غذاهاي مفيد براي افزايش حافظه‌

غذاهاي مفيد براي افزايش حافظه‌
افزايش حافظه با غذاها

قبل از هر چيز بايد به اين مساله اشاره کرد که ظرفيت ياد گيري و ميزان هوش و وسعت انديشه عمدتا از طريق توارث تعيين مي شود و عوامل ارثي در اين مساله موثرترند اما عوامل محيطي، شرايط اقليمي، ميزان، نوع و کيفيت غذا نيز تاثير غيرقابل انکاري روي مساله هوش دارند…

اولين مساله استفاده از منابع حاوي روغن ‌هاي مايعي است که دربردارنده اسيد هاي چرب امگا 3 هستند. بهترين منبع امگا 3 آبزيان به‌ خصوص ماهيان چرب هستند. دانه ‌هاي روغني نظير بادام، گردو، بادا‌م ‌زميني، کنجد و تخم ‌کتان هم از منابع اسيدهاي چرب امگا 3 هستند. اما اکنون که آلودگي محيط ‌زيست با جيوه مطرح است، نمي ‌توان به خانم‌ هاي باردار توصيه کرد که زياد ماهي مصرف کنند اما به جاي آن مي ‌توانند از منابع گياهي امگا 3 بهره ببرند.

علاوه بر روغن ‌ها، ويتامين‌ هاي گروه B نيز در اين موضوع دخيل هستند و غلات کامل، جوانه گندم،‌ مخمر آب ‌جو و جگر به عنوان منابع تامين‌ کننده آنها محسوب مي ‌شوند.
انواع مغزها

مساله‌ ديگر ماده‌اي به نام ليستين است که عدس، ذرت، شير، زرده ‌تخم‌ مرغ، تخمه آفتابگردان، جوانه گندم، بادام‌ زميني، آرد جوي‌ دوسر و جگر گوساله از منابع آن به حساب مي ‌آيند. ليستين نقش مهمي در ميانجي‌ هاي عصبي دارد. اين ماده با توليد استيل ‌کولين موجب افزايش قدرت حافظه مي ‌شود. مخصوصا در نوزاداني که مادرانشان در دوران بارداري مواد حاوي کولين مثل کاهو، کلم و کره‌ بادام ‌زميني را در جيره هفتگي ‌اشان گنجانده اند.

يکي ديگر از مواردي که روي هوش و تقويت قدرت حافظه موثر است، استفاده از مواد غذايي حاوي آنتي‌ اکسيدان‌ هاست. موادي نظير سبزيجات تازه با خنثي کردن راديکال ‌هاي آزاد حالت ارتجاعي رگ ‌ها را حفظ کرده و موجب خون ‌رساني بهتر به مغز و اعصاب شده و به طور غيرمستقيم از کاهش توانايي فکري جلوگيري مي ‌کنند.
روغن سويا

ماده ديگر سويا و بهتر از آن روغن سويا است که هم کلسترول بد خون LDL را کاهش مي ‌دهد و هم از اکسيداسيون کلسترول خوب HDL جلوگيري کرده و در کنار آن راديکال‌ هاي آزاد را خنثي کرده و از تشکيل پلاک هاي عروقي جلوگيري مي‌ کند. سويا همچنين داراي فيتو استروژن‌هايي است که در تقويت حافظه موثرند.

بنا به آنچه در طب سنتي آمده است يکي از موادي که در دوران بارداري به افزايش هوش کمک مي ‌کند مصرف به اندازه يک دانه عدس کندر است.

يادتان باشد که در بارداري و شير دهي ذخاير کولين مادر تخليه مي ‌شود و کولين کافي براي رشد مغز در دسترس نيست از اين جهت براي حفظ سلامت مادر بايد از منابع غذايي حاوي کولين استفاده شود. کولين روي پيام‌هاي عصبي موثر است و سرعت ساخت استيل‌کولين را براي حفظ قدرت حافظه و فعاليت‌هاي عضلاني افزايش مي ‌دهد. از اين رو، مادران در دوران شيردهي بايد 4 واحد (4 ليوان 240 سي‌سي) شير مصرف کنند و علاوه بر اين، جگر، تخم‌ مرغ و بادام ‌زميني بخورند.
منبع :forum.mui.ac

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *