ir

 

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *