مشاغل پُراسترس‌ و خطر سکته مغزی

مشاغل پُراسترس‌ و خطر سکته مغزی
گذشته فشار و استرس شغلی با خطر سکته قلبی مرتبط دانسته شده بود اما تا پیش از این، وجود چنین ارتباطی با سکته مغزی مشاهده نشده بود.

«الئونورآی فرانسون» از متخصصان دانشکده علوم بهداشتی دانشگاه «جان کوپینگ» در سوئد و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: مطالعات گذشته در مورد رابطه بین فشار و استرس شغلی با سکته مغزی نتایج مختلف و گوناگونی را نشان می‌داد به گونه‌ای که در برخی از این مطالعات این ارتباط وجود داشت و در برخی دیگر این رابطه مشاهده نشده بود.

در بررسی جدید نتایج بدست آمده از 14 مطالعه در اروپا مورد بازبینی قرار گرفت و در نهایت معلوم شد افرادی که در مشاغل پراسترس مشغول به کار هستند بیشتر در معرض ابتلا به سکته مغزی از نوع ایسکمیک یا انسدادی قرار دارند. این نوع از سکته زمانی اتفاق می‌افتد که مغز میزان کافی انرژی دریافت نمی‌کند.
در این بررسی اطلاعات مربوط به حدود 200 هزار فرد بزرگسال بازبینی و مشخص شد خطر ابتلا به سکته مغزی انسدادی در افرادی با استرس شغلی 24 درصد بالاتر است.

محققان این مطالعه همچنین اظهار داشتند: فشارخون بالا، دیابت، کلسترول بالا و سابقه خانوادگی در ابتلا به سکته مغزی از فاکتورهای مهم هستند اما این اطلاعات برای بیشتر افراد حاضر در این بررسی موجود نبود.
همچنین در این بررسی متخصصان تفاوتی را در میزان خطر ابتلا به نوع دیگری از سکته مغزی با نام هموراژیک که موجب می‌شود رگ‌های خونی پاره شده و خون در مغز رخنه کنده مشاهده نکردند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، دکتر «سوسانا تویوانن» که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت: برخی سکته‌های مغزی می‌تواند عنصر و ترکیب ژنتیکی داشته باشد و ممکن است به همین دلیل باشد که متخصصان این رابطه را با سکته مغزی هموراژیک پیدا نکردند.
منبع :میگنا

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *