رسیدن به آرامش و راحتی

در طول استراحت، اندام‌های بدن در حالت طبیعی قرار دارند، اما به هنگام خوابیدن، آن‌ها متورم می‌شوند. به هنگام خوابیدن، خون از مغز جریان پیدا کرده، عروق را منبسط کرده و اندام‌ها را بزرگتر می‌کند. در خواب، ماهیچه‌های بیشتری در مقایسه با زمان استراحت به آرامش می‌رسند اگرچه که شخص به خواب رفته در طول یک شب موقعیت خود را حدود ٣۵ بار عوض می‌کند بدون آنکه خود از آن آگاه باشد. بسیاری از اندام‌هایی که در زمان استراحت کار می‌کنند فعالیت‌های خود را به هنگام خواب متوقف می‌کنند. بنابراین، ارزش جبران کننده‌ای خواب بیشتر از ارزش استراحت یا صرفا دراز کشیدن است.

نظریه‌های خواب
بسیاری از نظریه‌ها خواب را فقدان موقتی هوشیاری می‌دانند. قدیمی‌ترین نظریه این است که خواب را کاهش مقدار تأمین خون به مغز یا حداقل به مراکز آگاهی موجب می‌شود. این فرایند به تئوری ایسکمیک معروف است. حتی پزشکان یونان باستان نیز می‌دانستند که سرخرگ سُبات به شیوه‌ای با شروع خواب مرتبط است. خود این نام بیان کننده این نظریه می‌باشد. کلمۀ یونانی karotides برای سرخرگ‌های سُبات از کلمۀ karoo گرفته شده است که به معنی «به خواب رفتن» است. در دوران معاصر، در حمایت از نظریۀ ایسکمیک خواب، آلودگی بعد از خوردن غذا را به دلیل انحراف خون از مغز به سمت اندام‌های گوارشی می‌دانند.
نظریه مهم دیگر درباره خواب نظریه شیمیایی است. در نتیجه انجام آزمایش‌ها در متابولیسم افراد به خواب رفته، این موضوع ذکر شده است که خستگی که باعث خواب می‌شود ممکن است شکل خفیفی از مسمومیت خون باشد. این تصور وجود دارد که این مسمومیت را مصرف شدن انرژی در طول ساعت‌های بیداری به وجود می‌آورد.
مطابق با این نظریه، هر انقباض ماهیچه‌ای و هر تکانه‌ای که از میان مغز یا اعصاب می‌گذرد مقدار مشخصی از بافت‌ها را از کار می‌اندازد. سپس، بخش‌هایی از بافت که همچنان فعال است به داخل جریان خون می‌ریزد. در وضعیت بیداری، بیشتر مواد زائد از طریق فرایندهای دفعی طبیعی ریه‌ها، کلیه‌ها، روده‌ها و پوست از بافت از کار افتاده دفع می‌شوند.
اما ممکن است شرایطی پیش بیاید که در آن تجمع مواد زائد را نمی‌توان از طریق این فرایندها دفع کرد. در این صورت، مواد زائد به ماده خاکستری مغز حمله می‌کنند. این هشدار طبیعت است که این مواد زائد باید برای تامین دوباره انرژی از دست رفته کاهش پیدا کنند. بنابراین، ما خواب آلوده می‌شویم و نمی‌توانیم در برابر خواسته خود برای خوابیدن مقاومت کنیم.

منبع " کتاب راهمنمای کامل درمانهای طبیعی با ترجمه دکتر آرام "

با آرزوی صحت و سلامتی برای شما
www.aram24.ir

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *