هیپنوتیزم دریچه ای به ضمیر ناخود آگاه

هیپنوتیزم دریچه ای به ضمیر ناخود آگاه

هیپنوتیزم دریچه ای به ضمیر ناخود آگاه● تاریخچه هیپنوتیزم
در قرن ۱۵ بیماری شبیه عذابی بود که از سوی خدایان نازل شود. پزشکان در آن زمان وضعیت خود آگاهی بیماران خود را کاهش می دادند و به این ترتیب آنها را معالجه می کردند. البته آنها حتی گاهی از این متد برای درمان خودشان هم استفاده می کردند.
پزشکان معتقد بودند که هم ضمیر خودآگاه و هم ناخود آگاه انسان به راحتی قادر به درک پدیده های بسیاری است و قدرت درک انسان بسیار بالا ست. بیماران با اعتقاد بر اینکه در حال درمان هستند، واقعا درمان می شدند.مصری های باستان نیز از پدیده هیپنوتیزم برای بهبود شرایط و وضعیت روحی و جسمانی شان استفاده می کردند.

نقاشی ها و مجسمه های باقی مانده از مصر و یونان باستان نشان دهنده آن است که در زمان های قدیم به درمان انسان ها به هنگام خواب معتقد بودند. در سال ۱۷۷۳ فرنژمسمر یک استرالیایی به همراه کشیشی به نام ماکسیمیلیون هل بیماران مبتلا به جنون عصبی را با استفاده از آهن ربا درمان می کردند. آنها معتقد بودند که در بدن هر انسان جریانی از مواد معدنی وجود دارد که برای درمان بیماری ها می توان از آن استفاده کرد. مسمر و دوستش سالنی را مخصوص این کار آماده کرده بودند که بیماران در آنجا دراز می کشیدند و به عضو دردمند خود آهنربا می چسباندند.
مسمر پس از چند سال برای توسعه تئوری خود به پاریس رفت. وی بعدها به این نتیجه رسید که مغناطیس با کمک تصورات خیالی در درمان بیماری ها موثر است. گرچه تئوری مسمر پایه های اولیه هیپنوتیزم را بیان کرد اما این تئوری توسط بسیاری از پزشکان رد شد چون آنها معتقد بودند این قدرت مغناطیسی را مغز خود انسان ایجاد می کند که از مغز به سرتاسر بدن جریان می یابد. او برای اثبات تئوری اش تصمیم گرفت بیماران را طوری به خواب ببرد که به دستوراتش عمل کنند.در سال ۱۸۴۱ یک دکتر انگلیسی به نام جیمز برید مرد فرانسوی را دید که در گوش بیماران خود وزوز می کند. او بسیار متعجب شد و تصمیم گرفت از این تکنیک در درمان بیماران خودش استفاده کند.
او از یک جسم درخشان برای به خواب بردن بیمارانش استفاده می کرد. بیماران او هنگام خواب توصیه های درمانی دکتر را می پذیرفتند. او معتقد بود که جسم درخشان باعث خستگی سیستم عصبی می شود. وی برای نخستین بار نام هیپنوتیزم را برای این حالت انتخاب کرد. واژه هیپنو به مفهوم خدای خواب است. دکتر امبرویز لیبالت در سال ۱۸۸۶ به پرفسور جان الیوستون پیوست و هر دو نظریه مغناطیسی را رد کرده و نظریات جدیدی درباره هیپنوتیزم ارائه دادند. آنها در بیماران هیپنوتیزمی خود مشاهده کردند که بیماران هیپنوتیزمی بیشتر راجع به وقایع گذشته زندگی خود صحبت می کنند و اگر از نظر روحی دچار مشکل هستند ریشه حل مشکلاتشان را در گذشته می یابند.
در جنگ جهانی اول سربازان آمریکایی دریافته اند که بیماران موجی را با استفاده از هیپنوتیزم می توان درمان کرد و به آنها این امکان را می داد که به سرعت به خط مقدم بازگرداند. از آن پس هیپنوتیزم به عنوان یک متد بسیار جدی و با اهمیت مطرح شد و همه پزشکان به آن احترام می گذاشتند. بعضی از افراد با استفاده از هیپنوتیزم خودشان را درمان می کردند و نیازی به مراجعه به دکترها و یا روان شناسان نمی دیدند. هیپنوتیزم تنها یک ابزار برای درمان بیماری بود. از این روش به خصوص برای درمان استرس، بیماری های عصبی و دندانپزشکی استفاده می شد. از هیپنوتیزم برای درمان ترس هم استفاده می شود.
● هیپنوتیزم چیست؟
هیپنوتیزم به حالتی می گویند که ذهن انسان از حالت آگاهی وارد وضعیت ناخودآگاهی می شود، به این ترتیب که شخصی که در حال هیپنوتیزم است به دستورهای اطرافیانش پاسخ مثبت می دهد. البته افراد متخصص باید برای به خواب کردن بسیار دقیق برنامه ریزی کنند چون در بعضی از حالات فرد از خواب بیرون نمی آید و ایجاد خطر می کند. در هیپنوتیزم مغز تمام موضوعاتی را که مدت ها در ذهن نگه داشته است بر زبان می آورد و بیماران تحت هیپنوتیزم بیشتر نسبت به بیماران دیگر به دستورهایی که به آنها داده می شود انعطاف پذیر هستند. مطالعات نشان داده است که ۳۰ درصد از مردم به راحتی هیپنوتیزم می شوند در حالی که ۲۰ درصد در قبال هیپنوتیزم از خود مقاومت نشان می دهند. به راحتی می توان افرادی را که به هیپنوتیزم پاسخ مثبت می دهند تشخیص داد. حتما افرادی را دیده اید که هنگام تماشای تلویزیون پلک نمی زنند و جذب فیلم می شوند و از هر اتفاقی که در اطرافشان رخ می دهد به راحتی می گذرند.
افرادی هم که به راحتی به مدیتیشن پاسخ می دهند به راحتی با هیپنوتیزم به خواب می روند.در بعضی از موارد هیپنوتیزم، افراد به خواب بسیار عمیقی می روند که در این حالت توانایی به خاطر آوردن اتفاقات گذشته زندگی خود را ندارند. به جز این موارد نادر بیمار به راحتی به یاد می آورد که چه اتفاقاتی در گذشته زندگی اش رخ داده است. به یاد آوری خاطرات گذشته اغلب نقش مهمی در درمان اختلالات روحی بیمار بازی می کند. مردم بسیاری از سرزمین های دنیا بخصوص آسیا از زمان های بسیار قدیم از هیپنوتیزم استفاده می کردند.
اما در آن زمان ها هر کس خودش به تنهایی از هیپنوتیزم استفاده می کرد. شاید بتوان گفت مسمر با نظریه مغناطیسش دانشمندان را به تحقیقاتی درباره هیپنوتیزم وادار کرد. گرچه نظریه او درباره مغناطیس بعدا رد شد اما او هم یکی از افرادی است که درباره شکل گیری هیپنوتیزم کمک های بسیاری به دانشمندان کرده است.متخصصان به روش های متفاوتی بیماران را هیپنوتیزم می کنند. بعضی اوقات بیمار با تکرار آنچه پزشک می گوید وارد خواب می شود، ولی در بیشتر موارد با نگاه کردن به یک شیء ذهن بیمار وارد مرحله ناخودآگاهی می شود. شاید جالب باشد که بدانید خط های ممتد خیابان هم می توانند انسان را هیپنوتیزم کنند. حتما برای شما هم پیش آمده که در سفرهای طولانی به این خطوط سفید خیره شوید و احساس خستگی کنید!
پزشکان می گویند انسان هایی که تحت هیپنوتیزم قرار می گیرند هیچ وقت نمی توانند دروغ بگویند و یا عملی علیه ارزش های اخلاقی خود انجام دهند.
منشا تمام رفتارها و تفکرات ذهن انسان ضمیر ناخودآگاه اوست. به گفته محققان ۹۸ درصد از اعمالی که ما انسان ها انجام می دهیم از ضمیر ناخودآگاه همان سرچشمه می گیرد. اما ما نسبت به تفکرات و یا هر چیز دیگری که در آن قسمت از ذهنمان قرار دارد آگاهی نداریم.حتما برای شما هم پیش آمده است که قرار ملاقات مهمی را فراموش کنید و زمانی هم که آن را به خاطر بیاورید بسیار دیر شده است علت این امر آن است که ضمیر ناخودآگاه شما اجازه نداده است که آن را به یاد آورید. می توان این طور تصور کرد که بین ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه یک در وجود دارد، هنگامی که شما آرامش دارید و عصبی نیستید این در باز می شود و همه چیز را به یادتان می آورد.علت خواب دیدن هم همین است.
هنگامی که انسان ها می خوابند در ضمیر ناخودآگاه انسان باز می شود و همه رفتارها و تفکرات را به یاد آنها می آورد و همین امر موجب خواب دیدن می شود.هنگام هیپنوتیزم هم در ضمیر ناخودآگاه باز می شود و انسان به تمام چیزهایی که اطرافیانش به او می گویند پاسخ مثبت می دهد. برای مثال اگر کسی از شما بخواهد که بیماری تان را فراموش کنید شما هم به پیشنهاد او پاسخ مثبت داده و همین امر موجب می شود که برای ضمیر ناخودآگاه انسان دوباره طوری برنامه ریزی شود که انسان را درست به آن سمت وسویی بکشاند که دوست دارد.
● هیپنوتیزم درمانی
از هیپنوتیزم برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود.
▪ کاهش وزن
▪ ترک سیگار
▪ افزایش اعتماد به نفس
▪ افزایش مهارت ها تست زنی در کودکان
▪ کاهش ترس و عصبانیت و استرس
▪ درمان کم خوابی و دیگر اختلالات به هنگام خواب
▪ ترک اعتیاد
▪ درمان درد عضلات در بیماری های جسمی
▪ درمان دردهای میگرنی
بعضی از افرادی که تحت هیپنوتیزم درمان شده اند معتقدند که از این متد برای درمان بیماری های زیر هم می توان استفاده کرد که از لحاظ علمی صددرصد پذیرفته نیست.
▪ درمان آسم
▪ بیماری های قلبی
▪ سرطان
▪ کاهش وزن دائمی
▪ درمان بیماری های پوستی
▪ بیماری های جسمانی
● روز جهانی هیپنوتیزم
هیپنوتیزم هم مثل بسیاری از روزهای دیگر، روز جهانی دارد. در چنین روزی همه متخصصان هیپنوتیزم دور هم جمع می شوند و نظریات و تجربیات خود را درباره هیپنوتیزم و مزایای آن در میان می گذارند. اگر افرادی به حقیقت هیپنوتیزم شک دارند و یا دوست دارند بدانند که در حالت خواب چه احساسی به انسان ها دست می دهد می توانند در جلسات رایگان روز جهانی هیپنوتیزم شرکت کنند و به سخنان افرادی که در حالت هیپنوتیزم روی نوار ضبط شده است گوش دهند. او رموند گیل رئیس انجمن هیپنوتیزم آمریکا برای نخستین بار چهارم ژانویه را روز جهانی هیپنوتیزم اعلام کرد. این روز به علت همراه شدن با سال نو بسیار مورد توجه مردم دنیا قرار می گیرد.
خیلی از افراد سال نو خود را با تجربیات جدیدی درباره هیپنوتیزم آغاز می کنند. متخصصان هیپنوتیزم از سال ۲۰۰۵ تصمیم گرفتند برای هیپنوتیزم روز جهانی تعیین کنند. هر سال با کمک تجربیات سال گذشته متخصصان می کوشند آگاهی مردم به هیپنوتیزم را افزایش دهند. هیپنوتیزم متد بسیار خوبی برای شروع یک تغییر اساسی در زندگی است. این تغییر هم می تواند جسمی و هم روحی باشد.

منبع : روزنامه کارگزاران

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *