هر قورباغه ای قورت دادنی نیست!

هر قورباغه ای قورت دادنی نیست!
می خواهید به توصیه برخی از کتاب های موفقیت آن چه را که قبلا انجام نداده اید را یک طرف کاغذ و دستاورد های تان را در طرف دیگر کاغذ بنویسید؟ کارخوبی می کنید؛ همه ما شاید هر روز باید کارنا مه مان را روی میزمان بگذاریم و برای روزهای بعد برنامه بریزیم.

دیگر چه؟ می خواهید یک فهرست بلندبالا از آنچه را که قرار است را انجام دهید تدوین کنید و برای جبران کم کاری ها و اشتباهات تان در گذشته چند قانون جهادی را هم وضع کنید؟ می خواهید درست از همین لحظه آدم دیگری شوید؟ آدمی که در بیست و چند سال و سی و چند سال گذشته نبوده اید؟ شاید بد نباشد که پیش از قورت دادن چنین قورباغه بزرگی این مطلب را بخوانید و بعد تصمیم بگیرید.

می خواهید پنیرتان را سرجایش بگذارید؟

این روزها بازار فروش کتاب هایی که به روانشناسی موفقیت می پردازند داغ است؛ درحالی که پرفروش ترین رمان های سال به زحمت چاپ دوم و سوم را رد می کنند، این کتاب های روانشناسی عامه پسند از چاپ دهم و حتی بیستم هم عبور می کنند و اگر تصور کنیم که هر کتاب خریداری شده را حداقل دو نفر می خوانند، می توانیم امیدوار باشیم که هر کدام از این کتاب های پرفروش را چند میلیون ایرانی مرور می کنند؛ کتاب هایی که حرف اصلی شان «تو می توانی!» است و این حرف را در قالب قورت دادن یک قورباغه پشت میز کار یا پس گرفتن دادخواست طلاق و مرمت کردن یک ازدواج ویران شده تحویل مخاطب می دهد.واقعا می توانید؟

کتاب های عامه پسندی که این روزها چند ده بار چاپ می شوند و در قفسه روانشناسی کتاب فروشی ها جا خوش می کنند، به شما می گویند که شکستن شاخ غول تنها کار رستم نیست و از نظر نویسندگان شان دلیلی ندارد که در زندگی آدم توانایی مثل شما خشم، غم، عصبانیت و اضطراب جایی داشته باشد.

خواندن این کتاب ها می تواند برای هر کسی لذت بخش باشد؛ از یک مادر بزرگ 60 ساله که دوره ای از افسردگی میانسالی را می گذراند یا خانم جوانی که احساس می کند هنوز جفت زندگی اش را پیدا نکرده و نگران تنها ماندن در روزهای پیری است گرفته تا یک کارمند اخراجی و بی پول یا مادری که از پس مهار پسر بچه پرانرژی اش برنمی آید. لابه لای برگه های این کتاب ها می توانید کلید حل همه مشکلات را پیدا کنید و پاسخ همه سوال های بی جواب تان را هم بگیرید.

اما مراقب باشید! «علم» روانشناسی میانه ای با این حرف ها ندارد و اگر همه روانشناسان عالم بسیج شوند، نمی توانند به شما قدرت شکستن شاخ قول را بدهند.

مثبت اندیشی یعنی چه؟

«قضاوت نکنید!»، «خشم تان را قورت دهید!»، «باور داشته باشید که دنیا روی انگشت های شما می چرخد!» و. . . اینها پیام هایی است که در برخی همایش های مثبت اندیشی و کتاب های روانشناسی موفقیت می توانید ردشان را پیدا کنید. نویسندگان این پیام ها معتقدند اگر بخواهید، می توانید هر سنگی را بردارید و کاری کنید که دنیا به خواسته شما پیش برود. از نظر آنها مثبت اندیشی حاصل حسن نیت بی قید و شرط شماست و اعتماد بی قید و شرط تان به خودتان هم می تواند کار را تمام کند و شما را به مرکز ثقل جهان تبدیل کند. اما واقعیت چیست؟

برخی بر این باورند که خشم آموختنی است، اما واقعیت این است که خشم احساسی ذاتی است که آموزش می تواند آن را در شما تقویت کند. حتی یک نوزاد تازه به دنیا آمده هم با حس طبیعی و ضروری خشم آشناست و می تواند وقتی که تمایلی به خوردن شیر ندارد، به محض قرار گرفتن سر شیشه شیر در دهانش، خشمش را متوجه تان کند و با داد و گریه به شما بفهماند که اوضاع بر وفق مرادش نیست.

حالا برای مثبت اندیشی به سرکوب خشم و پاک کردن رد پایش از زندگی تان نیاز دارید؟ از نظر ما خیر! آنچه شما برای مثبت اندیش بودن به آن نیاز دارید، آموختن راه مدیریت خشم است؛ آموختن اینکه کجا، چطور و چه اندازه باید این حس را ابراز کنید و کجا باید نمایش آن را به تعویق بیندازید. این قانون در مورد همه احساسات منفی یا واکنش های منفی دیگر هم صدق می کند. قرار نیست شما قضاوت نکنید و با ساده لوحی اجازه دهید که از یک سوراخ هزاران بار گزیده شوید، بلکه قرار است درست و به جا و باتوجه به شواهد منطقی قضاوت کنید. می خواهید با همه کسانی که از آنها فاصله گرفته بودید رابطه برقرار کنید؟ خیلی هم خوب! اما قبل از پیش قدم شدن برای برقراری رابطه، به عواقب تصمیم تان فکر کنید. شما چرا رابطه را قطع کرده بودید و چطور باید پیش بروید که آن اتفاق یا اتفاق های تلخ تر تکرار نشود؟

جهان توی مشت شماست؟

آرزوهای تان را فهرست کرده اید و می خواهید بساط رسیدن به تک تک شان را فراهم کنید؟ محقق شدن آرزوها، رویای هرکسی است اما پیش از آنکه عالم و آدم را خبر کنید و بگویید که قرار است زندگی تان چقدر متحول شود، به توانایی های تان فکر کنید. «علم» روانشناسی میانه ای با این باورهای خیالی و رویایی ندارد. آنچه روانشناسان برای تحققش تلاش می کنند، «واقع بینی» است نه «منفی بافی»! اینکه شما زمان، مکان و شرایط تان را در نظر بگیرید و بعد دنبال راهی برای تحقق آرزوهای تان براساس وضعیت موجود بگردید، یعنی موفقیت.

فرد مثبت اندیش نمی گوید «من از پس هر کاری برمی آیم.» بلکه اهدافی را برای خودش مجسم می کند و بدون منفی گرایی و گفتن «من نمی توانم»، دنبال راهی منطقی و سازگار با شرایط برای تحققش می گردد، پس برای محقق کردن رویاهای تان، رویابافی نکنید و قبل از آنکه به فکر شکستن شاخ غول بیفتید، ابعاد غول را ورانداز کنید و نگاهی به قدرت ماهیچه های خودتان بیندازید. شاید آنچه در توان شماست، تنها خم کردن این شاخ، آن هم پس از تمرین های فراوان بدن سازی باشد.

نه صفر باشید و نه صد

تا همین دیروز تا ریال آخر جیب تان را خرج می کردید و آینده اقتصادی تان را با چاشنی یک لبخند به باد می دادید؟ می خواهید به محض شروع جدید، به جز هزینه های ضروری برای هیچ چیز پول خرج نکنید و برای آرامش آینده، امروزتان را سخت، خیلی سخت، بگذرانید؟ نمی خواهیم بگوییم که کدام راه درست است. شرایط شما بیشتر از هرچیز می تواند در مورد درست یا نادرست بودن این رفتارها قضاوت کند، اما به شما توصیه می کنیم که وقتی در مورد تغییر کردن تصمیم می گیرید، صفر و صدی تصمیم نگیرید. تا دیروز زیاد از حد تند و با سرعت رانندگی می کردید و از امروز می خواهید بیش از حد آرام رانندگی کنید؟

از نظر ما همین که پای «بیش از حد»، «همیشه» به میان می آید، یعنی یک جای کار می لنگد. هیچ وقت قاطع و مطلق در مورد چیزی تصمیم نگیرید و گرچه با دقت و همه جانبه در مورد آینده برنامه ریزی می کنید، اما جایی برای پیشامد های ناگهانی و تغییرات شرایطی که وابسته به تصمیم خودتان نیست، بگذارید. گذشته از این برای پاک کردن اشتباهات زندگی تان، آنقدر سخت، قاطع و مطلق تصمیم نگیرید که بعد از مدتی رمق ادامه مسیر برای تان باقی نماند. همیشه رعایت حد اعتدال، آسان تر، خوشایند تر و شدنی تر از انجام تصمیم هایی است که یا روی نقطه صفر قرار دارند یا درنهایت و روی نقطه صد.

این حرف ها را باور نکنید

شعف زده نشوید. برخی از پیام های کتاب های روانشناسی موفقیت، بدون در نظر گرفتن شرایط شما روی صفحه های کتاب جا خوش کرده اند. به جای آنکه پاشنه را برای عملی کردن تک تک آن پیام ها بالا بکشید، قبل از عملی کردن شان آنها را از فیلتر شرایط خودتان و اقتضائات زندگی تان بگذرانید.

من می توانم اگر. . .

قبل از شروع کار، مقدمات لازم برای تصویب طرح تان را فراهم کنید و شرایط را تا آنجا که می توانید به شرایط رویایی تان نزدیک کنید.

گاماس، گاماس!

همه بارها را یکجا روی دوش تان نریزید. یک آرزو را عملی کنید و بعد سراغ اجرای تصمیم دیگرتان بروید.

هیچ مانعی وجود ندارد!

زمین و زمان قرار نیست برای رسیدن شما به آرزوهای تان دست در دست هم دهند. قبل از کمک گرفتن از دیگران، محدودیت های آنها را بپذیرید.

من مرکز زمینم!

حتی اگر به همه آرزوهای تان برسید، باز هم به مرکز زمین تبدیل نمی شوید. باد در غبغب تان نیندازید. شما همان آدم قدیم هستید، اما کمی موفق تر. همه حرف هایی که کتاب های روانشناسی مثبت می زنند درست است؟ واقعا «اگر بخواهید» می توانید با یک نگاه کوه دماوند را جا به جا کنید؟امید بی خود نداشته باشید

زندگی تان تا اینجای کار پر بوده از اشتباه و پیش از آنکه تصمیم بگیرید آینده را متفاوت و سرشار از موفقیت بگذرانید، ناامید و خسته بودید؟ جبران کردن اشتباهات خوب است و اگر شدنی باشد، می تواند انرژی زیادی را به زندگی تان تزریق کند، اما یادتان نرود که موفقیت از معادله فایده و هزینه بیرون می آید. تلاشی که برای ترمیم یک تکه آسیب دیده از زندگی تان به خرج می دهید، چقدر از شما انرژی می گیرد و برای تان هزینه دارد؟ ترمیم شدن آن آسیب حتی اگر شدنی باشد، چقدر فایده دارد؟

آیا اگر همه مرزهای میان شما و همسرتان از بین رفته و می خواهید این رابطه را ترمیم کنید، مجبور به باج دادن می شوید؟ آیا هزینه پیوند زدن این رابطه آسیب دیده، از دست دادن بسیاری از چیز هایی است که برای زنده بودن و شاد بودن به وجودشان نیاز دارید؟خودتان تصمیم بگیرید‍! هیچ کس نمی تواند به شما بگوید که جبران چنین آسیب هایی چقدر زندگی را برای تان شیرین تر می کند.

شما باید مثبت اندیش باشید؛ درست! باید واژه ها و افکاری که سد راه تان می شوند و ناامیدتان می کنند را از هم از ذهن و زندگی تان بیرون کنید؛ آن هم درست! اما هیچ کدام این حرف ها به معنای آن نیست که حق دارید با خوش خیالی، آسان بینی و دادن امیدهای واهی به خود، زمینه را برای سرخوردگی تان در آینده نزدیک فراهم کنید. شاید بهتر باشد به جای باور کردن همه این حرف های شیرین انرژی بخش، گاهی به توصیه قدیمی ها عمل کنید و لقمه را اندازه دهان تان بردارید. یادتان نرود که همیشه زمین خوردن و دوباره بلند شدن باعث رشد شما نمی شود؛ گاهی واقعا جبران آسیب دیدگی ناشی از زمین خوردگی، آسان و حتی ممکن نیست.
منبع :ravanpezshk.akairan.

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *