هیپنوتیزم و کلیدهای اصلی موفقیت آن :

هیپنوتیزم و کلیدهای اصلی موفقیت آن :

۱-انگیزه های شخصی: انگیزه ی تغییر باید از درون شما سرچشمه گرفته باشد. اگر به تقاضای شخص دیگری که می خواهد شما وزن تان را کم کنید یا سیگارتان را ترک نمایید برای تغییر تلاش می کنید، شانس موفقیت درمان( به ویژه درمان هیپنوتیزمی یا هیپنوتراپی ) پایین خواهد بود. پاسخ هیپنوتیزمی چنین افرادی، بسیار ضعیف تر از کسانی ست که خود، تصمیم به کاهش وزن یا ترک سیگار گرفته اند. از آن جایی که هیپنوتیزم با به کارگیری نیروهای ذهنی به درمان می پردازد، لازم است دلایل شما برای تغییر در ذهن تان، کاملاً شفاف و واضح باشند. وجود یک انگیزه ی شفاف و قدرتمند، موجب تقویت اثر تلقینات هیپنوتیزمی و در نتیجه تسهیل تغییرات مثبت در زندگی روزمره تان می گردد.
۲- تکرار تلقینات: لازم است تلقینات، با تکرارهای لازم تقویت شوند. اغلب رفتارها، عادات، احساسات و هیجاناتی که می خواهیم تغییر دهیم، ریشه در عمق ذهن ناخودآگاه دارند و فقط با یک بار تلقین از بین نخواهند رفت، بنابراین لازم است تلقینات به مقدار کافی تکرار شوند. برای این کار می توان عبارات تلقینی خاص را تکرار یا یک مفهوم را در قالب عباراتی متنوع به درمان جو ارائه نمود، به همین دلیل، استفاده از تکنیک قدرتمند خودهیپنوتیزم به دلیل فراهم نمودن امکان تکرار لازم توسط خود فرد، اثربخشی درمان را دوچندان می نماید. لازم است درمان گر صدای خود را در برخی از جلسات هیپنوتراپی برای بیمار ضبط نماید تا او بتواند تلقینات درمانی مناسب را به دفعات و حتی خارج از اتاق درمان، دریافت کند. بهتر است هر روز به اندازه ی کافی به تلقینات گوش دهید تا بخش ثابتی از ذهن و وجودتان شود. از ابتدا نمی توان با اطمینان دانست که شما به چند بار تکرار تلقینات نیاز دارید. این موضوع تا حد زیادی بستگی به توانایی هیپنوتیزم پذیری، شدت مشکل و انگیزه ی شما برای تغییر دارد.
۳- به کارگیری تلقینات واقع بینانه و باورپذیر: اگر شما بخواهید تلقینی را بپذیرید، ابتدا باید ذهن تان آن را به عنوان یک امکان واقعی پذیرفته باشد. اگر به کسی که تمایل زیادی به مصرف شکلات دارد بگوییم:« از این پس، مصرف شکلات موجب دل درد و تهوع تو خواهد شد.» اغراق کرده ایم. چنین تلقینی حتی اگر مؤثر واقع شود، اثر کوتاه مدتی خواهد داشت چرا که به قدری غیرقابل باور است که ذهن فرد معتاد به شکلات، آن را برای مدت طولانی نمی پذیرد. در چنین مواقعی، بهتر است تلقین این گونه طراحی شود:« دفعه ی بعد که شکلات می خوری، طعم آن به خوبی سابق نخواهد بود، بنابراین به تدریج، تمایل تو به آن کم و کم تر می شود.» این جمله برای اغلب مردم، پذیرفتنی و قابل باور است، بنابراین با تکرار چنین تلقینی به دفعات مکرر، طعم شکلات تغییر می کند و فرد، قادر به کنترل خود خواهد بود.
۴- هیپنوتیزم، خطرناک نیست. در واقع اگر هیپنوتیزم توسط یک هیپنوتراپیست مجرب انجام شود، کاملاً بی خطر است. همان طور که پیش تر بیان شد، هیچ کس نمی تواند سوژه ی هیپنوتیزم شده را وادار به انجام عملی مغایر با اصول اخلاقی اش نماید. گاهی این امکان وجود دارد که شخص هیپنوتیزم شده در جریان هیپنوتیزم، به خواب طبیعی فرو رود. اگر شما خسته باشید یا بیش از حد ریلکس شده باشید، ممکن است هنگام هیپنوتیزم به خواب طبیعی فرو روید. از این پدیده می توان در درمان اختلالات خواب بهره جست؛ به این شکل که به فرد آموزش می دهیم به عنوان آخرین کار شب پیش از خواب، با انجام « خود هیپنوتیزم» به خوابی خوشایند و آرامش بخش فرو رود و صبح، شاداب و سرحال از خواب بیدار شود، بنابراین هرگز یک نوار هیپنوتیزم را هنگام رانندگی گوش ندهید. سال هاست که هیپنوتیزم به میلیون ها انسان کمک کرده تا با تغییر پایدار افکار، احساسات، رفتار و عادات نامطلوب خویش، رشد کنند و زندگی شادتر و موفق تری داشته باشند.
منبع:نشریه شادکامی، شماره ۷۳

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *