هیدروتراپی و سلامتی

هیدروتراپی و سلامتی

زمانی که شما دچار خستگی یا فشار ناشی از کار باشید و یا دچار درد و یا صدمات ناشی از ورزش باشید و یا دچار ورم و درد مفاصل شده باشید مطمئنا هیدروتراپی می تواند کمک بسیار زیادی به شما بکند .جکوزی های هیدروتراپی امروزه شهرت و محبوبیت بسیاری پیدا کرده و به همین دلیل بسیاری از تولید کنندگان در دنیا به این سیستم ها پرداخته اند در صورتیکه تعداد بسیار کمی از آنها دارای دانش لازم در این زمینه اند.از اینرو گروهی از تولید کنندگان با همکاری با بهترین کارخانه های تولید لوازم جکوزی در سراسر دنیا اقدام به تولید این سیستمهای هیدروتراپی مطابق با استانداردهای روز دنیا کرده است

اثرات هیدروتراپی

بهبود بخشیدن Muscle Tone و قابلیت حرکت

در این وان هیدروتراپی آب خارج شده از جت ها به بدن برخورد می کند و این برخورد باعث انبساط عضلات می شود و در نتیجه نوعی ماساژ غیر فعال ایجاد می شود و باعث بهبود Muscle Tone می شود.همچنین این انبساط عضلات باعث افزایش قابلیت حرکت مفاصل و عضلات شده و انقباضات ، گرفتگی و کوفتگیها را بهبود می بخشد.به علاوه باعث کاهش زمان بهبود پارگی عضلات و لیگامانها و ضربدید گی و دررفتگی استخوان و رگ به رگ شدن می شود.

افزایش جریان خون و تحریک لنف

با استفاده از این سیستم جریان خون بدون بالا رفتن ضربان قلب افزایش می یابد واین کار باعث رساندن خون تازه و پراز اکسیژن و سایر مواد لازم سلول ها به سلولها می باشد و همینطور باعث خارج شدن سریع مواد زائد سلولها و باکتریها می شود. وهمه این عوامل باعث سابمتر شدن بدن و ایجاد تعادل در جسم میشود. جریان لنف تقویت شده و تعادل در محلولهای بدن برقرار می شود و مقاومت بدن بالا می رود.

تمیز و مرطوب نگهداشتن پوست

جریان آبی که به بدن و پوست برخورد می کند باعث تحریک غده های عرق و دفع چربیهای زائد از پوست می شود و پوست ظاهری سالم تر و شاداب تر پیدا می کند والاستیسیته پوست بالا میرود.

Accupressure & Reflexology

قسمتهای خاصی از بدن و پا با ارگانهایی از بدن و پاره ای از مسیرهای عصبی در ارتباط می باشند. با برخورد آب به این قسمتها و تحت فشار قرار گرفتن آنها می توان به سلامت و بهبود این ارگانها کمک نمود.

بهبود وضعیت فکری و روانی

بسیاری از خواص آب درمانی که در بالا آمده است به علاوه ایجاد آرامش و تعادل فکری و روانی به حالت هایی که در ماساژور واقعی با دست در شخص ایجاد می شود بسیار شبیه است. با ایجاد آرامش روحی و روانی که با کمک سیستم هیدروتراپی ایجاد می شود به سلامت جسمی نیز کمک شده، سیستم ایمنی بدن تقویت می شود و دردهای عضلات گردن و پشت که معمولا ناشی از استرس است بهبود می یابد.

معمولا آب درمانی به دوشکل زیر مورد استفاده قرار می گیرد :
آبدرمانی درونی : که همان نوشیدن آب برای درمان اختلالات فیزیكی و فیزیولوژیكی بدن است.

آبدرمانی بیرونی : به هر نوع استفاده بیرونی و غیر نوشیدنی آب برای درمان گفته می شود مثل استفاده از فشار آب گرم در جکوزی و ماساژدادن با آب گرم در حمام های مختلف و سرد و گرم درمانی و نیز حمام متضاد(CONTRAST BATH) و نظائر آن که آنچه در اینجا مورد بحث ماست همین مورد دوم است .

كاربرد حمام آب برای درمان، به آغاز ثبت تاریخ توسط بشر بازگشته و ردپای كاربرد آن در تمامی ملل و فرهنگ های مختلف جهان به چشم می خورد. (از هیسوكراتها گرفته كه در قرون چهارم و پنجم پیش از میلاد از آب سرد و گرم برای درمان بیماریهای گوناگون استفاده می كردند تا رومی ها كه یك قرن پس از میلاد در طول امپراطوریهای خود حمام های درمانی بسیاری ساخته و از آن بهره مند شده اند.) ژاپنی ها نیز از حمام های سنتی از زمان قدیم تا عصر مدرن حاضر استفاده می كنند. كاربرد چشمه های آب گرم قدیمی نیز در اواخر قرن نوزدهم در اروپا و به فاصله اندكی در ایالات متحده رایج گردید.

آنچه سبب گردید تا برای هیدروتراپی بیش از پیش نقش درمان كننده و توانبخشی در بیماریهای مختلف قائل گردند، شیوع اپیدمی بیماری فلج اطفال در سال های 1940 تا 1950 بود، هنگامی كه خواهر كنی (Kenny) یكسری فعالیت ها در محیط آب را به عنوان جزوی از برنامه درمانی خود برای بهبود عوارض جسمی ناشی از بیماری به حساب آورد و دریافت كه خواص منحصر به فرد محیط آب این امكان را به بیمار ناتوان از نظر قدرت بدنی می دهد تا طیف وسیعی از تمرینات درمانی را با سهولت و امنیت بیشتر در مقایسه با محیط خشك انجام دهد. بدین ترتیب خواص فیزیكی ویژه آب كه شامل گرمای ویژه بالا و در نتیجه امكان انتقال و قابلیت هدایت دمایی، شناوری، مقاومت و فشار هیدرواستاتیك در ایجاد كیفیت درمانی آن موثر هستند. پاك كنندگی نیز از دیگر ویژگی های این مایع حیاتی است. این خصیصه سودمند هیدروتراپی موجب كاهش میزان باكتری و برداشتن لایه های مرده بافت در روند مراقبت و معالجه زخم ها می شود و در نهایت به كنترل درد و تغییر برانید نیروی عضلانی و كاهش صدمات تورم زا طی ورزش می توان اشاره نمود.

استفاده از هیدروتراپی به صورت غوطه وری در آب كه شامل استفاده از ویرپول، هابارد تانك، حمام متضاد یا استخر ورزش می باشد و یا به وسیله روش های غیر غوطه وری كه از طریق استفاده از دوش ویژه می باشد امكان پذیر است. غوطه وری در آب دربرگیرنده دامنه وسیعی از فواید فیزیولوژی است و تاثیرات سودمندی برای سیستم كلیوی، عضلانی اسكلتی، تنفسی و قلبی و عروقی دارد. از طرفی در این روش خطراتی نظیر افزایش عفونت و غرق شدگی وجود دارد كه نباید از نظر دور داشت. روش های بدون غوطه ور شدن هم بیشتر به لحاظ پاك كنندگی آن در زخم های باز مورد استفاده قرار می گیرد. این شیوه درمانی در صورت نیاز در تركیب با سایر درمان های فیزیوتراپی به كار برده می شود.

در نهایت به جهت بهینه ساختن نتیجه درمان های هیدروتراپی طراحی نقشه درمانی و انتخاب تجهیزات با در نظر گرفتن دقیق فوائد و خطرات احتمالی انجام می گردد و تمامی پیش احتیاطات مناسب (از جمله استفاده از سیستم های ضد عفونی كننده بسیار پیشرفته مانند فیلترهای مخصوص، روند كلر زنی و استفاده از اشعه ماوراء بنفش كه در هر ساعت چندین بار عمل تصفیه و ضدعفونی را انجام می دهد) برای ایجاد محیطی استریل و كاربرد بهتر این روش درمانی با دقت هر چه تمام تر صورت می گردد. رعایت اینگونه اصول است كه این محیط درمانی را از یك استخر ورزش معمولی متمایز می گرداند که در بخشهای بعدی به بررسی بیشتر این مقوله خواهم پرداخت.
منبع :swimmingbijar

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *