قانون جذب در روابط 3

رشد روابط


همان طور که جذب به سطوح بالاتر آگاهی در زندگی ما رخنه می‌کند، احساس مهمی به وجود می‌آید که یک رابطه را همچنان برقرار نگه می‌دارد. جذب بسیار فراتر از رابطه موقتی صرف بین دو نفر می‌شود، اما در عین حال تبدیل به نیروی متعادل کننده‌ای می‌شود که دائماً هر یک از زوجین را نسبت به طرف دیگر بيش‌تر جذاب می‌کند. افراد با جهان بیرونی خود ارتباط پیدا می‌کنند و به تدریج مي‌آموزند در روابط شغلی و اجتماعی قواعد عشق را با هر کس که ملاقات می‌کنند به کار برند. این موضوع پیشرفتي مهم در آگاهی است که می‌توان آن را تمایل به سمت عشق مطلق دانست.

عشق غالباً قدرتی است که می‌تواند برای همیشه ادامه داشته باشد، زیرا عشق به سمت اتحاد بین همه چیز، و نه فقط دو نفر، پیش می‌رود. این طبیعت جاودانه عشق هم‌چنین تمایلی است نسبت به عشق مطلق، زیرا عشق نه فقط دو فردی را که در ابتدا به سمت همدیگر جذب شده‌اند، بلکه افراد دیگری را که بعد از نخستین نگاه عاشق آن‌ها شده‌اند نيز به سوی هم جذب می‌کند.

زوج‌هایی که روابطشان با رشد همراه بوده است می‌آموزند تا عشق خود را با دیگرانی که در اطراف آن‌ها قرار دارند تقسیم و به سمت شناخت پایدارتری از عشق حرکت کنند. تمایل به سمت عشق جادوانه ممکن است زمانی شروع شود که یک زوج تصمیم می‌گیرند که از لحاظ انساني یا شغلی يا خانوادگي پیشرفت كنند.

 

خانواده


تشکیل خانواده همیشه پیشرفت طبیعی بوده است که زوج عاشق آن را شروع می‌کنند. یک زوج درست همانند چالش‌هایی که در رسیدن به عشق رومانتیک با آن روبرو می‌شوند، غالباً چالش‌هایی را که با بچه‌های خود پیدا می‌کنند به شدت دست کم می‌گیرند. پدر و مادر باید در مقایسه با آن چه قبل از ازدواج تصور می‌کردند مسئولیت‌های بیشتری را به گردن بگیرند. هنگامی که بین زوج‌ها اختلافی به وجود می‌آید، بحث‌هایی بر سر چگونگي تربيت بچه‌ها غالباً در رأس مشاجرات قرار می‌گیرد. قانون جذب در این جا به کار می‌رود، زیرا این قانون قبلاً نیز در هر موقعیتی به کار می‌رفته است. ما در مقام یک فرد یا یک خانواده به آن چه فکر می‌کنیم دست می‌یابیم.
حال جالب است تا شیوه‌ای که بچه‌ها غالباً نقش‌های متفاوت اولیای خود را به عهده می‌گیرند مشاهده کنیم. بچه‌ها ذهنیت خاص خود را دارند و در واقع هیچ شیوه‌مشخصی برای کنترل آن‌ها وجود ندارد. به همان شیوه‌ای که زوج‌ها بین خود تعادل ایجاد می‌کنند، خانواده‌ها نیز باید به سمت نوعی تعادل حرکت ‌کنند. آن گاه برای تداوم احساس مهم کلیت و جامعیت در خانواده نقش‌های گوناگون شکل خواهد گرفت.بسيار مهم است كه به ياد داشته باشيم ما فقط مي‌توانيم چیزهای کوچک را کنترل کنیم و نه چیزهای بزرگ را.
اعضای خانواده همه نسبت به آن چه برای آن‌ها ارزش محسوب می‌شود دارای نگرش‌های متفاوت هستند و ما باید در مقابل تفاوت‌های شخصی افراد آمادگي داشته باشیم. اگر اولیاء به تلاش خود برای رسیدن به سطح بالاتری از آگاهی در روابط به طور دائم تلاش كنند، دائماً این موضوع را برای بچه‌های خود نیز، که در نهایت چالش‌های جدیدی را به پویایی خانواده وارد می‌کند، به وجود خواهند آورد. به نظر می‌رسد این باور مهم مبني بر اين كه چیزهای مخالف جذب می‌شوند ماهیت خود را یک بار دیگر نشان خواهد داد. با وجود این در صورتی که مجموعه مهمی از ارزش‌ها، که کل واحد خانواده را در کنار هم قرار می‌دهد، در یک خانواده وجود داشته باشد آن خانواده تا ابد در کنار هم می‌مانند.
الگوها و ساختارهای خانواده در چند دهه گذشته به شدت تغییر پیدا کرده است. با این حال، تشویق بچه‌ها به دنباله‌روی از ارزش‌های مثبت در زندگی روزانه آن‌ها مزیت بزرگي محسوب می‌شود. بعضی از ارزش‌های اساسی که به ترویج یک جذابیت مثبت کمک می‌کند دنباله‌روی از رشد شخصیتی، استقلال و مسئولیت، رهبری، شهروندی، احترام به دیگران و لذت وافر از زندگی است.
در مورد رشد شخصیتی، بچه‌ها باید به توسعه جسمی، روحی و روانی تشویق شوند. بچه‌ها باید ارزش‌های مثبتی را که با سلامتی، یادگیری، خلاقیت و کشف آن‌ها مرتبط است بیاموزند.

این ارزش‌ها ممکن است شامل توانایی برای اعتماد به خود و دیگران از طریق استفاده از ارتباط باز و روابط حقیقی با دیگران ‌باشد. هم‌چنين مي‌توان رقابت سالم را که از حمایت دو طرفه نشأت می‌گیرد برای توسعه رشد شخصیتی بچه‌ها به آن‌ها تأکید کرد. این ارزش‌های جذاب به رشد مثبت شخصیتی هر فرد کمک می‌کند و برای ارتقاء کیفیت زندگی ضروری است.
در مورد استقلال، باید حس فردی آزادی را برای بچه‌ها فراهم کرد، اما هم‌چنین باید به بچه آموخت که مسئولیت‌های شخصی را قبول و نفس خود را کنترل کند. فعالیت‌هایی که به بچه‌ها اجازه عمل مستقل و مسئولیت‌پذیرانه می‌دهد به میزان زیادی در گذر زمان جذابیت را به سمت این ارزش‌ها سوق مي‌دهد و آن‌ها را تشویق می‌کند تا به سمت این ارزش‌ها گرايش پیدا کنند.
اولیاء باید بگذارند بچه‌ها اشتباه بکنند تا بعد از آن اشتباه درس بگیرند. بچه‌ها می‌توانند بیاموزند تا در برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های آینده خود به شیوه‌ای عمل کنند که استقلال و مسئولیت‌پذیری شخصی خود را ترفیع دهند.
رهبری ارزش مهم دیگری است که باید  در خانواده گسترش پیدا کند، زیرا رهبری به شدت با استقلال و مسئولیت‌پذیری در ارتباط است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که ویژگی‌های رهبری بالطبع زمانی ظاهر می‌شود که اولیاء ارزش‌های مثبت بودن و بهره‌مند شدن از موقعیت‌های بی‌شماری را که زندگی به آن‌ها می‌دهد برای فرزندان خود ترفیع می‌دهند. با این حال اولیاء می‌توانند از طریق الگو قرار دادن ارزش‌های مثبت و سازنده در خانواده‌های خود این ایده‌آل‌ها را تحکیم ببخشند.
شهروندی ارزش والای دیگری است که بچه‌ها می‌توانند از آن بهره‌‌مند شوند، زیرا شهروندی به تشخیص ارزش فرآیند دموکراتیک و نقش آن‌ها به عنوان شهروند در دموکراسی کمک می‌کند. اولیاء باید بدانند که نظرات، ایده‌ها و ارزش‌های آن‌ها به شدت بر ادراک فرزندان آن‌ها و در نهایت بر دیدگاه کلی آن‌ها درباره اخلاق شغلی در محیطی بزرگتر به نام جامعه تأثیر می‌گذارد.
احترام به دیگران احتمالاً یکی از مهمترین ارزش‌هایی است که بچه‌ها می‌توانند از آن بهره‌مند شوند، زیرا احترام به دیگران به آن‌ها یاد می‌دهد چگونه جذاب شوند و در نهایت شخص دیگری را دوست داشته باشند.
احترام به شدت با مسئولیت‌پذیری در ارتباط است. مسئولیت‌پذیری ما نسبت به یکدیگر باعث می‌شود رابطه ما پایدار شود و عاشقانه باقی بماند. بچه‌ها می‌توانند بیاموزند که وظیفه آن‌ها است تا رفتار خود را آن چنان در نظر بگیرند که دارای تأثیر شگرفی به شیوه‌ای مثبت و یا منفی بر دیگران ‌باشد. این مسئله به آن‌ها خواهد آموخت تا با دیگران روابط بهتری داشته باشند.
سرانجام، لذت مثبت زندگی احتمالاً مهمترین ارزشی است که فرزند می‌تواند آن را بیاموزد. زندگی را می‌توان بزرگ دید! زندگی دارای مخاطرات، شگفتی‌ها و لذت‌های زیادی است. در نهایت بچه‌ها ممکن است به رهبرانی تبدیل شوند که دیگران را تحت تأثیر شیوه‌نگرش خود به زندگی قرار می‌دهند. مشکلات را باید همچون چالش‌هایی دید که می‌توان بر آن‌ها غلبه کرد. مشکلات را هم‌چنین باید به ديد تجربه‌هایی نگریست که می‌توان از آن‌ها درس‌های زیادی آموخت، نه موانع همیشگی که جلوی پیشرفت انسان را می‌گیرد.
با جذب ارزش‌های سازنده‌ای که در بالا ذکر شد و ارزش‌های دیگری همچون نزاکت، مقبولیت، عشق و وحدت، خانواده تبدیل به میدان جاذبه‌ای از ارزش‌های معنوی خواهد شد که اعضای خانواده می‌توانند آن‌ها را رشد و گسترش دهند.

قانون جذب را می‌توان به شیوه‌ای مثبت برای تک تک افراد و خانواده‌ها اجرا کرد که در نتیجه استفاده از این قانون شیوه صحیح زندگی برای انسان به وجود می‌آید.


منبع " کتاب قانون جذب با ترجمه دکتر آرام "


با آرزوی سلامتی برای شما

www.aram24.ir

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *