مراقبه چیست

مراقبه چیست؟

مطالعات نشان می‌دهد انجام تمرکز بی‌هیچ شباهتی به نسخه‌های داروئی و بدون تأثیر نامطلوب می‌تواند باعث افزایش بخشودگی، رد احساسات منفی، کاهش فشار خون و استرس شود، اما با این همه اطلاعات آشکار هنوز این سئوال مطرح است که چه‌طور، چگونه و کجا این عمل را انجام دهیم؟

خانم دکتر یوهان بورسینکو Dr.Uhan borsinko متخصص در امر تمرینات مراقبه با نزدیک به ۴۰ سال ممارست و تألیف ۱۱ جلد کتاب در مورد تمرکز، روحانیت و شفادهی در تازه‌ترین کتابش ”صلح درونی برای زنان شاغل“ سطح ساده‌ای از تمرکز را ارائه داده است.

●چه موقع مراقبه کنیم؟

براساس نظر خانم دکتر یوهان، ما حداقل ۱۰ دقیقه در روز برای شروع دستیابی به نتیجه به تمرکز نیاز داریم. ۱۰ دقیقه ممکن است به نظر ساده و کافی بیاید اما در فرهنگ عملکرد ما صرف این مدت زمان بسیار سخت است. پیدا کردن زمان یک مانع برای گسترش یک تمرین منظم است.
پیام دکتر یوهان: ”ساده بگیرید! از خودتان بپرسید حداقلی که من می‌توانم خودم را تحمل کنم چه‌قدر است؟“
او می‌گوید: ”حتی اگر زمان تمرین شما ۵ دقیقه است آن را انجام دهید. یک مرتبه شما در آن‌جا خواهید بود و در حال لذت بردن زمانی بیش از ۵ دقیقه را به‌دست خواهید آورد.“
دکتر یوهان توصیه می‌کند: برای انجام مراقبه به محض بیدار شدن، ساعت را تنظیم کنید. قهوه را کنار بگذارید و مستقیم به سمت تمرین حرکت کنید و در ادامه شرح می‌دهد: ”فقط یک‌بار که شما قهوه‌جوش را روشن کنید، به اخبار کنجکاو می‌شوید و چیزهای دیگری که می‌شناسید شما را مجذوب می‌کند.“

● چه‌‌طور مراقبه را شروع کنیم؟

زمانی که شما در رختخواب نیستید سرتان را روی صندلی می‌گذارید. دکتر یوهان می‌گوید: بیشتر مشکلات جسمی مردم نداشتن تجربه در ریلکسیشن بدون خواب می‌باشد. یک راه خوب برای بیدار نگه‌ داشتن خود در مراقبه نشستن روی لبه صندلی است، به این صورت که ستون فقرات چند اینچ دورتر از پشت صندلی باشد. برای شروع مراقبه اجازه دهید چشم‌ها بسته شوند، توجه‌تان را روی صدای تنفستان متمرکز کنید، سپس اجازه دهید شکم با دم منبسط و با بازدم منقبض شود. اجازه دهید تنفس عمیق شده و تأثیرات فیزیولوژیکی ریلکسیشن تقویت شود. هر زمان ذهن شما شروع کرد به منحرف شدن به خودتان سخت نگیرید، فکر کنید که این اتفاق (مراقبه) در حال انجام شدن است و با ملایمت به صدای نفس‌هایتان برگردید. با عمل تمرکز روی نفس‌ها فقط برای ۱۰ دقیقه در روز شما می‌توانید به انجام مراقبه بپردازید. دکتر یوهان می‌گوید: ”اغلب مردم مراقبه را یک عمل فوق‌العاده و پیچیده تصور می‌کنند، آنها فکر می‌کنند بایستی ساعت ۵/۴ صبح از خواب بیدار شوند، نیم ساعت به انجام تمرینات یوگا، نیم ساعت مراقبه و سپس به خواندن بعضی از کتب مذهبی و عرفانی بپردازند بعد هم احساس می‌کنند که هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌اند. اگر مراقبه را ساده بگیریم نتایج بهتر می‌شود و حتی می‌توانیم یاد بگیریم که چگونه خودمان را کمتر درگیر زندگی و مسائل پیچیده و بغرنج آن کنیم.
منبع :mahshahryoga

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *