پاسخهاي فشرده و جامع

پاسخهاي فشرده و جامع

يکي از ابلهانه‌ترين مواردي که در محصلان ديده‌ام حالت اضطراري است که هنگام پاسخ دادن به سؤالات دچار آن مي‌شوند. طبيعي است که دلتان مي‌خواهد بيشترين زمان ممکن را براي نگارش داشته باشيد. ولي ما هنگام پاسخ دادن مرتکب يک اشتباه بزرگ مي‌شويم. و آن اين است که برای پاسخ دادن صحیح ، سؤال را به درستي نمي‌خوانيم.

بياييد از جنبه‌اي ساده‌تر به اين قضيه نگاه کنيم. هر وقت شما سؤالي را مي‌بينيد، ذهنتان به دنبال موردي ساده‌تر مي‌گردد. اين مورد ساده‌تر مي‌تواند يک لغت يا عبارت باشد که به هنگام مشاهده آن فوراً به جواب مي‌رسيد.

يعني اين که پاسخ شما از چه تشکيل شده است نه اينکه چه چيزي پرسيده مي‌شود. مهم اين است که بدانيم چه چيزي پرسيده شده است.

 

 

اگر کسي بپرسد «نام پدر‏تان» چيست؟ و شما فقط کلمه «نام» را بشنويد و نام خودتان را بگوييد، در اين صورت بلاتکليفي عمده‌اي ايجاد خواهيد کرد. به همين ترتيب، وقتي مورد سؤال را نمي‌پرسيد ممتحن را نيز گيج مي‌کنيد. و مهمتر از همه اينکه نمره آن را نمي‌گيريد.

خوب پس راه حل چيست؟ ساده است. سؤال را با تمام دقت و توجه بخوانيد و ذهن خود را معطوف به سؤال کنيد. پس از اينکه آن را يک بار خوانديد مجدداً آن را بخوانيد. وقتي اين کار را انجام دهيد مطمئن خواهيد شد که چه چيزي دارد پرسيده مي‌شود. يک شگرد قدرتمند ديگر اين است که آنچه که ممتحن مي‌خواهد بداند را تجزيه و تحليل کنيد. خود را از لحاظ ذهني در جاي ممتحن قرار دهيد و از خود بپرسيد: «وقتي ممتحن اين سؤال را مطرح کرده است در واقع مي‌خواهد چه چيزي بداند؟» اين كار به شما کمک مي‌کند پاسخ صحيح سؤال را بيابيد.

يک خطاي ديگري که معمولاً روي مي‌دهد اين است که فراموش مي‌کنيم قسمت دوم سؤال را بخوانيم. قسمت اول سؤال را پاسخ مي‌دهيم و بعد سراغ سؤال دوم مي‌رويم. اين كار نيز عوارض جانبي ناگواري دارد که مهمترين آنها نمره از دست دادن است.

همچنين بايد حتماً دستورالعملها را با دقت بخوانيد. برخي سؤالات ممکن است اجباري باشد و برخي اختياري. اگر همانند اکثر محصلان از چنين قسمتهايي غافل شويد زمان زيادي را از دست خواهيد داد.

همه اين خطاها به ظاهر پيش پا افتاده به نظر مي‌رسند. ولي در واقع اکثر ما مرتکب آن خطاها مي‌شويم. شما ممکن است از دوست خود بپرسيد و او نيز هيچ چيز به شما نگويد.

زيرا چنين اشتباهاتي بسيار ابلهانه هستند. حتماً اين وجه تمايز را به خاطر داشته باشيد؛ زيرا تأثير زيادي بر پاسخهاي شما خواهد داشت. آيا متوجه شديد؟ به خاطر داشته باشيد که فقط به آنچه مورد پرسش واقع شده است جواب دهيد.

کاربرد عملی

عادت کنيد سؤال را دوبار بخوانيد.

اگر به آنچه پرسش شده است پاسخ داده‌ايد از بهترين مدرسان بخواهيد آن را بررسي کنند.

به دنبال واژگان کليدي در عناوين سؤالات بگرديد. برخي از اين واژگان كليدي به قرار ذيل هستند:

تعريف کردن…………………………… :

موجز پاسخ دادن………………………. :

تشريح کردن……………………………. :

تمايز قايل شدن………………………… :

مقايسه کردن…………………………….. :

دلايل علمي برشمردن……………….. :

ياداشتهاي کوتاه نوشتن در مورد… :

توصيف کردن…………………………. :

مثال آوردن………………………………. :

به اين ترتيب نماي کلي از آنچه که از شما انتظار مي‌رود به دست خواهيد آورد.

 

منبع " کتاب یادگیری آرام  اثر دکتر آرام "

انتشارات تجسم خلاق

www.aram24.ir

 

توسط aram

مدیر مجموعه تجسم خلاق

یک دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *