مدیریت استرس با ورزش

مدیریت استرس با ورزش
هر ورزشی می تواند از فواید جسمی ـ روحی برخوردار باشد، اما می گویند فعالیت های توام با تنفس، تعمق و حرکت بهترین گزینه ها برای مدیریت استرس به شمار می روند.

برخی برای غلبه بر استرس به سراغ صخره نوردی می روند، چون براین باورند که این ورزش هرگونه افکار تنش زا از بین می برد البته در نقطه مقابل برخی ها هم هستند که از ارتفاع می ترسند.

برای آنها صخره نوردی نه تنها کاهش دهنده استرس نیست که خود یک ورزش استرس زاست. اگر شما جزو این گروه هستید، باید ورزشی را انتخاب کنید که مناسب روحیاتتان باشد. اینجاست که پای جادوی ورزش های جسمی ـ ذهنی به میان می آید؛ ورزش هایی مثل یوگا.

این ورزش از آنجایی که به تمرکز بر تنفس نیاز دارد به عنوان ورزش مدیریت استرس مطرح است.

ورزش های دیگری هم است که شاید اسمشان به گوشتان نخورده باشد اما جدیدا باب شده است.

ورزش هایی مثل تای کای که ترکیبی از حرکات روانی، بدنی و تعمق است یا پیلاتس که شامل یک سری حرکات کششی است که باعث انعطاف پذیری بدن و اتحاد بیشتر ذهن و جسم می شود.

اگر تمرینات جسمی ـ ذهنی برای شما مناسب نیست، می توانید از طریق تمرینات آمادگی جسمانی استرس خود را مدیریت کنید. روحیات آدم ها با هم متفاوت است. برخی به سراغ رشته هایی چون کیک بوکسینگ می روند تا بوسیله آن تمام ناراحتی و اضطراب خود را تخلیه کنند.

با این وجود بسیاری از مردم هم معتقدند پیاده روی و یا دویدن بهترین راه برای افزایش آمادگی جسمانی است که البته آنها هم اشتباه نمی کنند. پیاده روی و دو، استرس و تنش را از ذهنتان پاک می کند.

خارج شدن از منزل برای انجام کار برای شما مفید است؛ زیرا نورخورشید و طبیعت می تواند روحیه را نیز بالا ببرد.

یک تمرین ورزشی دیگر که می تواند در رفع استرس موثر واقع شود، ورزش در کنار دوستان است. در حین ورزش شما با یکدیگر گفت و گو و درد و دل می کنید.

اگر این درد و دل دوستانه در مورد موضوعی باشد که بر شما فشار روانی وارد کرده است، شما می توانید به این وسیله ایده هایی را برای حل مشکلاتتان به دست آورید، اما اگراین گفت وگو در مورد موضوع دیگری باشد، باعث می شود که ذهنتان از آن مشکلات منحرف شود و آرامش پیدا کنید.

محققان می گویند یک فرد به منظور کاهش سطح استرس باید دست کم روزانه ۲۰ دقیقه تمرین ایروبیک یا هــوازی انجام دهد.

برای کسب نتیجه بهتر هم لازم است این روند پنج تا شش بار در هفته تداوم داشته باشد. با این حال، حتی یک تمرین ورزشی بسیار کوتاه نیز می تواند به شما در بهتر شدن روحیه تان کمک کند. زمان انجام تمرینات ورزشی به شما بستگی دارد.

برای برخی از مردم بهترین زمان ورزش صبح زود و قبل از شروع شلوغی روز است و برای بعضی دیگر انجام تمـــرینات ورزشی در پایان روز به آنها آرامش می دهد و باعث نشاط شان می شود.

خلاصه این که اگر شما می خواهید بدون استرس زندگی کنید یا حداقل یک زندگی کم استرس را داشته باشید، اول باید ورزشی را که از آن لذت می برید انتخاب کنید و بعد هم زمانی مناسب برنامه هایتان بیابید. در این صورت است که می توانید برای مدت طولانی تری ورزش کردن را ادامه دهید و در نتیجه استرس را از خود دور و سلامت عمومی تان را حفظ کنید.
منبع :سلامت 118

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *