مزایای ورزش در بهداشت و سلامت روان

مزایای ورزش در بهداشت و سلامت روان
بسیاری از مردم برای برخورداری از سلامت قلب و عروق، پرورش عضلات و بدست آوردن بسیاری دیگر از فوائد ورزش به سالن های ورزشی می روند، اما ورزش کردن فوائد بیشتری دارد که شامل از گردن به بالا است.بیش از یک دهه و شاید بیشتر، دانشمندان به اثرات مفید ورزش در تحریک کردن و فعال کردن عملکرد مغز ، بدون در نظر گرفتن اینکه ورزشکار چه سن و سالی داشته باشد و میزان تمرینات ورزشی او چه میزان باشد، پی برده اند. به طور مثال از پیاده روی در فروشگاه ها گرفته تا دو ماراتون از انواع این فعالیت ها می باشد. مطالعات نشان داده است که هر گونه وقت گذاشتن برای ورزش، برای سلامتی و بهداشت روان مفید است.

مزایای ورزش در بهداشت و سلامت روان
از مطالعه این مطلب، الهام گرفته و بدانید که فعالیت ورزشی شما را به یک زندگی سالم تر و شاد تر هدایت می کند.برای سلامت جسم و روان خود چند دقیقه با ما همراه باشید.

۱-ورزش استرس را کاهش می دهد

کمی پیاده روی کنید یا اینکه یک سری به سالن ورزش بزنید.یکی از معمولی ترین مزیت های ورزش دور کردن استرس است.حتی عرق کردن در هنگام ورزش به کنترل استرس کمک می کند .ورزش باعث افزایش ترشح نوراپی نفرین در خون شده و غلظت آن را در بدن بالا می برد، نوراپی نفرین ماده ای شیمیایی است که می تواند واکنش مغز نسبت به استرس را تعدیل نماید. پس ورزش کنید و عرق کنید. ورزش کردن استرس را کاهش می دهد و توانایی بدن برای مقابله با تنش روانی موجود را افزایش می دهد.

۲-ورزش شادی را افزایش می دهد

شاید چند کیلومتر راه رفتن روی تردمیل به نظر سخت و دشوار باشد ولی ارزش تلاش کردن را دارد. ورزش باعث می شود که اندروفین در بدن ترشح گردد، این ماده در بدن موجب حس خوشحالی می شود.مطالعات نشان داده است که ورزش علائم افسردگی را نیز کاهش می دهد .به افرادی که افسردگی دارند توصیه می شود که مدت زمان بیشتری به ورزش و فعالیت در سالن های ورزشی اختصاص دهند.ورزش در برخی موارد حتی می تواند تاثیری به اندازه ی قرص ضد افسردگی داشته باشد.ورزش کردن در سالن حتی به مدت ٣٠ دقیقه و فقط چند بار در هفته می تواند روحیه ی شما را کاملا” عوض کند.

۳-ورزش اعتماد به نفس را بهبود می بخشد

در سطح بسیار ابتدایی، آمادگی جسمانی می تواند اعتماد به نفس را افزایش داده و خود تصویری مثبت را بهبود بخشد. صرف نظر از میزان وزن، اندازه، جنسیت یا سن، ورزش می تواند به سرعت درک فرد از خود و یا درک جذابیت فرد از خود را افزایش دهد، که این همان عزت نفس است. این همان دوست داشتن خود نیست؟

۴-از ورزش در محیط بیرون لذت ببرید

برای افزایش خود دوست داشتن، بیرون از منزل ورزش کنید.فعالیت ورزشی در محیط آزاد موجب می شود که اعتماد به نفس افزایش یابد. ورزشی در فضای باز انتخاب کنید که متناسب با سبک خود و مورد علاقه ی شما باشد این ورزش ممکن است سنگ نوردی و یا کوه نوردی باشد، ممکن است اجاره ی یک قایق و قایق رانی باشد و یا فقط دویدن آهسته در پارک. به علاوه، ویتامین D که از قرار گرفتن در زیر نور خورشید به دست می آید ،(البته کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید) می تواند احتمال بروز علائم افسردگی را کاهش دهد.

مزایای ورزش در بهداشت و سلامت روان
۵-ورزش از کاهش عملکرد درک مغز پیشگیری می کند

خیلی ناراحت کننده است، اما حقیقت دارد، همچنان که ما مسن تر می شویم مغز ما در دریافت ها کمی مبهم تر و گیج تر می شود.حاصل این فرآیند با شروع پیری و بیماری های تحلیل برنده ی مغز مانند آلزایمر به این صورت است که باعث از بین بردن سلول های مغز و از دست دادن بسیاری از عملکردهای مهم مغز می شود.در حالی که ورزش و یک رژیم غذایی سالم نمی تواند آلزایمر را درمان کند، اما هر دو آن ها می توانند به تقویت مغز کمک کنند، ورزش و رژیم غذایی سالم می توانند با افزایش مواد شیمیایی در مغز به خصوص بین سنین 25 و ۴۵ سالگی، در مقابل کاهش عملکرد ادراکی که بعد از سن ۴۵ سالگی آغاز می شود از انحطاط هیپوکامپ جلو گیری کند. هیپوکامپ بخش مهمی از مغز برای حافظه و یادگیری است.

۶-ورزش اضطراب را کاهش می دهد

کدام یک در بر طرف کردن اضطراب موثرتر و بهتر است؟ حمام آب گرم و یا آهسته دویدن به مدت ۲۰ دقیقه؟ پاسخ این سوال ممکن است شما را متعجب کند.مواد شیمیایی گرم و مرحله ای که در طی ورزش و هم بعد از ورزش در بدن آزاد می شود می تواند به آرام کردن افرادی که دچار اضطراب هستند کمک کند.ورزش با وسایل ورزشی و یا تردمیل در ورزش های هوازی با شدت متوسط ​​ به بالا یا اینتروال می تواند حساسیت به اضطراب را کاهش دهد.اما ما فکر می کردیم ورزش های اینتروال فقط یک راه خوب برای سوزاندن کالری است !

۷-ورزش قدرت سلول های مغز را تقویت می کند

مطالعات متعدد و مختلفی که بر روی موش و انسان انجام شده است، نشان داده که ورزش های قلبی عروقی موجب می شود که سلول های مغزی جدیدی تولید گردد که باعث بهبود در عملکرد کلی مغزمی گردد.برای درخواست جایزه نوبل آماده اید ؟ مطالعات نشان می دهد که تمرینات سخت میزان پروتئین مشتق مغز( که به BDNF شناخته می شود ) را در بدن افزایش می دهد و محققین بر این باور هستند که این پروتئین در تصمیم گیری ها، تفکر در سطح بالاتر و یادگیری بسیار کمک می کند.

۸- ورزش باعث تقویت حافظه می شود

برای یک پیروزی بزرگ آماده شوید.فعالیت های فیزیکی منظم حافظه را تقویت می کند و توانایی یادگیری چیزهای جدید را افزایش می دهد. عرق کردن، تولید سلول هایی که در هیپوکامپ هستند و مسئول حافظه و یاد گیری هستند را افزایش می دهد..به همین دلیل تحقیقات ارتباط بین میزان توسعه و بهبود مغز کودکان را با میزان فعالیت آن ها نشان می دهد.ولی ورزش و تقویت حافظه فقط مختص به بچه ها نیست.حتی بازی های کودکان را هم مانند ورزش می توان در تقویت حافظه مؤثر دانست.مطالعات نشان می دهد که فعالیت های روحی روانی هم می تواند درسلامت بزگسالان تاثیر داشته باشد.

۹- ورزش اعتیاد را کنترل می کند

مغز انسان، دوپامین را که به عنوان پاداش شیمیایی شناخته شده است را در پاسخ به هر نوع لذت در بدن آزاد می کند.حالا این لذت ممکن است که ورزش، رابطه زناشویی، مواد مخدر، الکل و یا مواد غذایی باشد.متاسفانه برخی از افراد به عواملی که باعث تولید این ماده ی دوپامین می شود معتاد و وابسته می شوند.مثلا” به مواد مخدر یا الکل (و همچنین به ندرت ممکن است به غذا و یا رابطه زناشویی )معتاد می شوند.با نگاهی خوش بینانه ، ورزش می تواند به بهبود اعتیاد کمک کند.جلسات تمرین و ورزش های کوتاه مدت نیز می تواند به طور مؤثر جهت منحرف کردن اذهان معتادان به مواد یا الکل کمک کند، حداقل در کوتاه مدت می تواند میل به استفاده از آن ها را کم کند.ورزش کردن حتی فایده های دیگری هم دارد .سوء استفاده از الکل بسیاری از فرآیندهای بدن، از جمله ریتم شبانه روزی را مختل می کند.در نتیجه الکلی ها متوجه می شوند که آن ها بدون نوشیدن الکل نمی توانند بخوابند و یا خواب می مانند.ورزش کمک می کند تا ساعت بدن تنظیم شود.

مزایای ورزش در بهداشت و سلامت روان
۱۰-ورزش باعث افزایش تمدد اعصاب می شود

ورزش در حد متوسط ​​حتی برای افراد مبتلا به بی خوابی می تواند معادل یک قرص خواب باشد.فعالیت هایی مانند ورزش کردن در حدود پنج تا شش ساعت قبل از خواب دمای مرکزی بدن را بالا می برد.هنگامی که چند ساعت بعد درجه حرارت بدن کاهش می یابد و دوباره به حالت عادی بر می گردد در واقع نشان دهنده ی آن است که زمان خواب فرا رسیده است.

۱۱- بیشتر ورزش کنید تا بیشتر دریافت کنید

آیا اتاق کار شما برای شما فاقد انگیزه است؟ تنها راه حل برای اینکه در ایجاد انگیزه به خود کمک کنید این است که کمی پیاده روی داشته باشد.تحقیقات نشان می دهد که کسانی که در ساعت معینی از روز ورزش می کنند نسبت به سایر افراد منظم تر هستند و انرژی بیشتری نسبت به همسالان کم تحرک تر خود دارند.برخی از کارشناسان بر این باورند که با توجه به ریتم شبانه روزی بدن، ظهر زمان ایده آل تری برای تمرین است.

۱۲-ورزش، خلاقیت ایجاد می کند

اکثر مردم در پایان یک تمرین سخت با یک دوش گرم خو را ریلکس می کنند، اما شاید ما باید این عادت را تغییر دهیم.ورزش هایی که باعث پمپاژ قلب می شوند خلاقیت را می توانند تا مدت دو ساعت پس از آن افزایش دهند.ورزش کردن در فضای باز به دلیل برقراری ارتباط با طبیعت می تواند بسیار الهام بخش باشد و خلاقیت را بیشتر کند.دفعه بعد که نیاز به تفکر خلاق داشتید مسیرهایی را برای یک پیاده روی طولانی در نظر بگیرید و اجازه دهید تا مغز و بدن به طور هم زمان تازه شوند.

۱۳-ورزش به دیگران الهام می بخشد

این که آیا شما در یک تیم مثل فوتبال بازی می کنید و یا در فعالیت گروهی مشغول ورزش هستید و یا اینکه فقط با یکی ازدوستان خود می دوید، تمام این ها خبر خوبی برای ما است.مطالعات نشان می دهد که اکثرافراد زمانی که با یک همراه ورزش می کنند بهتر می توانند در آزمون های ورزشی موفق شوند.این توصیه را همیشه مد نظر داشته باشید که هیچ کس نمی خواهد افتادن و شکست دیگران را ببیند در واقع بودن در بخشی از یک تیم موجب قوی شدن افزایش تحمل ورزشکاران آن تیم در تحمل درد می گردد.

حتی مبتدیان تناسب اندام نیز می توانند موجبات الهام بخشیدن به یکدیگر باشند تا فشارهای سخت را در طول جلسه هایی که عرق آن ها را در می آورد تحمل کنند.بنابراین در تمرینات ورزشی یک همراه داشتن یک همراه مزیت خوبی است.پس آن را نادیده نگیرید.

اثرات مثبت ورزش می تواند بسیار فراتر از سالن های ورزش و یا فضای آزاد باشد.ورزش با ایجاد و افزایش اعتماد به نفس باعث می شود از لاک تنهایی خود بیرون آید.همچنین هوشمندانه تر فکر کردن از دیگر مزایا و انگیزه هایی است که با وقت گذاشتن و ورزش کردن به صورت منظم می توان به آن ها رسید.از هیمن امروز شروع کنید و به محض احساس تغییر در اینجا به ما اطلاع دهید و به دیگران نیز کمک کنید.
منبع :elmevarzesh

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *