روش مطالعه برتر

روش مطالعه برتر

در روابط علت و معلول 20% علتها و 80% معلولها را ايجاد مي‌کنند. اين مشاهده علمي به نحوي مقتدرانه انجام شده است به طوري که بخش مهمي از هر شي، فرآيند و عمل در آن دخيل بوده است. آقاي پارتو بعد از سالها تحقيق و تجارب علمي اين اصل را مطرح کرد. طبق اين اصل تعداد معدودي از عوامل مسبب نتايج زيادي هستند.

مثلاً در يک سازمان 20% فروشندگان 80% فروش سازمان را انجام مي‌دهند که اين بهترين آمار آن سازمان است. حتي در دنياي امروز تقريباً 80% ثروت جهان در دست 20% جمعيت است. اين موضوع چه معني براي ما دارد؟ يعني اينکه انجام مطالعه برگزيده امکان پذير است.

ابتدا بهتر است چند نکته مهم را در اين رابطه يادآور شويم. اين روش را نيز همچون روش بلوف زدن هوشمندانه فقط در موارد اضطراري به کار گيريد. اگر شما يک محصل ممتاز هستيد که به خوبي زمان را مديريت مي‌کند. هرگز چنين نيازي براي شما به وجود نخواهد آمد. نبايد فراموش کنيد که برنامه درسي با توجه به نيازهاي يک محصل متوسط تعيين مي‌شود.

ولي در عين حال مواقعي پيش مي‌آيد که فوريتهايي پديد مي‌آيد و بايد از اين روش قدرتمند یعنی براي مطالعه برگزيده استفاده کنيد. براي مطالعه برگزيده بايد از برخي شرايط ضروري آن نيز آگاه شويد. براي مطالعه برگزيده اول و مهمتر از همه اينکه فقط وقتي نياز به آن پيدا مي‌کنيد از آن استفاده کنيد. اين يک روش حاشيه‏اي است که نبايد زياد از آن استفاده کرد.

 

 

پرسشنامه بايد گزينه‌هاي زيادي داشته باشد. و الا استفاده از روش مطالعه برگزيده، عملي پرمخاطره است. در مطالعه برگزيده با حداقل زمان حداکثر ميزان مطالعه را انجام مي‌دهيد. باز هم يادآور مي‌شوم که فقط براي وضعيتهاي اضطراري مفيد است.

اول از همه مطالعه گزينشي يعني تمرکز بر آنچه که قبلاً مي‌دانستيد تا اينکه آن را کاملاً فراگيريد. اگر درباره آنچه که مي‌دانيد به مطالعه ادامه ندهيد، ديگر نيازي نيست به قسمتهايي که مطالعه نکرده‌ايد فکر کنيد. به اين ترتيب مطمئن مي‌شويد که نمراتي از سؤالات مربوط به قسمتي که مطالعه کرده بوديد کسب مي‌کنيد. توجه داشته باشيد همه کاره و هيچ کاره بودن هيچ فايده‌اي ندارد!

وقتي اين کار را تمام کرديد، مي‌توانيد به قسمتهاي ناخوانده يا بخشي که مطالعه نشده برويد. آنچه را که براي شما خيلي جالب است انتخاب کنيد و آن را با جزئيات کامل انجام دهيد. همانطور که مي‌بينيد اين شيوه‌اي براي انجام کار کمتر با جزئيات بيشتر است تا انجام کار بيشتر با جزئيات کمتر.

کاربرد عملی

در ابتدا به اين نکته توجه داشته باشيد که مطالعه برگزيده ابزاري است که بايد خيلي با احتياط با آن کار کنيد. اگر درست از آن استفاده نکنيد مي‌تواند خيلي هم خطرناک باشد.

اول از همه بايد با جنبه‌هاي مهم هر موضوع آشنا شويد. اينها مهمترين فصلهاي هر کتاب هستند که بسيار حائز اهميت مي‌باشند.

 

موضوع

فصل‌هاي مهم

 

 

 

 

 

 

 

حالا در مورد هر موضوع همچنين بايد بدانيد که مهمترين بخشهاي هر فصل کدام موارد هستند.

موضوع:

فصل

بخش مهم

 

 

 

 

 

 

 

 

اين اوراق را بايد هنگام مشورت با دوستان و مدرساني فراهم کنيد که کار مطالعه را به خوبي انجام مي‌دهند. براي مطالعه کردن همچنين به پرسشهاي برگه‌هاي پيشين نيز نگاه کنيد.

 

منبع " کتاب یادگیری آرام  اثر دکتر آرام "

انتشارات تجسم خلاق

www.aram24.ir

 

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

یک دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *